שתף קטע נבחר

מתחת לקמטים: מימון וגרניט על 'מיתה טובה'

בסרטם הארוך הראשון "מיתה טובה", שרון מימון וטל גרניט חידדו את הסגנון החמוץ-מתוק שפיתחו במהלך עבודתם המשותפת ורבת השנים. "הגענו לטיפול זוגי שהצליח", הם מספרים. כיצד הותירו את זאב רווח ללא שערות, ואת לבנה פינקלשטיין ועליזה רוזן ללא בגדים? הכל במדור הערות הבמאי

הבמאים שרון מימון וטל גרניט עובדים ביחד צמוד צמוד כבר 11 שנים. אחרי שלושה סרטים קצרים שיצרו יחדיו, השלימו השניים נקודת ציון משמעותית ראשונה בעבודה המשותפת עם סרט ראשון באורך מלא: הדרמה הקומית "מיתה טובה". בכך לקחו מימון וגרניט את מערכת היחסים המקצועית שהם חולקים לשלב הבא, אבל בדרך נתקלו בלא מעט קשיים. ככה זה כשעובדים בשניים: מצד אחד יש על מי להישען, מצד שני מתעוררים לא מעט ויכוחים, כפי שהם מעידים. 

 

 

"אנחנו יושבים וכותבים את התסריט ביחד, כל יום נפגשים, אפילו בשבת", מספרת גרניט למדור הערות הבמאי. לדעת מימון הדינמיקה המשותפת מאפשרת תהליך סינון טוב יותר של הטקסטים והבדיחות שנלוות אליהם. "אנחנו כותבים סרטים קומיים, אז זה מאוד עוזר לנו. האימפקט הוא מיידי", הוא אומר, "כשאני כותב בדיחה, טל קוראת אותה. אם היא צוחקת, היא בפנים. אם היא בוכה, אז היא בחוץ - ולהיפך".

 

אבל מה קורה כשאין הסכמה ביניהם? הם מספרים שהפתרון מגיע בדרך כלל עם חוות דעת נוספת של אדם שלישי שמכריע בוויכוח. "אנחנו מאוד קפדנים ולפעמים אנחנו יכולים להתווכח על מקום של מילה במשפט במשך שבוע", מעידה גרניט, ומימון מגלה: "יצא לנו להגיע לטיפול זוגי מקצועי, שמסתבר שצלח. אנחנו כרגע עובדים על הסרט הבא שלנו".

 

טל גרניט ושרון מימון בפסטיבל ונציה (צילום: יפעת קליינהנדלר) (צילום: יפעת קליינהנדלר)
טל גרניט ושרון מימון בפסטיבל ונציה(צילום: יפעת קליינהנדלר)
 

"מיתה טובה" היא דרמה קומית חמוצה-מתוקה שעלילתה מתרחשת בבית דיור מוגן לפנסיונרים. זאב רווח, לבנה פינקלשטיין, עליזה רוזן, אילן דר ורפי תבור, מגלמים קבוצת דיירים שהמציאו מכונה להמתת חסד כדי לגאול אדם יקר מיסוריו. הם מגלים כי ל"סטארט-אפ" שיזמו בלי כוונה, יש לקוחות רבים בקרב השכנים, וכך הם נעים בין פחד מהמוות, והסבל הגדול בדרך אליו, לבין הסתכלות נבונה ומלאה בהומור שחור על החיים בגיל הזיקנה.

 

במאים נוספים מספרים על סרטיהם ב-ynet:

 

אל טקס פרסי אופיר האחרון הגיע "מיתה טובה" כפייבוריט עם 13 מועמדויות, ובכללן על הסרט הטוב ביותר. בסופו של יום, הם זכו בארבעה: פרס השחקן הראשי לזאב רווח, פרס הצילום לטובי הוכשטיין, פרס המוזיקה לאביב אלדמע, ופרס האיפור לאורלי רונן - שזו נדרשה להפוך את השחקנים למבוגרים מגילם. לצורך כך רונן הצמידה לפני פינקלשטיין פיסות לטקס שמדמות קמטים - מה שמשך את תשומת לבו של מימון על הסט. "אני כל כך אובססיבי, שבצילומים לא הסתכלתי על השחקנים, מה שהיה חשוב לי זה הלטקס". כדי לבגר את רווח, רונן התבקשה להבהיר את שיער ראשו.

 

זאב רווח לבן השיער ב"מיתה טובה" (צילום: טובי הוכשטיין) (צילום: טובי הוכשטיין)
זאב רווח לבן השיער ב"מיתה טובה"(צילום: טובי הוכשטיין)

"לא הסכמנו שזאב רווח ילבש פיאה ואילצנו אותו בעצם לעבור הבהרה של השיער, מה שהותיר אותו עם מעט מאוד שיער בסופו של דבר", אומרת גרניט, ומספרת: "תמיד כשהוא פוגש אותנו הוא מתלונן על זה. 'תראו מה עשיתם לי, כמה שערות נשארו לי, חמש שערות עכשיו'". למזלם, או שלרוע מזלם - תלוי איך מסתכלים על זה, השחקנים האחרים נדרשו להתערבות פחות אגרסיבית בגופם, ונשארו עם מראה טבעי פחות או יותר. לפעמים מאוד טבעי - בלי בגדים.

  

"בתסריט היה כתוב שיש לפחות שלוש סצנות עירום", מספרת גרניט, שההשראה לסצנות הללו הגיעה לטענתה ממקרה שעליו קראו בעיתון שלפיו חבורת דיירים בדיור מוגן ברעננה - הושעו על ידי מנהלת המוסד בגלל שערכו אורגיה. "מוזר בעיני שמישהו חושב שהוא יכול להגיד לאנשים אחרים מה לעשות", היא מסבירה, ומספרת כי לפינקלשטיין היה לא פשוט להופיע בסצנות העירום, ובעלה אף הגיע לסט הצילומים כדי להשגיח מהצד על המוניטור.

 

בניגוד אליה, לעליזה רוזן לא היתה כל בעיה להופיע במלוא תפארתו של גופה החשוף בסצנת החממה, שבה היא מופיעה בעירום ביחד עם דר ותבור. נראה שגרניט ומימון היו יותר נבוכים מהשחקנים עצמם. "ואז פשוט עליזה הורידה את החלוק והתיישבה על הסט", הם נזכרים, "גם כשצעקנו 'קאט', רצנו אליה ישר עם החלוק, והיא אמרה , 'לא, לא, זה בסדר'. האמת שרואים את זה, וזה עובר מאוד יפה בסצנה. הם שלושתם מאוד חופשיים ונינוחים עם הגוף שלהם, וזו בעיני אחת הסצנות הכי חזקות והכי מרגשות בסרט".

 

בלי בושה. סצנת העירום ב"מיתה טובה" (צילום: טובי הוכשטיין) (צילום: טובי הוכשטיין)
בלי בושה. סצנת העירום ב"מיתה טובה"(צילום: טובי הוכשטיין)

 

בסיומה של הרפתקה מרגשת זו של העבודה על "מיתה טובה",

מימון וגרניט מחושלים וממוקדים יותר לקראת המשך הדרך. "כבר בסרטים הקצרים שלנו התחלנו לגעת ולהתקרב לסגנון שלנו - אל קומדיה שחורה של רגעים דרמטיים שנשברים בבדיחה והופכים את הסיטואציה לריאליסטית. ואני חושב שבסרט הזה חידדנו את זה עוד יותר", אומר מימון.

 

וגרניט מדווחת שזה עובד על הקהל - העולם. "זה מדהים שאנשים ניגשים אלינו ושואלים איך הצלחתם לגרום לנו לצחוק ולבכות באותה השנייה ממש. תגובה נוספת שאנחנו מקבלים היא: 'חבר'ה, שמרתם את המכשיר? אנחנו רוצים אותו'".

 

עוד על העבודה בשניים על הסט, על מלאכת האיפור המורכבת, ועל צילום סצנות העירום - וגם על איתור הלוקיישן של בית הקברות, במהלכו מעד מימון ונפל לקבר פתוח - הכל בכתבת הערות הבמאי עם שרון מימון וטל גרניט על "מיתה טובה".  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יפעת קליינהנדלר
שרון מימון וטל גרניט. זוגיות שהצליחה בחיים ועל הסט
צילום: יפעת קליינהנדלר
לאתר ההטבות
מומלצים