שתף קטע נבחר

דו"ח: יצרניות הרכב מציגות נתוני דלק לא ריאלים

זה לא רק נדמה לכם: תצרוכת הדלק הממוצעת שמבטיח הקטלוג המבריק, הופכת בשנים האחרונות לרחוקה יותר ויותר מהמציאות

דו"ח של ארגון "תחבורה וסביבה" האירופאי, החוקר את תעשיית הרכב, מאושש את מה שרוכשי רכב רבים גילו על בשרם: הפער בין תצרוכת הדלק שמופיעה בקטלוג הרשמי לבין תצרוכת הדלק האמיתית, הולך וגדל. על-פי הדו"ח, הפער זינק מ-8% בלבד בשנת 2001 ל-31% בשנת 2013.

 

 

מרצדס. בדיקה באירופה מצאה פער של קרוב ל-40% בין תצרוכת אמיתית לנתון היצרנית (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
מרצדס. בדיקה באירופה מצאה פער של קרוב ל-40% בין תצרוכת אמיתית לנתון היצרנית(צילום: רועי צוקרמן)

 

ממצאים המבוססים על בחינת נתוני אמת בהשוואה לנתוני היצרניות, מוצאים כי את הפער הגדול ביותר רושמת מרצדס, שמכוניותיה צורכות קרוב ל-40% יותר דלק מהנתון הרשמי. אחריה ב.מ.וו ופורד עם תצרוכת גבוהה ביותר מ-30%. את הפער הקטן ביותר רושמת טויוטה - מעט פחות מ-25%, לפני פיז'ו וסיטרואן עם תוצאה דומה.

 

בארגון מסבירים את הפערים בכך שיצרניות הרכב הפכו מתוחכמות יותר ויותר, ומסוגלות לנצל פרצות בתקני בדיקת תצרוכת הדלק, שאינם מחמירים מספיק. כך לדוגמה היצרניות אוטמות מרווחים במרכב עם סרט הדבקה, מפחיתות משקל הרכב, משתמשות במסלול ניסוי חלק לחלוטין, מנפחות את הצמיגים בלחץ מופרז, משנות כיול מתלים ומשתמשות בשמן מנוע מיוחד - הכל כדי לשפר את הנתונים שמתקבלים.

 

התוצאה היא שהמכוניות החדשות מציגות שיפור מתמיד בנתוני תצרוכת הדלק, עם מספרים מרשימים שמושכים לקוחות. אלא שרק כ-50% מהשיפור המוצהר אכן מגיע לכביש בנהיגה בתנאי אמת. כלומר - השיפור נותר על הנייר, בזכות היכולת לתמרן את תוצאות המבחן.

 

ואם בכל זאת חייבים בשורה טובה, בארגון מציינים כי באיחוד האירופי כבר עובדים על תקני מדידה חדשים, ובעיקר מדויקים יותר. הכוונה היא לחייב את השימוש בהם כבר משנת 2017, אך בארגון מתריעים מפני לחץ שיצרניות הרכב מנסות להפעיל על מקבלי ההחלטות, כך שהתקנים ייושמו רק משנת 2022 לפחות - לטענתן כדי לאפשר להן להספיק ולהתכונן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
אילוסטרציה
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים