שתף קטע נבחר

הקסדה המסוכנת תיאסר בחוק? לא כל-כך מהר

שלוש שנים לאחר שמשרד התחבורה נכשל בניסיונו לאסור את השימוש בקסדה מסוכנת, אישרה אתמול הממשלה הצעת חוק האוסרת את השימוש ב"קסדת חצי". נשמע מבטיח, אבל כלל לא בטוח

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של חבר הכנסת בועז טופורובסקי, לפיה תיאסר חבישת "קסדת חצי" על-ידי רוכבי אופנועים וקטנועים. לאחר אישור הצעת החוק, אמר טופורובסקי כי "אישור החוק בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וזירוזו בדרך לחקיקה מלאה הם לא פחות ממצילי חיים".

 

  • עוד כתבות של שחר הזלקורן: TheCar

 

עוד על קסדת חצי

 

לא בטוחה, לא נוחה, לא חוקית? קסדת חצי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא בטוחה, לא נוחה, לא חוקית? קסדת חצי(צילום: shutterstock)

 

זה המקום להזכיר כי על הצורך לאסור את השימוש ב"קסדת חצי" עמדו במשרדי הממשלה כבר לפני שנים לא מעטות. בעקבות תאונת דרכים בשנת 2010 שבה נהרג כדורגלן העבראבי כהן, אף גיבש משרד התחבורה תקנה חדשה שאמורה הייתה להוציא מחוץ לחוק את השימוש ב"קסדת חצי". אלא שניסוח לקוי וסיבוכים ביורוקרטיים הביאו לכך שהתקנה לא אושרה בוועדת הכלכלה של הכנסת.

 

ארוכה הדרך

גם הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי תידרש לחצות מכשולים רבים בדרך להפיכתה לחוק, למרות אישורה אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה. הבחירה בהליך של חקיקה ראשית מסבכת ומאריכה את יישום האיסור על שימוש ב"קסדת חצי": לאחר ההצבעה בקריאה טרומית תועבר הצעת החוק לוועדת הכלכלה, שם תעבור הכנה לקראת קריאה ראשונה. אם וכאשר תאושר בוועדת הכלכלה, תחזור הצעת החוק למליאת הכנסת להצבעה בקריאה ראשונה, ומשם תשוב לוועדה לצורך הכנה לקריאות שנייה ושלישית. כאשר תסיים הוועדה את הכנתה תחזור הצעת החוק למליאת הכנסת, שם תאושר בקריאות שנייה ושלישית ותהפוך לחוק.

 

כמה זמן יימשך הליך החקיקה? אין דרך לדעת, שכן במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה עשויות לעלות התנגדויות והסתייגויות - כפי שאכן קרה כאשר משרד התחבורה הגיש את אותה תקנה שאמורה הייתה לאסור את השימוש ב"קסדת חצי" כבר לפני יותר משלוש שנים: במהלך דיון שהתקיים במאי 2011 התברר שהתקנה שניסח משרד התחבורה מבוססת על תו תקן ישראלי שאינו פתוח לעיון הציבור, ולכן עלול להביא למצב שבו תוטל סנקציה פלילית על רוכבים בגין שימוש בקסדה אסורה, למרות שאין ביכולתם כל דרך לברר מה בעצם אומר אותו תקן.

 

אולם, גם אם תסיים הכנסת את מלאכת אישור הצעת החוק בזריזות יוצאת דופן - דבר שכלל אינו בטוח לאור הערכות כי הבחירות לכנסת יוקדמו - יישום החוק בפועל דורש הכנה של תקנות על-ידי משרד התחבורה. הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי קובעת כי התקנות יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בתוך שלושה חודשים מיום פרסום החוק ברשומות, וכך עלול האיסור על שימוש ב"קסדת חצי" לחזור לאותה נקודה בדיוק שבה נתקע בשנת 2011.

  

ועולם כמנהגו רוכב

ומה עושים בינתיים הרוכבים? חלקם כמובן בוחרים לרכוב עם קסדות מלאות בלבד, כפי שעשו במועדון האופנועים הישראלי, שאסר על חבריו לחבוש "קסדת חצי". אולם, יש רוכבים שאינם נוקטים אמצעי זהירות נאותים, ולכן חשופים לסכנה הבטיחותית החמורה הכרוכה בשימוש בקסדות שאינן מספקות הגנה לראש.

 

בעניין זה ראוי להזכיר את מה שאומרים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "עקב רמת הפגיעות הגבוהה של רוכבי אופנועים, ועקב העובדה שפגיעות רבות של רוכבי אופנועים הן פגיעות ראש, הרשות תומכת בהצעת החוק וממליצה כי במדינת ישראל תיאסר מכירתן של קסדות שאינן מספקות הגנה נאותה לגולגולת, קרי 'קסדת חצי'".

 

את הדברים החמורים כתב היועץ המשפטי של הרשות ב-1 במרץ 2011, בהתייחסו להצעות חוק שהוגשו עוד בכנסת הקודמת. מאז כאמור לא קרה דבר, ורוכבים יכולים להמשיך לעשות שימוש ב"קסדת חצי", למרות הסכנה הברורה. האם זה עומד להשתנות? הצעת החוק מעוררת תקווה, אך אינה מבטיחה דבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לא בטוח - קסדת חצי
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים