שתף קטע נבחר

מחכים לבלאק פריידי? השנה הוא מקדים

הרשתות ואתרי הקניות העולמיים פותחים את מכירות הענק כבר עכשיו, כשבוע וחצי לפני המועד המקורי. מהו מקור השם בלאק פריידי וכיצד יש להתכונן לקראת חגיגת המכירות?

אירועי הבלאק פריידי (Black Friday), סוף השבוע שמתחיל ביום חמישי ה-27 לנובמבר, עוד מעט בפתח והרשת כבר גועשת. כמדי שנה ניתן כבר לראות הודעות על מבצעים ואטרקציות המיועדים לאותו סוף שבוע ענק של מכירות.

 

כתבות נוספות בנושא:

 

אך קודם, מה מקור השם Black Friday?

בתזרים ומאזן של עסק, נהוג היה (ועדיין) לכתוב את חלק ההוצאות באדום בעוד שאת חלק ההכנסות כתבו בעט שחור. כאשר עסק היה "נמצא באדום" הדבר התריע על מצבו הקשה באותה נקודת זמן או ברמה המצטברת השנתית. רמזים לכך אנו רואים בתוכנות "לא חשבונאיות" כמו אקסל (Excel) או אפילו באתרי האינטרנט של הבנקים (הכנסה בשחור, הוצאה באדום).

 

מכאן ששמו של בלאק פריידי הוסבר מתוך תנועת האנשים הכבדה ברחובות ביום שלאחר חג ההודייה שחל בימי חמישי, תנועה שהובילה לרכישות ומבצעים שהביאו לכך שהתנהלות של קימעונאי בהפסד מינואר ועד נובמבר למעשה הפכה את המאזן על פיו, וביום שישי אחד של רכישות העבירו אותו מ"האדום" אל השחור.

 

אז מה נשתנה השנה?

השנה החרבות נשלפו מוקדם. כך לדוגמא הודיעה כבר וולמארט, השלישית במצעדי המכירות של שנה שעברה, כי תשווה מחיריה בחנויות למחירי אמזון, הראשונה במכירות של שנה שעברה. השנה הפרסום והמכירות מתחילים מוקדם. גם טויס אר אס וגאפ מחממות כבר מנועים.

 

אחד מהדברים ש"הפריעו" לציבור, בעיקר האמריקני, במבצעי הבלאק פריידי היה הצורך של אנשים לעזוב את ביתם ולעמוד בתור לילות, בערב חג, בהמתנה למבצעים האגרסיביים. פתיחת החנויות, נהירת מאות ולעיתים אלפי הלקוחות אליהן וטירוף הרכישות המוזלות, הולידו תמונות מזעזעות של אנשים שנרמסים ולעיתים קרובות הדבר היה נגמר באסון.

מתוך חג הרווקים הסיני (צילום: AP) (צילום: AP)
מתוך חג הרווקים הסיני(צילום: AP)

כיום, עם עידן הרכישות האינטרנטי המתגבר ובמקביל התגובה החריפה של הציבור על שקורה, כניסה מהירה לאתרים הגדולים והקטנים תאפשר לכם למצוא כבר היום הודעות שרלוונטיות לא רק לסופ"ש של בלאק פריידיי, למבצעים המוגדרים כ- Loss leader (מבצעים במחירי הפסד לקמעונאי שמטרתם להובילי את הרוכש אל האתר או החנות), אלא גם מבצעים טובים מאוד בהנחות משמעותיות שנכנסות לתוקף כבר עכשיו.

 

כך במכה אחת הקלו רשתות הקמעונאות, גם על המערכות שלהם, העובדים והשרתים אך בעיקר על קוניהם ואפשרו את הרכישות היותר מושכלות "ללא לחץ".

 

אז איך זה מתקשר אלינו?

אנו חיים כיום בעולם גלובלי, בו אדם יכול להזמין מאתר אמריקני ולקבל את המוצר אל דלת ביתו בתוך 3-45 ימים, ולכן הרכישות האינטרנטיות משפיעות גם על השווקים המקומיים.

 

וכך, כמו שהאתרים הסינים החלו לייצר מבצעים רלוונטיים לתאריכי בלאק פריידי עם חג הרווקים הסיני שניפץ את שיא המכירות, חיפוש מהיר בגוגל מגלה כי גם השוק הישראלי לא קפא על שמריו. עד עתה יש לפחות 2 סנוניות: אחת באג שרכשה את הדומיין הישראלי של בלאק פריידי כבר בשנה שעברה, אך מבט אל האתר שלהם היום מגלה כי מעבר לכך אין עדיין זכר למבצעים.

 

והנוספת קרביץ שכבר פצחה במבצע מקדים לבלאק פריידי בו היא מציע עד ה- 23 לחודש מגוון מבצעים. עכשיו רק נותר להמתין לקמעונאים ישראלים נוספים שיצטרפו אל אווירת "חג הרכישות".

 

**בקרוב - המדריך השלם לבלאק פריידי ובו תשובות ל- איך, איפה, מתי, כמה ולמה..

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים