שתף קטע נבחר

הרשות לבטיחות בדרכים מודה: המצלמות לא יעילות

מכה למשטרה ולמשרד לבטחון פנים מכיוון מפתיע - יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מטיח ביקורת קשה במערך מצלמות המהירות וטוען כי הן ממקומות שלא כהלכה, אינן יעילות בהגברת הבטיחות מיושנות ומיותרות לחלוטין בתוך הערים

בתגובה לפרסום היום (ג') ב-ynet אודות זינוק של כ-4,700% במספר דו"חות המהירות בתל-אביב, העבירה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ל-ynet דו"ח ובו ביקורת חסרת תקדים נגד מצלמות המהירות האלקטרוניות של משטרת ישראל. על-פי הדו"ח, "ישנה בעיה עקרונית עם מצלמות מהירות נקודתיות - בטכנולוגיה ישנה, בת 20 שנה ויותר - שהותקנו בישראל בעיקר בתחום העירוני ובמקומות שאינם רלוונטיים, בצומת עם רמזור". את הביקורת החריפה כתב יו"ר הרשות לבטיחות, ד"ר יעקב שיינין, אשר הביע בעבר תמיכה במערך המצלמות האלקטרוניות של המשטרה.

 

  • לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

מצלמות מהירות - "לא יעילות, מיותרות" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מצלמות מהירות - "לא יעילות, מיותרות"(צילום: ירון ברנר)

 

בדבריו החריפים מבהיר שיינין כי השימוש במצלמות נייחות, המתעדות את מהירות הנסיעה של נהגים בנקודה אחת בלבד, אינו יעיל - ולכן יש להחליפן במצלמות שמודדות מהירות נסיעה ממוצעת בקטעי דרך ארוכים. שיינין גם מציין כי מיקומן של כל המצלמות ידוע לכל הנהגים, תודות לשימוש באפליקציה חינמית, ולכן רק מצלמות שמודדות מהירות בקטעי דרך ארוכים יכולות להיות יעילות בכל הנוגע לשינוי התנהגותי עקבי.

 

"ממחקרים בנושא עולה שבעשור האחרון פותחו מצלמות מהירות לקטעי דרך של עד 70 ק"מ", מסביר שיינין, "(המצלמות) מחשבות את המהירות הממוצעת לאורך הקטע כולו ולא מהירות נקודתית, מקרית, המתקבלת ממצלמה שמיקומה המדויק ידוע לכולם... שיטה (זו) הוגנת יותר לנהגים, והעיקר - היא היחידה שיעילה בעולם של Waze, שבו הכל גלוי וידוע לנהגים".

 

ראוי לציין כי כבר בשנת 2006 הובאו לידיעת המשרד לביטחון פנים - האחראי על פרויקט האכיפה האלקטרונית, מתוקף היותו אחראי על פעילות משטרת ישראל - פרטים אודות מערכות אכיפה מתקדמות, שמצוידות בטכנולוגיה שיכולה למנוע תאונות ולא רק לתעד את הנהגים שבמצעים עבירות.

 

למעשה, עוד לפני שהחלה המשטרה להפעיל את מצלמות האכיפה החדשות באופן מבצעי (במרץ 2012), כבר החלו לבחון באגף התנועה מערכות אכיפה מתקדמות יותר, שיכולות לתעד מגוון רחב הרבה יותר של עבירות תנועה - למשל, עבירות בריונות שונות, כמו חציית קו הפרדה לבן, נסיעה בשול הדרך וחסימת צומת. אולם, למרות שעברו כבר כארבע שנים מאז החליטה המשטרה לבחון טכנולוגיות אכיפה מתקדמות יותר, פריסת המצלמות המיושנות ממשיכה באין מפריע.

 

מדברים שכותב שיינין בהמשך הדו"ח שנשלח ל-ynet, עולה כי ניכרים ליקויים גם בכל הנוגע למצלמות אכיפה שהוצבו בתוך הערים, וראוי להחליף אותן באמצעי תשתית לריסון מהירויות הנסיעה של כלי רכב. "ריסון מהירות אפקטיבי בתוך מרכזי הערים ובשכונות מגורים, רצוי שיעשה ככל שניתן, באמצעות פסי הרעדה תקניים ומעגלי תנועה, בדומה למה שעושות בפועל הרשויות המקומיות העשירות", דברי שיינין.

 

ההתייחסות של שיינין מגיעה בזמן שבו אגף התנועה - במימון שבחלקו מגיע מהרשות לבטיחות ומשרד התחבורה - נערכת לקראת הרחבה משמעותית של מערך האכיפה האלקטרונית. זאת, למרות שמאז החלה המשטרה בהפעלת מצלמות המהירות החדשות חלה דווקא עלייה במספר תאונות הדרכים הקטלניות בישראל.

 

את יעילותן של המצלמות החדשות אמורה הייתה לבחון הרשות לבטיחות, באמצעות מחקר מלווה שמבוצע באמצעות חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון. אולם, צוות החוקרים פרסם רק דו"ח אחד מאז החלה ההפעלה המבצעית של המצלמות, ומאז תחילת 2013 לא הובאו לידיעת הציבור נתונים מדעיים שיכולים להוכיח כי מצלמות המהירות אכן תורמות לשיפור הבטיחות והפחתת מספר תאונות הדרכים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מצלמות מהירות - לא יעילות
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים