שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נשירת שיער: האם תזונה יכולה למנוע?

    נשירת שיער מושפעת מגורמים שונים ביניהם מצבי לחץ, מחלות וגם חוסרים תזונתיים שונים. מהם החוסרים שמשפיעים ואיך אפשר להימנע ולגרום לשיער להמשיך לצמוח?

    האם ניתן לעצור את נשירת השיער? נשירת שיער מתרחשת בכלל כמה סיבות: על רקע גנטי (התקרחות) וגם כתוצאה מגורמים סביבתיים כגון: דיאטות לא מאוזנות, תופעות לוואי של תרופות, מצב קיצוני שבו היה נתון הגוף, לאחר מצבי מתח מתמשכים ומחלות שונות כמו: סוכרת, אנמיה, תת פעילות של בלוטת התריס, היריון או נטילת גלולות.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    השיער מיוצר בזקיקי השיער בקרקפת, ולכל זקיק שערה יש מחזוריות בפעולתו. קיימת תקופת צמיחה (אנגן) שאחריה תקופה קצרה של מנוחה (טלוגן‭.(‬ אצל כל אחד נמצאים זקיקי השיער בגוף בשלב אחר של המחזור. ‭80%‬-‭90%‬ מזקיקי השיער נמצאים בכל שלב במצב צמיחה, והשאר במנוחה.

     

    עוד כתבות

    ניתוחי שד בגברים: הסיבות והטיפולים שיעזרו

    10 דברים שיגרמו לגברים להיות מאושרים

    קרחת זה גנטי? 5 מיתוסים על שיער והיעדרו

     

    מה הקשר בין התזונה לנשירת השיער?

    1. מחסור בוויטמינים ומינרלים עלולים לגרום לנשירה, כאשר מחסור בברזל הוא הגורם העיקרי לתופעה.

     

    2. דיאטות דלות קלוריות מקושרות לנשירת שיער, כך למשל, נתונים מצביעים על כך כי כבר לאחר חודש מתחילת הדיאטה: הגבלה קלורית של 25% גרמה ל- 57% עיכוב בפעילות זקיקי השיער.

     

    3. כמות נמוכה או לחילופין גבוהה מדי של חלבונים בדיאטה עלולה לגרום לנשירה.

     

    4. מחקרים מצאו כי למחסור בביוטין יש קשר ישיר לנשירת שיער. ביוטין הוא ויטמין המצוי בעיקר בכבד, במוצרי חלב, בשמרים ובחלמון (אך לא בחלבון) הביצה.

     

    התצרוכת היומית הדרושה אינה גבוהה ונעה בין 30 ל-200 מיקרוגרם. חיידקים השוכנים במעי של בעלי חיים מייצרים ביוטין, כך שהכמות היומית הדרושה לגוף מושגת בקלות וחוסר בביוטין נחשב לתופעה נדירה.

     

    חוסר כזה עשוי להופיע אצל אנשים אשר צורכים חלבון ביצה (החלק הלבן של הביצה) בכמויות גדולות ולאורך זמן רב (מספר שנים).

     

    5. במחקרים שונים דווח על קשר בין מחסור בברזל, אבץ וריבופלבין לנשירת שיער. הריבופלבין הוא ויטמין מקבוצת (קומפלקס) B הנמצא בשני קואנזימים. הוא משתתף בפירוקם וניצולם של פחמימות, שומנים וחלבונים.

     

    בנוסף הוא נחוץ לניצולם של ויטמינים אחרים מקבוצת B ולייצורם של הורמונים על-ידי בלוטת יותרת הכליה. מקורות טובים לוויטמין זה הם: כבד, חלב, ביצים, דגנים מלאים וקטניות. 

     

    מניעה וטיפול נכון

    ניתן לגלות את החוסרים התזונתיים באמצעות בדיקת דם פשוטה. השלמתם באמצעות דיאטה מאוזנת, עשוי לשפר את המצב ולעצור את הנשירה.

     

    ישנם המצביעים על כך כי קפאין עשוי להאט התקרחות, בגלל שהוא מפחית את רמת ההורמון DHT הפוגע בזקיקי השיער.

     

    בנוסף, כאמור להוסיף לתפריט אפונה, גזר, פולי סויה ומאכלים נוספים שמהווים מקור טוב לוויטמין B6, חומצה פולית וביוטין, כאמור, כל אלה מאטים את ההתקרחות ומעודדים צמיחה של השיער.

     




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    איזה אוכל יכול לעצור את הנשירה?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים