שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עסק משפחתי? אל תתנו לדרמות להשפיע
    קונפליקטים וסכסוכים פנים משפחתיים הם הסיבה העיקרית לכך שרוב העסקים המשפחתיים אינם שורדים את המעבר לדור הבא. מה אפשר לעשות כדי לנצח את הסטטיסטיקה - ולהמנע מפגיעה בעושר המשפחתי? מדריך

    "אנחנו בני משפחה אחת שעובדים יחד כבר הרבה שנים, לרוב זה עובד טוב אבל יש תקופות של מתח וויכוחים. ואין מה לעשות, כשהיחסים ביננו לא משהו אז המכירות והרווחים מגיבים בהתאם". נשמע מוכר? אם אתם עובדים בעסק משפחתי, סביר להניח שכן. עבודה עם בני המשפחה כוללת באופן בלתי נמנע, גם התמודדות עם קונפליקטים ומתחים. האתגר הוא לדאוג שאלו יפתרו או ינוהלו בצורה נכונה כך שלא ישפיעו באופן דרמטי על התוצאות העסקיות.

     

     

    הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה, עסקים משפחתיים מהווים את הגרעין העסקי הנפוץ והוותיק ביותר בעולם העסקי, עם כ-70%-90% מהעסקים בעולם. אלא שבהמשך הדרך, הסטטיסטיקה מחייכת פחות: פחות משליש מהעסקים שורדים ומעבירים את המושכות לדור השני, ורק 13% לדור השלישי. אחת הסיבות לכך היא קונפליקטים פנים משפחתיים אשר משפיעים על יציבות העסק.

     

    עסק משפחתי, כמו כל עסק אחר, צריך להוכיח הצדקה כלכלית ורווחיות לאורך זמן, כזו שמבוססת לרוב על השקעות נכונות, תכנון אסטרטגי, מכירות רווחיות ויעילות כלכלית. יחד עם זאת, כאשר עובדים עם בני המשפחה מהווה העבודה המשותפת כר נרחב למתח, קונפליקטים ואי הסכמות אשר יכולים בסופו של דבר להשפיע על הרווחיות בעסק. הסכנה היא, כי הישארות הבעיות ללא פתרון יביאו בסופו של דבר העסק לסגירת העסק.

     

    סיבות לקונפליקטים

    רוב העסקים, ללא קשר אם משפחתיים הם או לא, שואפים לשיתוף פעולה בצוות העובדים, כזה אשר יקדם בסופו של דבר את העסק. יחד עם זאת אל לנו להתעלם מהעובדה שקונפליקטים פנימיים הם חלק אינטגרלי מחיי העבודה. נשאלת השאלה – מדוע זה קורה ומה מקורם?

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

     

    יכולות להיות לכך סיבות רבות, בין היתר בגלל שאנחנו שונים האחד מהשני ולכן תפיסת המציאות שלנו שונה ומשתנה, צרכים ורצונות שונים בנקודות זמן שלא נענים ומביאים לתסכול, ראיה בין דורית שונה וגם הבדלים בתפיסה בגלל שוני בין המינים. כאשר אלו מגיעים לפתחו של העסק הם מהווים איום רציני הן על מרקם היחסים בעסק והן על זה שבמשפחה. לפניכם 3 נושאים עיקריים המביאים למתח בקרב עסקים משפחתיים:

     

    א. סמכות ואחריות -  כמו שבמשפחה - גבולות והסכמים אינם מוגדרים בצורה רשמית אלא מעט מטושטשת, כך גם לרוב בעסקים משפחתיים. הגבולות הכה מוגדרים וברורים בעולם העסקים לא קיימים ואלו מקשים על התפקוד ויכולים להוות סיבה לקונפליקט.

     

    חוסר הגדרה של התפקיד הטומן בחובו גם חוסר הגדרה של אחריות וסמכות הם מקור לחוסר הבנהמתמשך. מצבים אשר יכולים להביא לעומס יתר על אחד וחידלון תפקודי של האחר, נושאים חשובים הדורשים התייחסות וטיפול נופלים "בין הכיסאות" וגוררים תסכולים והאשמות.

     

    ב. מעמד ותפקיד-  אנחנו שונים האחד מהשני, זו עובדה. אחד טוב בשיווק והאחר ביצור, אחד מוכשר וכריזמטי ולכן מיועד לניהול והשני נחבא אל הכלים ורוצה להתחבא אחרי מחשב בסביבה ללא אנשים. כאלו אנחנו וזה מה שהופך את העולם ליפה ומעניין. כשמדובר בבני משפחה שעובדים יחד עובדות אלו הופכות לפעמים למורכבות וקשות יותר.

     

    אם ניקח לדוגמה שני אחים שעובדים יחד עם אביהם, קשה לאח הפחות דומיננטי ונחבא אל הכלים לקבל את העובדה שאחיו עובד בניהול, בעל משרה בכירה ואילו הוא בתפקיד פחות משפיע וסמכותי. אלו מצבים שלעיתים יצרו מתחים על בסיס הקושי לקבל הוראות ממי שאמור להיות שווה לו במשפחה. השוני הבסיסי והטבעי שקיים בין השניים יכול ליצור תסכול וקונפליקטים בין בני המשפחה על בסיס של מעמד ותפקיד.

     

    ג. רמות התגמול של בני המשפחה בעסק - סוגיה מורכבת שצריכה להתמודד עם השאלה האם צריך לתת שכר שווה לבני המשפחה או שכר לפי התפקיד והאחריות? האם אח שמשמש מנהל כספים של העסק אמור לקבל משכורת זהה לאחיואשר עובד בעסק כמחסנאי או בתפקיד אדמיניסטרטיבי אחר? האם שוויון בשכר צריך לנבוע מעצם הקרבה המשפחתית או מעצם האחריות הכרוכה בו?

     

    השפעות על העושר המשפחתי

    הסוגיות הללו טומנות בחובן מורכבות שיכולה לגרום למתח וקונפליקטים בתוך העסק המשפחתי. עם זאת, אנו רואים סביבנו עסקים שמעדיפים למרות הכול להישאר ולחיות בתוך המתח המתמיד אשר רק הולך ומסתבך.

     

    העניין הוא, שמצבים אלו מקשים על הפעילות ופוגעים ברווחים. כאשר קונפליקטים לא באים לידי פיתרון, אז לא מחליטים ולא מגיעים להסכמות. אי קבלת החלטות לאורך זמן הופך לאחד הקשיים הגדולים בניהול העסק. חיי העסק מתנהלים סביב מציאת פתרונות לפרצות יומיומיות ולא לחשיבה עמוקה. כל אלו גורמים בסופו לפגיעה במונחי רווח והפסד אבל גם במונחי מוניטין ופגיעה בשמו הטוב של העסק. בשורה התחתונה הפעילות הפיננסית נפגעת וכך גם העושר המשפחתי.

     

    כך תתמודדו

    ובכל זאת, הקונפליקטים אינם גזרה משמיים. כדי למזער את ההשפעות המזיקות, מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:

     

    א. תקשורת ברורה ושקיפות - מרכיבי מפתח במזעור קונפליקטים עתידיים. מכיוון שבנושאים רגישים - קיימת נטייה לדחות את ההתמודדות לזמן אחר - כך גם י הנושאים נדחים גם בעסק משפחתי ולא תמיד באים לידי פיתרון. פתיחות שמאפשרת "לשים דברים על השולחן" מאפשרת בסופו של דבר להקטין את הכעסים ולהגיע לפתרונות רלוונטים.

     

    ב. ניהול ציפיות - חלק מהפתרון טמון בעצם ניהול הציפיות לתפקיד, מעין הגדרה מראש בעת הכניסה לעסק. הגדרה זו תכלול מהו השכר ומהי הסמכות והאחריות כדי למנוע תסכולים וסכסוכים בנושא. גם אם נראה שבן המשפחה נכנס לתקופה קצרה וזמנית הרי שאנו מכירים שהזמניות הזו לפעמים אורכת שנים רבות. עדיף לנהל ציפיות בנושא בעת הכניסה ובכך למנוע תסכולים בהמשך. זה לא פשוט אבל קל יותר מאשר לפתור פלונטרים מסובכים בהמשך הדרך.

     

    ג. מנגנון יישוב סכסוכים להתמודדות עם סכסוכים בין בני המשפחה וחברים -  עסקים משפחתיים יותר ויותר יוצרים מנגנוני יישוב סכסוכים רשמיים המספק פורום שבו בני המשפחה בסכסוך יכולים לפתור את הבעיות בדרך ידידותית. עם זאת, קיימות משפחות שמקימות ועדות ליישוב סכסוכים הכולל את מעורבותו של זר, אדם שהוא מהימן ומוסכם על ידי בני המשפחה, ומציע קול אובייקטיבי הבא לעזר בעת ישוב הסכסוכים.

     

    אין ספק שלעבוד יחד זה קשה מחד אבל מאתגר ומשתלם מאידך. בסופו של דבר, תקשורת טובה ויחסי אמון יכולים להביא לפתרונות לעיתים זמניים ולעיתים קבועים. תלוי במשפחה.

     

    הכותבת היא חדוה יוסף, יעוץ לעסקים משפחתיים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים