שתף קטע נבחר

לקסוס RC F בנהיגה ראשונה: פולחן אישיות

עם מנוע אדיר ואין ספור מערכות מתוחכמות שניתנות לכיול על-ידי הנהג, לקסוס RC F היא מכונית ספורט יוצאת דופן. נהגנו בה גם במסלול אסקארי שבספרד, ונותרנו עם טעם של עוד

 

 

בעד: מנוע-ביצועים, תיבת הילוכים, טכנולוגיה

נגד: היגוי, תנוחת נהיגה, נוחות נסיעה

 

מה חדש?

הכל. זוהי גרסה ספורטיבית ל-RC, דגם חדש לחלוטין - קופה-משפחתית עם ארבעה מושבים. ה-RC, שבעתיד הקרוב תוצע גם בגרסת קבריולה, תושק בישראל (חודש יולי הקרוב) תחילה דווקא בדגם ה-F הספורטיבי בו נהגנו - כ-700 אלף שקלים. בלקסוס מבטיחים כי למדו מהביקורת שהופנתה כלפי ה-IS F, וייצרו מכונית ספורט שתוכל להתחרות בכבוד בב.מ.וו M3 ו-M4

 

 

תא הנוסעים

סביבת הנהג מזכירה מאוד את ה-IS החדשה, וכמקובל רכב ההדגמה צוייד בכמעט כל אופציה ברשימת התוספות הארוכה, ונראה עשיר ויוקרתי בהתאם. איכות החומרים אינה אחידה תמיד, וחלק מהפלסטיקים אינם בהכרח ברמה המצופה ממחיר כה גבוה, אבל הרושם הכללי טוב מאוד ואיכות ההרכבה מצוינת. הנדסת האנוש לעומת זאת, רק סבירה. ריבוי המערכות וסוגי השליטה (מתגים, מנופים, עכבר-מגע) דורש הסתגלות ממושכת, וחלק מהמחוונים והמתגים לא ממוקמים באופן אידאלי.

 

במפתיע, המרווח בתא הנוסעים רחוק מלהרשים: הקונסולה המרכזית הענקית מלפנים מפריעה לרגל ימין של הנהג, ומרווח הראש לנהגים גבוהים מצומצם. מיקום משענת היד הימנית גבוה מהרצוי ומחייב תנוחת ישיבה גבוהה ולא אופטימלית. צמד המושבים מאחור כמעט-תיאורטי - ויתאימו בעיקר לילדים או למטען נוסף. תא המטען דווקא גדול ונוח לשימוש.

 

 

מנוע ותיבת הילוכים

לקסוס בחרה בנתיב יוצא דופן בכל הנוגע ליחידת הכוח. מול מתחרות שעברו כולן למנועים מוגדשים, היפנים מתעקשים להישאר עם מנוע אטמוספרי גדול נפח ורב-צילינדרים בניסיון לבדל עצמם מחד, ולמשוך "טהרני-הגה" מאידך. ב-F זה אומר V8 בנפח 5.0 ליטר, עם הספק מרבי מרשים של 477 כ"ס בסל"ד גבוה - 7,100 - ומומנט מרבי של 54 קג"מ ב-4,800 סל"ד גבוהים. כל הכוח הזה עובר לגלגלים האחוריים בסיוע תיבת שמונה הילוכים אוטומטית ודיפרנציאל סופר-מתוחכם (עליו בפרק הדינמי).

 

המנוע נשמע נהדר בכל מצב. כל עוד תנהגו רגוע מאוד (או במצב "אקו" לחסכון) הוא כמעט ולא נשמע, אך תחת מצערת מלאה ובמיוחד מעל 3,500 סל"ד, נפתחים שסתומי היניקה ורעש המנוע הופך מרגש ורועם במיוחד. לא מספיק? במצב "ספורט S פלוס", מיקרופונים קולטים רעשי מנוע, יניקה ופליטה של אוויר, ומגבירים אותם באמצעות הרמקולים. המערכת מסננת רעשים ומסנתזת מהם פס-קול יוצא דופן. מלהיב? בהחלט. מלאכותי? כמובן. 

 

 

והביצועים? המנוע אמנם אינו הגמיש בקטגוריה הנעזרת מגדשי טורבו, וסובל בין היתר מאנמיות בסל"ד נמוך. אלא שספק אם מישהו ירכוש את ה-F הזו כדי להתנהל רק בנינוחות. כאשר הוא מוזנק מעלה הוא לא רק נשמע נהדר, אלא גם חזק מאוד כצפוי. תיבת שמונה הילוכים אוטומטית מצוינת, עם העברות הילוכים מהירות ואגרסיביות, אותן ניתן לכייל ל-4 מצבי מהירות מוכתבים מראש. היא אמנם לא תמיד חלקה דיה, אך היא בפירוש מסייעת לנצל את מירב הכוח בכל רגע נתון.

 

נוחות ויכולת דינמית

מערך המתלים ב-RC F הוא כמעט היחיד שאינו ניתן לכיוון. להגה למשל יש מספר מצבי תגבור, בהתאם לבחירה באחד מארבעה מצבים מוגדרים מראש השולטים גם על המצערת, המנוע ועוד. לדיפרנציאל שני מצמדים ושלל חיישנים (לא מבוססי ABS כמקובל), עם שלושה מצבי העברת כוח לנהיגה רגילה, לכביש מפותל ולמסלול. לתיבת ההילוכים, לא חשבתם אחרת, יש ארבעה מצבים - חסכוני, רגיל, ספורט וספורט-פלוס.

 

בחזרה למתלים. ההימור של לקסוס על כיול אחד עשוי לא להתאים לטעמם של כולם, שכן המכונית כעת נוקשה באופן קיצוני, ובהחלט תעייף אתכם בנהיגה שאינה ספורטיבית - שלא להזכיר חלילה וחס נסיעה עירונית. מושבים מצוינים ברכבי ההשקה צמצמו באופן משמעותי את העומס על הגב ומציעים תמיכה טובה גם בפניות.

 

 

ומה עם היכולת הדינמית, ללא ספק התכונה החשובה ביותר במכונית כזו? ובכן, ההתרשמות כאן מעט מורכבת. בכבישי נהיגה מאוד מפותלים וסלולים היטב, הציגה ה-RC F אחיזת כביש מרשימה כצפוי, ויכולת מעוררת השתאות לשאוב תחת צמיגיה הרחבים סדרת פניות בלתי נגמרת בקצב מסחרר ותוך יצירת תחושת ביטחון לנהג. לכך יש להוסיף כושר בלימה לא פחות ממדהים - הן מבחינת עוצמה, אך גם העמידות בנהיגה סופר-ספורטיבית מאומצת. בדיוק מה שצריך במכונית כזו.

 

אלא שלא הכל הבריק, לפחות לא במכוניות ההשקה בהן נהגנו, בכבישים האלה ובזמן שהוקצב לנו כדי לגלות את מסתרי מכונית ההיי-טק הספורטיבית הזו. ההיגוי למשל הרגיש קל מדי ולא מדויק דיו, והקשה לכן על כניסה "על המילימטר" לפנייה. לכך יש להוסיף כיול מתלים מקורי שמעדיף תת-היגוי בטוח-לכל-נפש על-פני היגוי יתר מסוכן בידיים לא מיומנות, וקיבלתם מכונית שדורשת נהיגה מסוג מאוד מסוים. אם תרצו, כזו שדורשת מהנהג להתאים עצמו אליה, ולא מתאימה לכל אחד.

 

 

ועל מסלול אסקארי? כאשר מרווחי הבטחון ומהירות הנסיעה עולים משמעותית, ה-RC F מרשימה בהתאם. עדיין יש מקום למשקל היגוי רב יותר, אך הבלמים המצוינים, המתלים הנוקשים ואחיזת האספלט המרשימה, מייצרים מתכון ממכר. אז נכון, בישראל (עדיין) אין מסלול כזה, אבל אנחנו אופטימיים.

 

סיכום

לקסוס RC F אינה מושלמת אמנם, אך מדובר כאן ללא ספק בתוצר מרשים של טכנולוגיה ישנה-חדשה. יש מנוע גדול-נפח ונטול מגדש בסגנון מכוניות השרירים, שמחוץ לארה"ב הפך כמעט לזן נכחד. יש גם מערכות כיוונון ושליטה מתקדמות שנדיר למצוא כמותן במכונית סדרתית, בכל רמת מחיר. ויש המון רצון לנהוג בה גם על הכביש המקומי כדי לגלות את כל סודותיה. נדמה שיש לה עוד כמה כאלה.

 

 

גם אחרי קרוב ל-400 ק"מ של נהיגה בכביש ציבורי ועל מסלול, נדמה שעם כל ק"מ נוסף ה-F מוסיפה עוד חוויות חדשות לנהג, חלקן טובות וחלקן קצת פחות. אז מכונית מרגשת ויוצאת דופן יש כאן, נותר רק לראות כשתגיע לישראל ביולי הבא, כמה מהקסם הזה מצליח להישאר באיכות האספלט המקומית, ובהיעדר מסלול בצד הזה של הקו הירוק.


לקסוס RC F

לקסוס RC F
מנוע שמונה צילינדרים ב-V עם 32 שסתומים
נפח / סוג דלק 5.0 ליטר / בנזין
הספק מרבי 477 כ"ס ב-7,100 סל"ד
מומנט מרבי 54 קג"מ ב-4,800 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים אחורית / אוטומטית, שמונה הילוכים
מרכב / מושבים שתי דלתות, קופה / ארבעה
אורך 470.5 ס"מ
רוחב 184.5 ס"מ
גובה 139 ס"מ
בסיס גלגלים 273 ס"מ
משקל 1,840 ק"ג
נפח תא מטען 366 ליטר
100-0 קמ"ש 4.5 שניות
מהירות מרבית 270 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 9.2 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 251 גרם לק"מ
מחיר משוער 700,000 שקל
כריות אוויר 8 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות לא נבחן

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים