שתף קטע נבחר

נובמבר בסופר: המכירות הנמוכות בשנתיים האחרונות

לפי סטורנקסט, המכר הכספי בנובמבר עמד על 2.92 מיליארד שקל, ירידה של 5.4% לעומת נובמבר 2013. לפי נילסן, המשקאות התייקרו ושיעור המבצעים עליהם הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות. בתגובה, הצרכנים ממשיכים לצרוך אותם פחות. עוד התייקרו: יוגורט, קטניות, טחינה ושוקולד. הוזלו: רוב מוצרי טיפוח הבית והפרט

נובמבר קשה בסופרמרקטים: מנתוני סטורנקסט עולה כי המכירות בנובמבר 2014, 2.92 מיליארד שקל, היו הנמוכות ביותר בשנתיים האחרונות, למעט פברואר 2014 שהוא חודש קצר.

 

 

לשם השוואה, באפריל, המכירות עמדו על 3.54 מיליארד שקל ובאוקטובר, על 3.3 מיליארד שקל. הירידה בנובמבר מושפעת בחלקה מתזוזת חג החנוכה שחל ב-2013 בחודש נובמבר.

 

לפי סטורנקסט, בנובמבר 2014 היתה ירידה כספית של 5.4% בכלל שוק מוצרי הצריכה, לעומת נובמבר 2013. בבדיקה של ינואר-נובמבר 2013 מול ינואר-נובמבר 2014, עולה כי יש ירידה של 1.7%. בכלל השוק.

 

מכירות שנה מתגלגלת (נובמבר 2013-נובמבר 2014), לפי חודשים. מקור: סטורנקסט ()
מכירות שנה מתגלגלת (נובמבר 2013-נובמבר 2014), לפי חודשים. מקור: סטורנקסט

 

 

 

סטורנקסט בודקת 2,150 חנויות בשוק המאורגן (שופרסל, מגה, קואופ ישראל) ובשוק הפרטי (רשתות פרטיות, מינימרקטים, מכולות וחנויות נוחות, המשדרות נתוני מכר אמת מהקופות לסטורנקסט ומהוות כ-80% מסך המכר בשוק הצריכה המבוקרד בישראל. הנתונים לא כוללים את רשתות הפארם והמגזר הערבי.

 

מבחינה כמותית - כלומר כמה מוצרי צריכה קנו הצרכנים - לפי סטורנקסט יש ירידה של 0.8% בכלל השוק, בעוד שלפי נילסן, החברה הנוספת הבודקת את נתוני הקופות, יש דוקא עלייה בצריכה של 0.9%. לפי נילסן, הצרכנים אף קנו בנובמבר יותר מזון, בעיקר בקטגוריות שהוזלו. כלומר: אם מורידים מחירים, הצרכנים קונים.

 

המשקאות התייקרו הצרכנים ממשיכים לקנות פחות 

תחום המשקאות נמצא בצניחה משמעותית מבחינת מכירות כספיות וכמותיות, למרות זאת מחירי המשקאות בעלייה מכאן שהיצרנים מנסים לצמצם נזקים על-ידי העלאת מחירים אבל הצרכנים ממשיכים לצמצם קנייה.


שיעור המבצעים מכלל המכר, לפי חודשים מדצמבר 2012. גרף כחול: כלל השוק. בעמודות: תכלת: מזון; ירוק בהיר: משקאות; ירוק כהה: טיפוח הפרט; כתום: טיפוח הבית. מקור: נילסן ()
שיעור המבצעים מכלל המכר, לפי חודשים מדצמבר 2012. גרף כחול: כלל השוק. בעמודות: תכלת: מזון; ירוק בהיר: משקאות; ירוק כהה: טיפוח הפרט; כתום: טיפוח הבית. מקור: נילסן

 

 

על אף הירידות בצריכה הכמותית ובמכר הכספי בענף המשקאות – שיעור המבצעים בנובמבר הוא הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות ובכל הענפים חלה ירידה בשיעור המבצעים בהשוואה לאשתקד. מבצעים היוו רק 18% מהמכר בנובמבר לעומת 28% בספטמבר. למרות זאת, יש יותר מבצעים בנובמבר לעומת אוקטובר, אז שיעורם ירד ל-17% מהמכר.

  

אלו מוצרים התייקרו?

לפי נילסן, המכר בתקופה ינואר-נובמבר 2014 (לעומת ינואר-נובמבר 2013), עלה במיוחד בגבינות שמנת וגבינות שמנת דלות שומן, חלב סויה ומעדני סויה. המחירים עודם נמוכים יחסית לנובמבר אשתקד (כיוון שהצרכנים צמצמו קנייה), אך עלו לעומת אוקטובר 2014.

 

מקור: נילסן ()
מקור: נילסן

 

מוצרים שהתייקרו: קטניות, חמאה, טחינה גולמית, ג'חנון ומלוואח, גבינות צהובות ומותכות, שוקולד, מיצים ומיצים טבעיים, תה קר, יוגורט לבן, יוגורט עם פרי, גומי לעיסה, תחליפי חלב אם ומשקאות חלב בטעמים.

 

הוזלו במיוחד: שמנת מתוקה וקצפת, בזכות ההכנסה לפיקוח (המכר הכמותי עלה ב-14% והכספי ירד ב-1%), פיצות קופואות ומצוננות, גבינות מיוחדות, תה קלאסי, קפה נמס ומלפפונים חמוצים. בטיפוח הפרט והבית: רוב המוצרים הוזלו. חומרים למדיח כלים, חומרים לניקוי חלונות, תחבושות היגייניות ומשחות שיניים.

 

המותג הפרטי בעלייה

לפי סטורנקסט, לאחר חודשים של ירידה בנתח השוק של המותגים הפרטיים, בשלושת החודשית האחרונים המגמה משתנה ויש עלייה בנתח השוק שלהם. נתח השוק של המותגים הפרטיים עמד על 5.8% בינואר 2014 וירד ל-4.5% באוגוסט. כעת הוא עומד על 5.4% מהשוק.

 

 

  

במקביל, נתח השוק של רבים מהספקים הגדולים יורד בהשוואה של ינואר-נובמבר 2013 לעומת ינואר-נובמבר 2014: תנובה בירידה של 4.2%, שטראוס בירידה של 3%, אסם בירידה של 2.9%, החברה המרכזית למשקאות קלים בעלייה של 5%, נטו בעלייה של 3.5%, יוניליוור בירידה של 5.9%, חוגלה קימברלי בירידה של 5.3% ויפאורה תבורי בירידה של 7.9%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים