שתף קטע נבחר

קו אוטובוס 29 במבחן. הציון: מספיק בקושי

קבלו את המבחן השני לקו אוטובוס מרכזי, פרי שיתוף הפעולה בין ynet לארגון "15 דקות". הפעם זהו ציר תנועה מרכזי המחבר את כפר סבא להרצליה ורעננה - ושוב לא השתכנענו

קו 29 הוא קו מרכזי שחוצה את הרחובות הראשיים של ערי השרון: כפר סבא, רעננה והרצליה. זהו קו חשוב המקשר בין שלוש הערים, ומשמש נוסעים רבים. על בסיס מסלול קו 29 מתוכננת מערכת הסעת המונים, BRT השרון, אוטובוס שינוע על נתיב בלעדי במהירות. עד שזה יקרה, המצב רחוק מלשכנע.

 

 

 (לרה פארן ונורית גבאי) (לרה פארן ונורית גבאי)
(לרה פארן ונורית גבאי)
 

תחנות

מפתיעות לטובה. בתחנות מידע מפורט על הקווים, כולל מפות וכתב ברייל ללקויי ראייה. בפירוש ציון לשבח לחברת מטרופולין על המידע המפורט. נכון, הוא נדרש על-פי חוק, אך רק לעיתים נדירות מיושם. בנוסף, כמעט בכל התחנות נראו מסכי מידע אלקטרוניים - שאפו גם לעיריות כפר סבא, רעננה והרצליה המאפשרות הצבת מסכים אלה. בחלק מן התחנות יש גם שלטי פרסום, אך בניגוד לתחנות התל אביביות, הן לא על חשבון מקומות ישיבה. התחנה מעניקה מחסה סביר משמש וגשם, אך גג התחנה אינו סגור, ולכן ההגנה מגשם אינה מושלמת. ציון: 8 מ-10

 

 (לרה פארן ונורית גבאי) (לרה פארן ונורית גבאי)
(לרה פארן ונורית גבאי)

 

מהלך הנסיעה

התדירות גבוהה יחסית. בכל 12 דקות מגיע אוטובוס ברוב שעות היום. אלא שלמרות זאת, לוחות הזמנים תיאורטיים בלבד, ובכל הפעמים שבדקנו, האוטובוס הגיע באיחור של למעלה משמונה דקות. בלתי סביר ולא נסבל. לעומת זאת, הצפיפות בתוך האוטובוס מתונה. הנסיעה היא על צירים ראשיים שחוצים את שלושת הערים וניתן להגיע באמצעות קו 29 למוקדים רבים בערים אלו. למרות המסלול הישיר יחסית, ישנם שני סיבובים מיותרים שכוללים עמידה ארוכה ומתסכלת ברמזורים בתחנות המרכזיות של הרצליה וכפר סבא. במקום סיבוב מיותר של כניסה ויציאה מהתחנה, אפשר היה לאסוף את הנוסעים מהרחובות הצמודים, ולקצר את זמני הנסיעה. הציון: 6 מ-10

 

 (לרה פארן ונורית גבאי) (לרה פארן ונורית גבאי)
(לרה פארן ונורית גבאי)

 

עדיפות בדרך?

הבעיה הקשה ביותר של קו 29 היא העובדה שהוא אינו מקבל כל עדיפות בכביש לעומת כלי רכב פרטיים. הדרך פקוקה ביותר, בעיקר בשעות העומס. האוטובוס עומד יחד עם מאות רכבים בפקקים אינסופיים, בעיקר ברחוב ויצמן בכפר סבא וברחוב אחוזה ברעננה. העדפה לתחבורה ציבורית בנתיב מיוחד הייתה פותרת את הבעיה. בעבר הוכנה אמנם תכנית ל-BRT השרון (מסלול מיוחד לאוטובוס רב-קיבולת שיחצה את ערי השרון), אך זו הוקפאה עקב התנגדות ראש עיריית רעננה. בינתיים, כולם סובלים מפקקים וזיהום אוויר. שלושת ערי השרון הן ערים קלאסיות לתחבורה ציבורית מתקדמת שמקבלת העדפה (BRT), עקב רוחב הכביש והצירים המרכזיים. בנוסף, צומת רעננה עמוס מאד בשעות הלחץ. נתיב תחבורה ציבורית והעדפה ברמזורים לאוטובוסים היו פותרים את הבעיה. הציון: 1 מ-10

 

 (לרה פארן ונורית גבאי) (לרה פארן ונורית גבאי)
(לרה פארן ונורית גבאי)

 

כרטוס ועלייה לאוטובוס

בתחנות העמוסות זמן העלייה ארוך ומתסכל שוב - כשתי דקות ויותר. לא ברור מדוע לא ניתן להציב מכשיר תיקוף גם בדלת האחורית, ובכך לאפשר עלייה מכל הדלתות. זה היה חוסך זמן יקר, מקצר משמעותית את זמני הנסיעה ומשפר משמעותית את השירות (ואת הציון הסופי). הציון: 2 מ-10

 

 

מצב האוטובוס והנהיגה

האוטובוסים היו נעימים וחדישים, אם כי בימים חמים הקירור פשוט חזק מדי. הנהגים היו אדיבים ונהגו בצורה תקינה ונינוחה, אם כי מדי פעם הורגשו בלימות פתאומיות ומיותרות שגרמו לנוסעים לאבד שיווי משקל. הציון: 8 מ-10

 

סיכום

חווית הנסיעה בקו 29 היתה יכולה להיות לא פחות ממצוינת, אילו רק ניתן היה להתחמק מהפקקים האינסופיים שמעכבים מאד את הנסיעה, ולא מאפשרים עמידה בלוחות זמנים. הגיע הזמן שראשי הערים בשרון יתעוררו ויסללו נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית, שיפתור את תושבי השרון מבעיית הצפיפות והפקקים. הציון: 5 מ-10.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לרה פארן ונורית גבאי
קו 29 - ערי השרון
לרה פארן ונורית גבאי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים