שתף קטע נבחר

מדריך לעסקים קטנים: איך לגייס עובדים טובים?

עסקים קטנים נוטים לגייס רק ארבעה או חמישה עובדים בשנה, ולא מתורגלים בתהליך גיוס יעיל. במסגרת תחרות העסקים הקטנים של ynet, ידיעות אחרונות ובנק הפועלים, מציעות שתי מומחיות לניהול כוח אדם כמה טיפים לגיוס נכון. מדריך

לפעמים החיים פשוטים: יש לכם בית קפה קבוע, עם משקה קבוע ומקום ישיבה קבוע. הדבר היחיד שלא קבוע בפינת החמד שלכם הוא המלצרים - שמתחלפים פעם בשבועיים או מקסימום חודש.

 

כתבות נוספות בערוץ העסקים הקטנים

 

נשמע לכם מוכר? אם כן, אתם לא לבד. עסקים קטנים - בית קפה שכונתי, משרד אדריכלים או חברת תוכנה - מתקשים פעמים רבות לגייס עובדים בצורה נכונה ולשמר את הטובים שביניהם.

 

"גיוס עובדים הוא לא עניין בשגרה במקרה של עסקים קטנים. עסקים כאלה נוטים לגייס 5־4 עובדים בשנה, בכל פעם לתפקיד שונה בארגון, והם לא צוברים מספיק ניסיון בתחום", אומרת הילי כהן, מנהלת המחלקה העסקית באתר Alljobs. "נוסף לכך, בעלים ומנהלים של עסק קטן מתקשים להשקיע זמן ומשאבים בגיוס עובדים, כי יש להם הרבה משימות אחרות לטפל בהן. קושי נוסף של עסקים קטנים הוא מיעוט של אפשרויות קידום בעסק. בגלל גודל העסק ומספר התפקידים המצומצם בו, בייחוד בשכבת הניהול, עובדים מרגישים שאין להם אופק ולכן עוזבים מהר".

 

ליאת גני, סמנכ"לית לקוחות קטנים ובינוניים במנפאואר ישראל, מוסיפה: "בעלים ומנהלים בעסקים קטנים, שאין בהם מחלקת משאבי אנוש נפרדת, אינם מומחים בגיוס עובדים. לכן במקרים רבים הם עושים טעויות בתהליך הגיוס, ומשלמים על כך מחיר גבוה כמו ביצועים של עובד לא מתאים או תחלופה גבוהה של עובדים שמצריכה הפניית משאבים מתמדת לכיבוי שריפות ולגיוס עובדים חדשים".

ראיון עבודה. השקיעו זמן בשיחת טלפון מקדימה (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ראיון עבודה. השקיעו זמן בשיחת טלפון מקדימה (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)

ובכל זאת, גם עסקים קטנים יכולים לצלוח בבטחה את תהליך הגיוס והשימור של העובדים, אם ייקחו בחשבון כמה טיפים חשובים שמנדבות גני וכהן:

 

הגדירו את התפקיד: בארגונים גדולים יש הגדרות תפקיד מסודרות שנבנו לאורך השנים. עסקים קטנים צריכים לפעמים להגדיר תפקיד חדש. לפני שמפרסמים מודעת דרושים, חשוב להביא בחשבון את המשימות השוטפות שכרוכות בתפקיד ואיזה סוג של עובדים מתאים לכך, ולהציג רשימת דרישות מפורטת בפרסום. לא מספיק להגיד שמחפשים מזכיר/ה או מנהל/ת אדמיניסטרטיבי/ת. חשוב לציין כישורים נדרשים וקריטריונים, כמו ידיעת שפה כזו או אחרת, יכולת לשעות עבודה מרובות ועוד.

 

אל תדלגו על קורות החיים: גם אם מקבלים כמות גדולה של קורות חיים, אין קיצורי דרך בהקשר הזה. יש לעבור על כל קורות החיים כדי לא לפספס מועמדים ראויים. אם אפשר, כדאי לעבור קודם במהירות על הפרטים הטכניים בכל קורות החיים ולסנן החוצה את המועמדים שלא עומדים בדרישות טכניות מסוימות, כמו מקום מגורים קרוב. חשוב לקרוא את קורות החיים שנשלחו מהר ככל האפשר - מועמדים טובים לא יחכו שלושה שבועות.

 

נהלו ראיונות בטלפון: השקעה של 10־15 דקות בראיונות טלפוניים יכולה לחסוך 70% מהראיונות פנים אל פנים. בשיחה הטלפונית אפשר, מצד אחד, לברר פרטים נוספים על המועמדים ולהבין מה מידת המוטיבציה שלהם ומצד שני, ליצור אצלם מוטיבציה לגבי התפקיד ומחויבות להגיע לראיון הפרונטלי.

 

הפגינו גאוות יחידה: כדי להגיע לעובדים הנכונים, העסק צריך להגביר את האטרקטיביות שלו בעיניהם. לעסקים קטנים, שלא יכולים להציע משכורת של 13,000 שקל ולפטופ חינם, מומלץ להדגיש את עולם התוכן הייחודי של העסק ואת האווירה המשפחתית. כך גם מוצאים עובדים שיהיו מחוברים יותר לעשייה של העסק. מסעדה טבעונית, למשל, צריכה להציג את הקונספט המיוחד שלה וכך למשוך עובדים שמתרגשים מטבעונות.

 

השקיעו בדייט הראשון: חשוב מאוד לעשות תיאום ציפיות מפורט כבר בראיון הפרונטלי. חשוב להבין אם המועמד מעדיף לעבוד בארגון גדול או קטן, מהן דרישות השכר שלו ובכלל מהן הציפיות שלו מסביבת העבודה. אפשר גם לערוך למועמדים סיור בסביבת העבודה העתידית. יהיו מועמדים שיאהבו סביבה קטנה עם אווירה משפחתית ויהיו כאלה שיעדיפו מקום גדול ואנונימי יותר, וזו דרך טובה לסנן מועמדים.

 

דעו לפרגן: אחרי שקולטים עובד, צריך לדעת לפרגן לו - ובמיוחד לדור הצעיר, שמחפש פידבק מיידי. חשוב גם להשקיע בעובדים ובכך להראות להם שמעריכים אותם. גם אם אין אפשרויות קידום משמעותיות בעסק, כי הוא קטן, אפשר להפנות את העובדים לקורסים מקצועיים, כמו קורס באנגלית או קורס בניהול משא ומתן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים