נחשפו מנהרות: שם פיתחו הנאצים אטום?

רמות קרינה גבוהות, קסדות של אנשי SS ובטון מזוין בכניסה: זה מה שנחשף בחפירות באוסטריה. האתר מקושר תת-קרקעית לבסיס שבו נבנה המסרשמיט ואולי גם למחנה הריכוז הסמוך מאוטהאוזן. מאות אלפים מתו בעבודות הכפייה

זהו כנראה המקום שבו הנשק המסוכן בהיסטוריה פותח על ידי המשטר האכזרי בהיסטוריה, ולמרבה המזל הפיתוח הזה לא הושלם. באוסטריה נחשף בשבוע שעבר מבוך של מנהרות סודיות ותת-קרקעיות, שעל פי ההערכה שימשו את הנאצים כדי לפתח פצצת אטום. המתקן, שמכסה שטח של 300 דונם, התגלה בעיירה סנט גורגן אן דר גוסן, כמעט 70 שנה אחרי סיום מלחמת העולם השנייה. החפירות החלו לאחר שהחוקרים גילו בתחילה רמות קרינה גבוהות באזור.

הבמאי הדוקומנטרי אנדראס סולזר, שמוביל את החפירות, אמר לעיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" כי האתר הוא ככל הנראה "מתקן פיתוח הנשק הגדול ביותר של הרייך השלישי". האתר שהתגלה מקושר ככל הנראה למפעל התת-קרקעי ברגקריסטל, שם נבנה מטוס הסילון המבצעי הראשון, המסרשמיט 262. סברה אחרת היא שהמתקן שהתגלה מקושר תת-קרקעית גם למחנה הריכוז מאוטהאוזן-גוזן. מאות אלפי אסירים מהמחנה אולצו לעבוד בכפייה כדי לבנות את שני הקומפלקסים, ולפי ההערכות 320 אלף מתו עקב תנאי העבודה האכזריים, מתוכם 38 אלף נרצחים יהודים.

ברגקריסטל, שם נבנה המסרשמיט. מקושר תת-קרקעית למנהרות שנחשפו ()
ברגקריסטל, שם נבנה המסרשמיט. מקושר תת-קרקעית למנהרות שנחשפו

מאות אלפי אסירים ממאוטהאוזן עבדו בכפייה בברקריסטל ובמנהרות האחרות ()
מאות אלפי אסירים ממאוטהאוזן עבדו בכפייה בברקריסטל ובמנהרות האחרות
בסיס ברגקריסטל נחשף על ידי בעלות הברית והרוסים כבר אחרי המלחמה, אבל הנאצים הצליחו לשמור בסוד חלק ממערכת המנהרות התת-קרקעיות שבנו. הכניסה למתקן התגלתה רק אחרי שצוות החפירות, שכולל היסטוריונים ומדענים, חיבר מידע שנאסף ממסמכי מודיעין ומעדויות של עדי ראייה. בין היתר, התגלו עד כה קסדות של אנשי SS וציוד נאצי אחר. ב"דיילי מייל" נכתב כי כעת ינסה הצוות להוציא שכבות של קרקע ובטון מזוין שהוכנסו למנהרות, וכן לוחות גרניט שנעשה בהם שימוש להסתיר את הכניסה.

"אסירים ממחנות הריכוז מכל רחבי אירופה נבחרו עקב מומחיותם – פיזיקה, כימיה ותחומים אחרים – כדי לעבוד בפרויקט המפלצתי הזה", אמר סולזר. "חובתנו לקורבנות היא לפתוח סוף-סוף את האתר הזה ולחשוף את האמת". החקירה החלה לאחר תחקיר דוקומנטרי אחר של סולזר, בנוגע לדרישת היטלר לפיתוח פצצת אטום. באותו תחקיר הוא גילה יומן של פיזיקאי שנקרא לעבוד עבור הנאצים. עדות אחרת שסייעה בגילוי היא של מדענים שעבדו בפרויקט סודי שנוהל על ידי איש ה-SS, האנס קאמלר. אותו בכיר נאצי, שאישר את התוכניות לתאי הגזים ולמשרפות באושוויץ, היה האחראי על פרויקט הטילים של היטלר. לקראת סיום המלחמה הוא התגורר בסנט גורגן.

מאוטהאוזן. 38 אלף יהודים נספו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מאוטהאוזן. 38 אלף יהודים נספו(צילום: AFP)

סולזר חיפש בארכיונים ברחבי העולם עדויות לפרויקט הנשק הגרעיני של ה-SS. הוא גילה כי ב-2 בינואר 1944 נלקחו 272 אסירים ממאוטהאוזן לסנט גורגן, כדי להתחיל בבניית המתקן החשאי. עד נובמבר מתו 20 אלף מתוך 40 אלף עובדי הכפייה במהלך העבודות לבניית המנהרות. אחרי המלחמה הוציאה אוסטריה 20 מיליון דולר כדי לצקת בטון מזוין על המנהרות. אבל סולזר סבור כי האוסטרים פספסו אזור סודי, שבו נוהל פרויקט האטום. אמנם ארצות הברית כבשה את האזור מידי הנאצים, אבל בעקבות חלוקת אירופה, היו הסובייטים אחראים על אזור סנט גורגן עד 1955, והם לקחו איתם מסמכים רבים למוסקבה.

מומחים מנסים לגלות אם קיים קשר בין סנט גורגן לאתרים בגרמניה עצמה, שבהם הוצבו מדענים במהלך מלחמת העולם השנייה, כדי לנסות לפתח את הנשק המסוכן מכולם – נשק שבו האמריקנים השתמשו בפעם הראשונה והאחרונה ב-1945, נגד יפן. ב-2011 התגלתה פסולת גרעינית ממה שנחשד כמתקן חשאי מתקופת הרייך השלישי, במכרה מלח ישן ליד העיר הגרמנית הנובר. אז נמצאו שם יותר מ-126 אלף חביות של חומר גרעיני במצב של ריקבון, בעומק של 600 מטר מתחת לקרקע.

המנהרות הסודיות באוסטריה