שתף קטע נבחר

הברך כואבת

איך עצם כזו קטנה יכולה לגרום לכל כך הרבה צרות?

כרופא המומחה לבעיות ספורט, אני מרבה לראות חולים המגיעים עם תלונות על כאבים בברך. רופאים רבים ממהרים להמליץ על צילומי רנטגן והדמיות MRI לבירור מה קורה שם, אבל זהו מקום שבו בדיקה גופנית קפדנית והקשבה למטופלים בזהירות טובה יותר מכל בדיקה יקרה.

 

אחת הסיבות הנפוצות ביותר לכאב זה נובעת מהעצם הקטנה ביותר של מפרק הברך הנקראת הפיקה או ה-patella. בעיות רבות נובעות מפיקת הברך, ולמזלנו, רובן לא בהכרח מצריכים ניתוח כדי לתקן אותן. לצערי, אני רואה מטופלים רבים שעברו ניתוח או אפילו מספר ניתוחים כדי ״לתקן״ את כאב הברכיים שלהם, מבלי להביא לשיפור. במקרים מסוימים, הבעיה יכולה אפילו להחמיר לאחר ניתוח.

 

אנסה לתאר מקרים נפוצים ביותר שאני רואה בפיקת הברך ושבהם טיפלתי. בנוסף, אנסה להסביר מה הם המקרים בהם ניתוח עשוי להיות אופציה הולמת, תוך דגש על כך שעבור מרבית המקרים, זו צריכה להיות האופציה האחרונה.

 

 (צילום: ThinkStock) (צילום: ThinkStock)
(צילום: ThinkStock)

 

הסיבה הראשית בגללה באים אלי חולים עם בעיות בברך היא שימוש יתר ועומס יתר על המפרק, כלומר לא בשל בעיה מבנית או תאונה שגרמה לנזק. מספר שינויים בפעילויות הקבועות יכולות להשפיעה בצורה מאוד משמעותית על הבעיה ולהפחית את הכאב מהם סובלים החולים.

 

יש לזכור כי נושאים הקשורים בפיקת הברך עדיין אינם מובנים היטב אפילו בקרב מומחים ומנתחים אורתופדים מרבים להתווכח על דרך הטיפול הנכונה.

 

המטופל הטיפוסי המגיע אלי עם כאבים בפיקת הברך היא אישה בגילאים 40-35, אבל גם גברים אינם חסינים בפנים הבעיה, שקשורה לריצת כושר, כלומר הכאב מתעורר בזמן או אחרי הריצה, גם בקרב אנשים שעסקו בפעילות ספורטיבית כל חייהם.

 

ד"ר יאיר קיסין
ד"ר יאיר קיסין

הבעיה עם רצים היא... שהם רצים! הם רצים ורצים, ובעוד שהגוף יכול לסלוח להם ולנו במשך שנים רבות, בשלב מסוים, הגוף מזכיר לנו שהוא לא מרוצה ממה שאנחנו עושים לו על ידי שליחת אותות של כאב. כאב הוא אינדיקטור חשוב מאוד שמשהו עלול לגרום נזק עם ממשיכים בתנועה המזיקה. לעיתים קרובות, הברכיים משמשות כשליחים למסר על הנזק המתקרב הנשלח באמצעות כאב.

 

ריצה, מבחינה טכנית, היא לא פעילות שהייתי מחשיב כבריאה לברכיים. הליכה מעבירה אל הברכיים מעמסה שהוא פי חמישה ממשקל הגוף. בזמן ריצה המעמסה הזו יכולה לגדול ולהגיע פי עשר! לכן, כדי לשמור על בריאות הברכיים רצוי להימנע מסוג פעילויות שכאלו, במיוחד לאנשים שאינם בכושר גופני אופטימלי.

 

מסיבות מובנות, חשוב גם לשמור על משקל מאוזן ובריא, שכן ככל שהמשקל שלנו כבד יותר, כך גדלה המעמסה על הברכיים.

 

בנוסף, חשוב לשמור על כוחם של השרירים, שתפקידם העיקרי הוא לכופף את המפרקים שלנו, גם כדי להפחית את מעמסה על המפרקים. חיוני לשמור על חוזקם של השרירים באופן שלא יפגע במפרקים עצמם. דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות תרגילים שנקראים cross-training, כלומר תרגילים שהם לא בדיוק הספורט הנבחר שלנו, אבל שעוזרים מאוד לתמוך בגוף לבצע את הספורט שלנו. פעילויות nonimpact כמו רכיבה על אופניים מומלצות כדי לאזן את הנזק הנגרם בריצה. זוהי המלצה שרצים אינם אוהבים לשמוע, כי הדבר האחרון שהם רוצים לעשות זה לא לרוץ! הם רצים כי הם אוהבים לרוץ. הם רצים כי זה כיף והם לא רוצים להפסיק, עד שזה מתחיל לכאוב...

 

אותה גישה מנחה תוכניות כושר וחיזוק הגוף עכשוויות המכוונות לחיזוק איזומטרי של הליבה, כלומר האיזור של הגב התחתון והבטן. תרגילי planks, למשל, מחזיקים את הגוף בתנוחה שמביאה קבוצות שונות של שרירים לפעול יחד כדי להחזיק את הגוף נגד כוח המשיכה. מדובר בתרגיל הדומה לשכיבות סמיכה, בהן מנסים להחזיק את הגוף בקו שרירי אחיד אחד מכף רגל ועד ראש. ניתן לעשות זאת הן בשכיבה עם הפנים כלפי מטה, על הצד, או על הגיב, כשהמשימה היא להחזיק בפוזיציה של קו ישר אחד למשך 15 שניות. זה נשמע מעט, אבל ההתחלה בהחלט מאתגרת. לאחר תרגולת, המשימה היא להגיע למצב בו מחזיקים בפוזיציה במשך דקה אחת.

 

תרגיל נוסף, קשה יותר, נקרא single leg step down. התרגיל הזה קשה אבל הוא מעולה לחיזוק כל שרירי הרגליים ביחד. כמו כל תרגיל, חשוב מאד לעשות אותו בצורה הנכונה, זאת אומרת להשתמש במראה או בשותף, אחרת התרגיל יגרום לכאבים. מתחילים בעמידה על מדרגה הראשונה של גרם מדרגות. החזיקו במעקה אם יש צורך, אבל המטרה היא כמובן להתמודד עם המשימה ללא תמיכה. תוך איזון על רגל אחת, יש להוריד לאט את הגוף ולגעת בריצפה עם העקב ולחזור למעלה. הנטיה היא לתת לברך התמיכה לתקפל פנימה, אך חשוב לשמור שהברך תמיד תהיה באותו קו של הבהונות. אם תצליחו לעשות שלושה סטים של עשר חזרות כאלו, זהו סימן טוב לאיזון בשרירי הגפיים התחתונים.

 

המסר העיקרי הוא שכאבים בברכיים, במיוחד שקשורים לפיקה, הם לרוב תוצאה של חוסר כוח ואיזון של השרירים, התשובה הנכונה היא פיתוח שרירי ה-core, הירכים והברכיים בצורה בריאה. הטיפול, במלים אחרות, הוא בידיים שלכם.

 

לפעמים, כאשר כל השאר הדרכים אינן עוזרות, ניתוח יכול לספק את התשובה הנכונה. ישנם ניתוחים שיכולים ליישר מחדש את פיקת הברך ולאזן את הכוחות הפועלים עליה בצורה לא נכונה. תנאים אחרים, כמו אחרי טראומה לברף המזיזה את הפיקה ממקומה, זקוקים לפעמים לתיקון הרצועות, היערכות מחדש של עצמות או שניהם כדי למקם את הפיקה במקום אליו היא שייכת. לרוב אלו ניתוחים מוצלחים מאוד מבחינה יישור אנטומי של הפיקה, אבל הם אינם בהכרח מבטיחים הקלה בכאב, שכן הניתוחים נעשים לשיפור היציבות והיערכות מחדש ולא לכאב כשלעצמו.

 

השורה התחתונה היא שבעיות פיקת הברך נפוצות מאוד. רובן נגרמות על ידי שימוש יתר ועל ידי חוסר איזון בשרירים התומכים והמשפעים על הברכיים. שינוי פעילות, תוספת של פעילות גופנית nonimpact ותוכנית כושר הגיונית – אלו הדרכים לשמור על ברכיים מאושרות!

 

 

Yair Kissin, MD  

Board Certified Sports Medicine and Joint Reconstruction Specialist

360 Essex St, Suite 303

Hackensack, NJ 07601

Office number 551-996-8867

Email ykissin@hackensackumc.org

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ThinkStock
"הבעיה עם רצים היא... שהם רצים!"
צילום: ThinkStock
מומלצים