שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "לו רק יכלו הקירות (בפייסבוק) לדבר"
    "אני מאמין שקירות הפייסבוק יכולים לפתוח לנו צוהר קטן אל תוך חייהם, חששותיהם ומצוקותיהם של בני נוער ולאפשר לנו, הורים, אנשי חינוך, ואנשי טיפול להיות שם, לצידם. איתם במצוקותיהם". יעקב אופיר מספר על איתור מצוקה וטיפול בבני נוער באמצעות הרשת החברתית

    אמצע הלילה, חודש ינואר קר, 2011.

    לפני ארבע שנים, התקשר אלי אחי הצעיר, נפתלי.

    "חניך שלי מהכפר, התאבד" הוא אמר ושנינו השתתקנו.

     

    שמי יעקב אופיר, אני פסיכולוג בהתמחות קלינית בחטיבה לקידום נוער וצעירים בעיריית ירושלים ותלמיד לתואר דוקטור באוניברסיטה העברית. תחום המומחיות שלי הוא איתור, טיפול ומניעה של מצוקה של בני נוער ברשת החברתית והגעתי לתחום הזה, כמעט במקרה, באותו לילה קר ועצוב.

     

    דודאל מזרחי, נער חביב ומתוק מהישוב כפר אדומים, שם קץ לחייו לאחר שסבל ממעשי בריונות רשת. בצ'אט של דודאל בפייסבוק שנותר פתוח ומיותם, ניתן היה לראות כיצד "חבריו" מכנים אותו בשמות גנאי ואף מעודדים אותו להרוג את עצמו. מוריו וחבריו של דודאל אמרו שהם מעולם לא שמעו את דודאל מביע מחשבות או כוונות אובדניות, אך במידה מסוימת, יתכן שהכתובת נרמזה בקיר (בפייסבוק).

     

    הפייסבוק - כלי תומך טיפול לנוער בסיכון

    מעבר להתעללות היום-יומית שהוא ספג, הן בעולם האמיתי והן בעולם המקוון, יומיים לפני

    הטרגדיה, דודאל העלה פוסט לפייסבוק ובו מילותיו האחרונות של זוהר ארגוב, לפני שהוא (הזמר) התאבד.

     

    אירוע זה היה עבורי נקודת מפנה. הרגשתי שאני לא יכול להשאר יותר בין כותלי הפסיכולוגיה הקלינית-תיאורטית ובחרתי להקדיש את המחקר האקדמי שלי, כמו גם את התמחותי המקצועית, לזיהוי מצוקה וטיפול בבני נוער ברשת החברתית.

     

    הבעיה היא שלמרות שהנושא הזה כואב וחשוב, לא הרבה גופים עוסקים בו - גם בגלל שהתחום נורא צעיר וגם בגלל השאלות האתיות המסובכות שעולות בו.

     

    למזלי, בעיריית ירושלים, בחטיבה לקידום נוער וצעירים, הקימו את מחלקת מדיה חברתית. מחלקת ייחודית מסוגה בארץ (ואולי אף בעולם) בכך שהיא רואה בפייסבוק כלי תומך טיפול לנוער בסיכון.

     

    צוות המחלקה בראשות אלי אברהם נמצא בקשר עם אלפי בני נוער בירושלים, דרך המדיה החברתית, מנטר סימני מצוקה ושימוש בחומרים ממכרים בקרב בני נוער ובעיקר מציע להם אוזן קשבת.

     

    בין שלל פעילותיה, המחלקה מקיימת ימי עיון והכשרה לאנשי מקצוע ועוסקת רבות בחינוך לשימוש נכון במדיה החברתית, מודעות לסכנות הרשת והקניית אסטרטגיות התמודדות עם בריונות רשת.

     

    להתייעץ בקלות ובסודיות עם אנשי מקצוע

    ממש בימים אלו הקמתי בתוך המחלקה, פרויקט ייחודי שנקרא 'מענה ברשת' - דף פייסבוק שמעניק 'עזרה ראשונה' נפשית לבני נוער על ידי אנשי מקצוע מתחום החינוך והטיפול.

     

    מענה ברשת, הוא אתר ללא תשלום שמאפשר לבני נוער וצעירים, להתייעץ בקלות ובסודיות עם אנשי מקצוע - תוך שמירה על פרטיותם. עובדי חינוך, פסיכולוגים ועובדים סוציאלים בקידום נוער וצעירים בירושלים, זמינים בדף הפייסבוק, עבור אותם בני הנוער שנקלעו למצוקה, מרגישים לא במיטבם או

    שהמצב רוח שלהם "בקרשים".

     

    מענה ברשת לא מהווה תחליף לטיפול פסיכו-סוציאלי ספציפי ומקצועי אך הוא נותן מענה פסיכולוגי מהיר ונגיש בשלוש רמות:

    1. הקשבה וייעוץ "און-ליין" לבעיות ומצוקות חיים.

    2. התאמה אישית למחלקות ופרויקטים בתוך קידום נוער ובתוך עיריית ירושלים, מאגפים

    טיפוליים כמו מרכז ייעוץ לנוער של קידום נוער, השירות הפסיכולוגי החינוכי ועד פרויקטים של ריקוד, כדורגל, שייט וצילום.

    3. הפניה לגורמי חוץ כגון מרפאות לבריאות הנפש.

     

    הפופולריות ההולכת וגוברת של אתרי הרשתות החברתיות באינטרנט מציעה הזדמנות חסרת תקדים לזיהוי מצוקה ולהענקת תמיכה רגשית לבני נוער ולצעירים בסיכון.

     

    אני מאמין שקירות הפייסבוק יכולים לפתוח לנו צוהר קטן אל תוך חייהם, חששותיהם ומצוקותיהם של בני נוער ולאפשר לנו, הורים, אנשי חינוך, ואנשי טיפול להיות שם, לצידם. איתם במצוקותיהם.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים