שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אם אוכלים פחות הקיבה תצטמק? ועוד 9 מיתוסי דיאטה
    אנו נוטים לייחס לקיבה שלנו שלל אמונות, אבל האם אתם באמת יודעים מה מתחולל בתוכה? האם עצבנות גורמת לאולקוס, האם לאנשים שמנים יש קיבה גדולה יותר, והאם הרעבה תקטין את הקיבה?

    הבטן שלנו יכולה לחולל שמות: כאבים, נפיחות, צרבת, התכווצות, גזים ואפילו קושי לסגור את הג'ינס. אבל מה אתם באמת יודעים על המתרחש בקיבה?

     

    עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

    קראו עוד:

    קפה וסוכר מעלים הסיכון לסרטן? 7 מיתוסים

    החורף מדכא אתכם? 7 מיתוסים בריאים

    חלב לא גורם לליחה ואסתמה - ועוד 8 מיתוסים

     

    תחילה, כמה מילים על הקיבה: המדובר בשק שרירי דמוי אגס המצוי בחלל הבטן מתחת לסרעפת. הוושט חודרת אל הקיבה בחלקה העליון, הנקרא הפתח הלבבי (קרדיה). הקיבה מחולקת לחמישה חלקים, הראשון שבהם הוא כאמור הפתח הלבבי הסמוך אל הלב, והאחרים נקראים פונדוס, גוף הקיבה, חלק פילורי ופילורוס - הוא חלקה הסופי של הקיבה דרכו יוצא המזון שהתעכל - לעבר התריסריון.

     

    הקיבה מפרישה מיצי עיכול חומציים ביותר ובהם חומצה הידרוכלורית, אנזימים מעכלים ובהם פפסין. כדי שהקיבה לא תעכל את עצמה מפני החומצות החזקות, היא מצופה בדופן תאים המתחדשים ללא הרף.

     

    לאחר שהמזון שהה בקיבה ופורק באופן חלקי בעקבות חשיפה לחומציות הגבוהה, לאנזימים ולתהליכי הכיווץ המכאניים, הוא נדחס אל החלק הראשון של המעיים – הוא התריסריון, ומשם לשאר חלקי המעי.

     

    והנה כמה מיתוסים שכיחים והאמת לצידם:

     

    הקיבה יכולה לגדול עד פי 30 מנפחה

    נכון. נפח קיבת אדם ריקה מגיע לכ-50 סמ"ק. כשהקיבה מלאה במזון, נפחה עשוי לגדול עד פי 30. זו הסיבה שהבטן "מתנפחת" לאחר ארוחה דשנה. עם זאת, עם התרוקנות המזון מהקיבה, היא חוזרת לגודלה המקורי.

    עצבנות לא גורמת לאולקוס (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    עצבנות לא גורמת לאולקוס(צילום: shutterstock)
     

    עצבנות גורמת לאולקוס

    לא נכון. כיב קיבה, או בשמו האחר – אולקוס, נוצר כאשר דופן הקיבה נפצעת, ועקב החשיפה התדירה לחומצות חזקות, נוצר כיב ההולך וגדל ברקמת הקיבה. מצב זה גורם לכאבים, צרבות ודימום מסוכן. כיב נוצר בדרך כלל כאשר מתפתחת דלקת ברירית המקיפה את דופן הקיבה או התריסריון.

     

    בשנים האחרונות התגלה כי כ-90 אחוז ממקרי כיב הקיבה נגרמים בשל הדבקה בחיידק הליקובקטר פילורי, נגדו קיים טיפול אנטיביוטי יעיל המכחיד את החיידק תוך 14 יום.

     

    אם אוכלים פחות - הקיבה תצטמק

    לא נכון. רבים משוכנעים שצום, הרעבה או כל צמצום משמעותי בכמות המזון הנצרכת תקטין את נפח הקיבה. אבל האמת היא שאצל מבוגרים, הקיבה נותרת באותו גודל. הדרך היחידה להקטין אותה היא באמצעות ניתוח הקטנת קיבה.

     

    הרעבה או צום לא יקטינו את הקיבה, אבל צמצום כמות המזון הנצרכת, משנה את הקולטנים להורמוני הרעב והשובע, כך שהגוף רעב פחות.

     

    העיכול מתרחש ברובו בקיבה

    לא נכון. מרבית עיכול המזון מתבצע דווקא במעי הדק. הקיבה קולטת את המזון, טוחנת אותו ומפרקת אותו לחלקיקים קטנים המועברים למעי הדק.

    אין קשר בין גודל הקיבה למשקל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אין קשר בין גודל הקיבה למשקל(צילום: shutterstock)

    לאנשים רזים יש קיבה יותר קטנה

    לא נכון. אולי קשה להאמין, אבל אין קשר בין המשקל לגודל הקיבה. אנשים רזים יכולים להיות בעלי קיבה גדולה, בעוד ששמנים יכולים להיות בעלי קיבה קטנה. למעשה, אנשים שעברו ניתוח קיצור קיבה יכולים "להתגבר" על גודל הקיבה הקטנה, ולהשמין בחזרה.

     

    כפיפות בטן יפחיתו את גודל הקיבה

    לא נכון. אין שום פעילות גופנית שיכולה להשפיע על גודל הקיבה. כפיפות בטן גם לא יעלימו את הכרס. הדרך היחידה להעלים שכבות שומן היא באמצעות גירעון קלורי.

     

    סיבים תזונתיים מסיסים במים יגרמו לפחות גזים ונפיחות מאשר סיבים שאינם מסיסים במים

    לא נכון. מזונות המכילים סיבים תזונתיים שאינם מסיסים במים, כמו סובין, שעועית ופירות הדר יכולים לגרום לפחות גזים מאשר מזונות המסיסים במים כמו כרובית, דגני חיטה, סלק וגזר.

     

    הסיבה לכך היא משום שגזים ונפיחות נובעים מפעילות פירוק חיידקים במים. מאחר שסיבים שאינם מסיסים במים לא מתעכלים כלל, אין להם אינטראקציה עם חיידקי המעי, ולכן לא נוצר גז.

     

    ירידה במשקל תפחית את הצרבת

    נכון. די בירידה במשקל של קילוגרמים בודדים, כדי להפחית את הלחץ על הקיבה, ואת חזרת המזון במעלה הוושט.

     

    אכילה לפני השינה זה משמין

    לא נכון. השמנה נובעת מצריכה קלורית יומית כוללת גבוהה, ולא מעיתוי הארוחות.

     

    חטיף עתיר שומן בן 100 קלוריות משביע יותר מחטיף דל שומן של 100 קלוריות

    נכון. שומן נשאר זמן רב יותר בקיבה מאשר פחמימות, ומכאן שהוא גורם לתחושת שובע ארוכה יותר. מעבר לכך, חטיף המכיל סוכרים פשוטים גורם לעליה מהירה של רמות הסוכר בדם והאינסולין, ולצניחתו המהירה מה שגורם לתחושת רעב מהירה יותר, ואף לעייפות.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הקיבה יכולה לגדול עד פי 30 מנפחה
    צילום: shutterstock
    מומלצים