שתף קטע נבחר

מבחן אופניים: Trek X-Caliber 7 - שטח, בלי שטויות

למרות שבמבט ראשון הם לא מסגירים את תכונותיהם, לאופני הזנב הקשיח האלו יש יכולת לייצר עבורכם המון חיוכים וסיפוק. ולא רק בגלל שם המותג ותג המחיר

הרשו לי לחבר אתכם לוויכוח הסוער בקהילת רוכבי השטח, בנוגע למידת נחיצותו של שיכוך אחורי באופני "29. בעיקר כאשר מדובר באופני שבילים או XC (קרוס קאנטרי) המתוכננים לעבודה מתונה. למה להתווכח? כי חישוקים וצמיגים גדולים מסוגלים לטפל ביעילות בשיבושים ומהמורות גם בלי תמיכת בולם זעזועים - בדיוק כמו האופניים שבמבחן הטרי שלפניכם, מבציר 2015 של היצרנית TREK.  

 

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

Trek אקסקאליבר

זו כמובן לא החרב מיתולוגית של המלך ארתור, אלא אופני הרים בסיסיים מבית היוצר של TREK, אשר נועדו לרכיבות שבילים מתונות, לרוכבים מתחילים וכאלה המחפשים אופני כלבו שמסוגלים לשמש ללא בעיות ככלי תחבורה. שלדת האלומיניום מיוצרת בסין, כבדה יחסית ונראית פחות טוב ממרבית המוצרים של TREK שפגשנו לאחרונה - זה כולל ההלחמות וגימור. ובכל זאת, יש מחשבה ותיכנון מאחורי הביצוע הלא-מושלם. ניתוב הכבלים מצוין, אם דרך השלדה או מתחת לקורה העליונה.

 

בחזית יש מזלג של רוקשוק עם מהלך של 100 מ"מ, קפיץ פלדה וכיוון עומס ראשוני ונעילת מהלך. יש נאבות אנודייז ירוקות ומושכות מאד את העין, חישורים עבים וחישוקי אלומיניום מ-בונטראגר. על אלו, נעולים צמיגי XC ברוחב 2.00 עם התמקדות במהירות על חשבון אחיזה.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

העברת הכוח נסמכת על רכיבים של שימאנו: אלטוס קדמי ואסארה אחורי שמדלג בין תשעה גלגלי שיניים בקסטה האחורית. השיפטרים ממשפחת אסארה, ואילו בלמי שימאנו מסדרה M355 כוללים דיסקים הידראוליים בקוטר 160 מ"מ בחזית ומאחור. כל הרכיבים ההיקפיים מגיעים מבונטראגר כולל כידון, מוט מושב, אוכף, גריפים ועוד. המשקל עומד על 14.5 ק"ג והמחיר: 4,300 שקלים.

 

רכיבה

הוותיקים שבכם זוכרים את גארי פישר, מי שהחל בשעתו את מהפכת ה-"29, אבל הלך ונטמע לתוך TREK הענקית עד שלבסוף נעלם כמותג עצמאי. ולמרות זאת, רוחו עדיין עמנו אם בשם הדגם - שלא השתנה -  ואם בתחושה ה"רייסרית" שהאופניים מעבירים תודות לגיאומטריית השלדה שפיתח. ואל תטעו, זה לא "דיבור" של אנשי שיווק.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

לאופניים האלו פשוט אין זכר לגמלוניות של ה-29 "של פעם". הם התגלו כיציבים ומהירים מאד בשבילי הנגב המערבי הפתוחים. תנוחת הרכיבה מאפשרת דיווש יעיל מאד והכיפוף של הכידון (15 מעלות לאחור) מהווה בהקשר זה תוספת ברוכה. ללא מתלה אחורי שיגזול מכוח הרגליים, התגובה לתאוצה מיידית וחדה יחסית, אשר נפגמת רק עקב משקל עצמי (גבוה) ויחסי העברה (ארוכים). סט הגלגלים מהיר מאד, וכך גם הצמיגים בעלי התנגדות גלגול נמוכה.

 

ויש עוד, שכן תכונות הניהוג של השלדה הזו מאפשרים להם לספק הנאה גם בסינגלים, כל עוד לא מדובר בתוואי מסולע ומדורג מדי. המעבר מקו ישר לפניה מהיר ואינטואיטיבי, היציבות - בסוויפרים ארוכים ומהירים - טובה למדי, כשרק המזלג הבסיסי וציר הגלגל הדקיק יוצרים תחושת "ספגטי" בכידון. ללא מתלה אחורי הייתי מתרחק מסינגלים טכניים-יותר, אבל הקפות כמו גברעם או בבארי, יכולות לספק רוכבים בכל הרמות.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

מה לא אהבנו? יחסי ההעברה בקסטה ארוכים מדי ועם חור מורגש במרכז. בקטעים משובשים או קיפוצים השרשרת ירדה מההילוך, כשהמעביר האחורי לא הצליח לשמור על מתח תחת עומס. גם המעביר הקדמי לא מצליח לדלג פלטה ירידה לעומס מזערי. המעצור האחורי היה מצוין וסיפק עוצמה טובה ושליטה נהדרת בסף הנעילה, אך הקדמי - הזהה לו בכל - חסר נשיכה ,עוצמה ודיוק. אפרופו, בהתחשב במהירות לה האופניים מסוגלים ובהתחשב במסה, הייתי בוחר בדיסק 180 מ"מ גדול יותר, למרות תוספת המשקל.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

סיכום

טרק אקסקאליבר 7 עוברים בהצלחה את "מבחן המנשא" עם מראה שאינו מסגיר את עובדה היותם זולים יחסית, אך גם את מבחן הרכיבה. השלדה הפשוטה מתוחכמת דיה, ובחירת הרכיבים סולידית גם אם לא מזהירה. הם יספקו קשת רחבה של רוכבים ובעיקר אלה המדוושים לראשונה בשטח, יהיו אופני מסע איתנים, ואפילו שותפים ראויים לפורענות קצרה בסופ"ש. ההילוכים הארוכים והצמיגים נמוכי הפרופיל, מאפשרים להם לתפקד גם כאופני עיר יומיומיים, ותודות לבונוס מעצורי הדיסק הם מסוגלים לכסות מרחק רב במהירות. קחו אותם בחשבון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים