שתף קטע נבחר

בגלל הזיהום בפריז: תחבורה ציבורית בחינם

זיהום האוויר עלה לרמות חריגות, והשלטונות בפריז הכריזו על תחבורה ציבורית בחינם כדי לצמצם את השימוש ברכב פרטי

לידיעת משרדי הממשלה: כך אפשר להילחם בזיהום. בעקבות רמות מסוכנות של זיהום שנמדדו בעיר פריז בצרפת, הודיע השלטון המקומי בבירה הצרפתית על הגבלת תנועה לכלי רכב פרטיים, ובתמורה על פתיחת כל אמצעי התחבורה הציבורית לכלל הציבור ללא תשלום. במילים אחרות - הצרפתים מעוניינים להעביר נוסעי רכב פרטי לתחבורה ציבורית יעילה ונקייה יותר, ומוכנים להעניק נסיעה חינם לצורך כך. גם לפני שנה בדיוק ננקטו בעיר הענקית צעדים דומים, שמטרתם המיידית היא צמצום מספר כלי הרכב הפרטיים ברחובות.

 

איפה שער הניצחון? זיהום אוויר חריג בצרפת מוביל לצעדים חריגים לא פחות (צילום: EPA) (צילום: EPA)
איפה שער הניצחון? זיהום אוויר חריג בצרפת מוביל לצעדים חריגים לא פחות(צילום: EPA)

 

סוכנות הידיעות איי.פי מדווחת כי בעקבות ערפיח כבד ששורר בפריז, החל מיום שני הקרוב יורשו להיכנס לעיר רק מכוניות כלאיים או חשמליות, כמו גם כלי רכב עם שלושה נוסעים ויותר ומכוניות שמספר הרישוי שלהן מסתיים במספר אי-זוגי. ברשויות מעריכים כי כתוצאה מכך מחצית מהמכוניות הרשומות בצרפת לא יורשו להיכנס לעיר.

 

ולצד המקל יש כאמור גם גזר: תחבורה ציבורית דוגמת אוטובוסים, רכבות קלות והמטרו, מכוניות חשמליות להשכרה ואופניים להשכרה - יוצעו כולם לכלל הציבור ללא כל תשלום במהלך יום שני. זאת במטרה לצמצם באופן מיידי את הזיהום, שרושם מיום רביעי האחרון את אחת הרמות הגבוהות ביותר שנדדו בעולם בשנים האחרונות.

 

זיהום אוויר - בעיה עולמית

בעיית זיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות - באירופה וגם בישראל, נמצאת במרכזו של דיון ציבורי בנוגע לדרכים בהם ניתן לצמצם את הנזקים הסביבתיים שגורמים אמצעי תחבורה לסביבה. ולא פחות חשוב, לבני אדם - כאשר זיהום מסוג זה נחשב לאחד מגורמי התחלואה המובילים, מהסיבות העיקריות לכך שהאיחוד האירופי מנסה כבר שנים - בהצלחה חלקית בלבד - לעודד מעבר של הציבור למכוניות ידידותיות יותר לסביבה.

 

לאחרונה הכריזה צרפת על מהפכה בתחבורה המקומית, עם תוכנית רב שנתית לגמילת הציבור ממכוניות דיזל. אלו נחשבות למזהמות במיוחד בגלל חלקיקים רעילים לבני אדם שנפלטים ממערכות ההנעה שלהן, ברמה גבוהה בהרבה ממכוניות בנזין.

 

מכוניות דיזל קודמו בעבר על-ידי האיחוד האירופי ותעשיית הרכב, בגלל רמות פליטת ה-CO2 (פחמן דו-חמצני) הנמוכות שלהן ובשל כך שהן מסייעות לתעשייה לעמוד בקלות יחסית בתקני תצרוכת דלק (פליטת CO2 יורדת ביחס ישיר לתצרוכת הדלק). אלא שבעוד CO2 נחשב לגורם מרכזי בהתחממות כדור הארץ אך אינו מזיק לבני אדם ובעלי חיים, חלקיקים דוגמת NOx (חנקן חמצני) הוכחו כמסרטנים וגורמים או מגבירים מחלות דוגמת אסטמה.

 

לכן כעת מנסים הצרפתים - כמו גם מדינות אחרות - לעודד שימוש במכוניות חשמליות ותא דלק (מימן). אלו לא פולטות זיהום כלל בזמן הנסיעה, ומורידות את הזיהום בתוך העיר עם תועלת ברורה לבריאות הציבור. הזיהום שמיוצר בתחנות הכוח לטובת ייצור החשמל והמימן, מטופל אף הוא באופן יעיל יותר מפליטה של כל מכונית בנפרד, ונחשב לכן ידידותי יותר לסביבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אין כניסה לפריז - לחצי מהמכוניות
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים