שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    בלי חלומות מפחידים: איך לעזור לילדים לישון טוב בלילה

    מאיזה גיל מתחילים הילדים לחלום? איך מזהים שילד קם מחלום רע וכיצד מסייעים לו להתמודד, מה ההבדל בין סיוט לביעות וכיצד נימנע מחלומות חוזרים ונשנים?

    כהורים אנחנו תמיד מרגישים צורך למצוא סיבות ליקיצות הליליות של ילדינו. בהתחלה זו תקופת הגזים, אט אט זה הופך להיות שיניים ובשלב מסוים מגיעים גם החלומות. לא פעם שמעתי אם אומרת שהיא מרגישה שתינוקה מתעורר מחלומות רעים והיא לא יודעת כיצד לנהוג.

     

    חשוב להבין כי תינוקות אכן חולמים והם עושים זאת עוד משלב העוברות כאשר הם מתפתחים בבטן אימם, אך החלום הוא מאוד פשטני ומורכב מחיי היומיום - כגון פעילות בגינה, גירויים שונים, החתלה ואכילה ולכן הסבירות שתינוק יתעורר בבהלה מחלום הוא לא סביר.

     

    קראו עוד

    "אמא אני עף": על מה הילדים שלכם חולמים?

    "ואם אמות בלילה בחלום". פחד מוות אצל ילדים

    בלי להשתגע: איך להימנע ממאבקי כוחות בשעת השינה

     

    מתי כן זה יכול לקרות? כאשר החלומות מקבלים אופי אחר ואז מתחילים יותר פחדים שבאים לידי ביטוי בלילה. שלב זה קורה לרוב לקראת גיל שנתיים כאשר יש הבנה קוגניטיבית המאפשרת זאת.

     

    כדי להבין את עולם החלימה בגיל הרך חשוב להבין תחילה את אופי השינה של תינוקות ביחס לאנשים בוגרים. בשנים הראשונות לחיינו הגוף גדל ומתפתח בצורה מהירה ביחס לשאר החיים וחלק משמעותי מהגדילה וההתפתחות נעשים בזמן השינה ובעיקר בשנת הלילה.

     

    בשעות הראשונות של הלילה השינה יותר עמוקה ומתאפיינת בהפרשה מוגברת של הורמון הגדילה. בזמן הזה לרוב השינה של התינוק תהיה רציפה יותר והוא יקיץ הרבה פחות.

     

    בחצי השני של הלילה השינה הופכת לשינה "חלום" הנקראת שנת REM (Rapid Eye Movement) ומאופיינת בשינה קלה יותר אך פעילה בה מתרחש עיבוד הזיכרון, הלמידה ומכאן גם החלימה.

     

    במהלך שנת החלום ניתן לראות את העיניים מרצדות, הפעילות המטבולית עולה וכך גם קצב פעימות הלב. כאשר נעיר אדם מבוגר בזמן שנת REM הוא כמעט תמיד יעיד שהוא היה בזמן חלום ויוכל לדווח עליו. ממחקרים עולה שחלק משמעותי מהשינה בקרב עוברים ותינוקות הינה שנת חלום ולכן ניתן להסיק מכך שהם חולמים.

     

    מגיל שנתיים - החלומות המפחידים

    לקראת גיל שנתיים כאשר ההבנה הקוגניטיבית גדלה והפעוט חווה את הגירויים סביבו בצורה יותר משמעותית ומוחשית הוא עלול להתעורר בלילה עקב פחדים וחלומות רעים. לרוב אלו יגיעו מתפיסה מוטעת של בין דמיון למציאות - לעיתים רבות ילדים חווים את המציאות שונה מהמבוגרים ויהיה להם קושי להבחין בין דמיון למציאות.

     

    דמות שאמורה להיות נעימה ונחמדה בטלוויזיה עלולה להצטייר בעיני הילד כדמות מאיימת שעלולה להופיע גם בזמן השינה ולגרום לו להתעורר ולחוש פחד.

     

    סיבה נוספת טמונה באי היכולת של ילדים צעירים להביע את רגשותיהם בצורה ברורה שמובילה לפחדים ופרשנות שלהם למצבם בחלומות - במקרה בו לילד יש אח חדש והוא מרגיש כי הוא לא מקבל מספיק תשומת לב אך קשה לו לבטא את הקושי הוא בהחלט יכול לחלום על סיטואציה דמיונית דומה במהלך שנת הלילה ואף לדווח על כך.

     

    מחקרים מצביעים על כך שרוב הילדים בגילאים שנתיים ועד עשר חווים פחדים במהלך הלילה בשלב כזה או אחר כאשר הגילאים בהם ילדים חווים את מירב הפחדים בלילה נעים בין הגילאים ארבע- שש.

     

    בנוסף, ילדים שחווים קשיים בשינה או זקוקים לעזרת הוריהם על מנת להירדם חווים יותר פחדים בשינה וניתן לייחס זאת לפחד שלהם להירדם באופן עצמאי ולשהות לבדם בחדר.

     

    לעזור לילדים לישון טוב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לעזור לילדים לישון טוב(צילום: shutterstock)

     

    מהו סיוט ומהו ביעות וכיצד נדע להבדיל ביניהם?

    ביעותים לרוב מתרחשים מעל גיל שנתיים והם באים לידי ביטוי בהתעוררות בתחילת הלילה כאשר הילד לא מודע למעשיו, עיניו יהיו עצומות או פתוחות וחסרות הבעה והוא יבכה מאוד או אפילו יצרח וישתולל ולא יגיב להוריו.

     

    לאחר הביעות הילד יחזור לישון ולא יזכור שום דבר בבוקר. הביעותים אינם מפריעים להתפתחות התקינה של הילד והם יחלפו באותה צורה בה הם החלו ולכן אין טעם לנסות להעיר את הילד אלא רק להיות שם עבורו ולוודא שהוא אינו פוגע בעצמו.

     

    מחקרים מצאו כי ביעותים לרוב נובעים מעודף של גירויים לפני השינה ושינה לא מספקת ואיכותית ולכן במידה וילדיכם חווה ביעותים צריך לוודא שהוא ישן יותר במהלך הלילה והוא אינו צופה בטלוויזיה או חווה גירויים משמעותיים לפני שהוא הולך לישון.

     

    לעומת ביעות, נדע שילדינו חלם חלום רע או סיוט ברגע שהוא יתעורר באמצע הלילה בבכי פתאומי ולרוב ידע לספר לנו מה קרה בחלום והנוכחות ההורית מאוד תקל עליו ותרגיע אותו באופן כמעט מיידי.

     

    אז איך נסייע לילדינו להתמודד עם החלומות הרעים?

     

    1. ודאו שהוא יודע להירדם באופן עצמאי

    ברגע שהוא נרדם באופן עצמאי ופחות תלוי בנו בזמן ההרדמות הוא ישן טוב יותר בלילה והוא מרגיש בנוח לשהות בחדרו לבדו. אם הוא מתעורר בלילה בעקבות חלום רע נהיה שם עבורו ונרגיע אך נוודא שהוא לא בא לישון איתנו ואנחנו לא ישנים לידו משתי סיבות:

     

    ברגע שאנחנו מגבירים את הנוכחות שלנו בעקבות חלום רע אנחנו בעצם מעבירים לו את המסר שהחלום באמת ממשי ויש סיבה אמיתית לפחד.

    במידה ונאפשר לילדינו לישון איתנו בכל פעם שהוא חולם חלום רע אנחנו לא רק לא פותרים את הקושי שלו אלא יוצרים קושי חדש בו הוא ירגיש שהוא מקבל פרס בכל פעם שהוא חולם חלום רע והוא יחלום אותם בתדירות גבוהה יותר בידיעה שזה מאפשר מעבר מהיר למיטת ההורים.

     

    2. הבהירו לו כי אתם מאמינים בו

    כל ילד מאמין כי החלומות אותם הוא חולם אמיתיים ומוחשיים לחלוטין ולכן אין צורך לנסות ולהסיט אותו על ידי מסרים מבלבלים כגון" אין באמת מפלצות" ו"אין לך ממה לפחד". צריך לראות כיצד אנחנו מסייעים לו להאמין בעצמו וביכולת שלו להסתדר - נוכל לשאול אותו איך ניתן לגרום לו להרגיש בטוח יותר?

     

    לעתים אם הילד בעצמו נועל את דלת הבית או סוגר את החלון הוא מרגיש בטוח יותר ושולט במצב. אם הוא מפחד מחיה מסוימת שתגיע בלילה ניתן להציע לו לישון עם בובה שנותנת לו תחושת בטחון ולהדגיש שחשוב שהוא ישמור על הבובה וכך מסיטים את הפחדים שלו לתועלת אחרת ואחריות על אחר.

     

    3. דברו איתו על החלום בבוקר שלמחרת

    כשהוא קם בבוקר דברו על החלום ותעבדו אותו. אם אתם מרגישים שיש לו קושי לבטא את מה שחווה הציעו לו לצייר את החלום ושוחחו איתו על כך.

     

    אם אתם חשים כי ילדיכם חווה הרבה פחדים בלילה מצאו את הדרך הנכונה לצמצם את הגירויים אותם הוא חווה - הימנעו מהצגות עם דמויות מפחידות, היו שם עבורו ועזרו לו לפרש את מה שהוא רואה בזמן הצפייה בטלוויזיה.

     

    בנוסף, דאגו לא לאפשר צפייה בטלוויזיה או משחקי מחשב לפחות שעה וחצי לפני השינה וודאו שהוא הולך לישון רגוע עד כמה שניתן.

     

    4. עזרו לעשות את ההבחנה בין דמיון למציאות

    צמצמו גירויים שמקשים עליו והיו שם עבורו כאשר הוא זקוק לכם בלילה אך עשו זאת בצורה מעצימה ותנו לו את הכלים להתמודד עם הקושי בעצמו.

     

    הכותבת היא יועצת משפחתית להורות ושינה

     

    לדף הפייסבוק





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    למנוע מהסיוטים להפחיד את הילדים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים