פתרון ישראלי לתעלומה: כך נוצר הירח?

עימות ישראלי-אמריקני, גם במדע: חוקרים בטכניון העלו תיאוריה המסבירה את הסתירה ב"השערת ההתנגשות הענקית". למדענים ממרילנד יש הסבר אחר

במשך שנים סבורים המדענים כי הירח נוצר לאחר המפגש בין כדור הארץ הצעיר לבין אובייקט עצום שגודלו כגודל מאדים, לפני 4.45 מיליארד שנים. אבל כל אותו הזמן נותרה תהייה שעליה לא ניתנה תשובה - אם אכן הירח נוצר כתוצאה מההתנגשות הזו, מדוע הרכבו הכימי כל כך דומה לכוכב שלנו, והאם הוא לא צריך להכיל גם שרידים מובהקים מבחינה כימית גם של האובייקט הנוסף?

כעת יש שתי תשובות אפשריות לסתירה הזו בתיאוריה המובילה, המכונה "השערת ההתנגשות הענקית". על פי מחקר שנערך בין היתר בטכניון, ההרכב הכימי של אותו גוף גדול המכונה תאה דומה מאוד לזה של כדור הארץ. עם זאת, מחקר אמריקני מציע תשובה שונה - לפי מדענים מאוניברסיטת מרילנד ההתנגשות של תאה בכדור הארץ הייתה אדירה והובילה לענן של שברים, שלפני ששקע ויצר את הירח "התערבב" כליל עם הגוף הסמוך לו. צפו באנימציה המסבירה את "השערת ההתנגשות הענקית" ואת התיאוריה הישראלית החדשה, שנעשתה על ידי אתר newsy.

אבל נתחיל מההתחלה. על פי ההערכות, כדור הארץ נוצר לפני 4.5 מיליארד שנים, והמדענים סבורים כי הירח נוצר זמן קצר לאחר מכן, כ-150 מיליון שנה לאחר היווצרות מערכת השמש. השערת ההתנגשות הענקית היא ההסבר המוביל להיווצרות הירח, והיא הוצעה לראשונה בשנות ה-70. "אבל כשמסתכלים על ההרכב הכימי, כדור הארץ והירח הם כמעט תאומים", אמרה לאתר space.com ד"ר אלסנדרה מאסטרובונו-בטיסטי, אסטרופיזיקאית בטכניון, מובילת המחקר. "הסתירה הזו מטילה צל כבד על השערת ההתנגשות הענקית".

היפותזה חדשה שפותחה על ידי צוות חוקרים מישראל וממדינות נוספות, ובהם מאסטרובונו-בטיסטי, מציעה דרך חדשה לפתור את אותה סתירה. עד כה סברו המדענים כי הסיכוי שלכדור הארץ ולאובייקט שהתנגש בו היה הרכב דומה הוא אחוז אחד בלבד. אבל המחקר החדש העלה כי הסיכויים לכך הם בין 20 ל-40 אחוזים.

במחקר ניתחו המדענים נתונים של סימולציות ממוחשבות מ-40 "מערכות שמש" כדי לבחון מה הסיכויים שכוכבים יהיו דומים לגופים גדולים שפוגעים בהם. הם בדקו כ-85 כוכבים ויותר מ-1,000 גופים גדולים. מהמחקר עלה כי מכיוון שהכוכבים והמתנגשים בהם נוצרו במקרים רבים במרחקים דומים מהשמש, יש להם הרכב כימי דומה.

תיאה וכדור הארץ התנגשו, והירח נוצר ()
תיאה וכדור הארץ התנגשו, והירח נוצר

כבר בן 4.45 מיליארד. הירח (צילום: EPA) (צילום: EPA)
כבר בן 4.45 מיליארד. הירח(צילום: EPA)

"בממוצע, הגופים הפוגעים דומים יותר לכוכבי הלכת שבהם פגעו, בהשוואה לכוכבי לכת אחרים מאותה מערכת שמש", אמרה מאסטרובונו-בטיסטי ל-"דיסקברי ניוז". "המחקר שלנו הוא הראשון שלקח זאת בחשבון". המחקר פורסם אתמול (יום ו') במגזין המדעי המוביל "Nature". "הדבר המפתיע והמלהיב ביותר היה לגלות שאנחנו יכולים לשפוך אור על תעלומה בת 30 שנה", אמר חגי פרץ, אחד מכותבי המחקר, גם הוא אסטרופיזיקאי מהטכניון.

אבל לחוקרים במרילנד יש דווקא תיאוריה אחרת, ואף היא פורסמה ב-"Nature". לטענתם, ענן השברים ששקע ויצר את הירח הורכב מחומרים כימיים מכדור הארץ, וכך אפשר להסביר את הדמיון בין כדור הארץ לירח. "מכאן נובע שמיד לאחר היווצרות הירח, היה לו את אותו מטען איזוטופי כמו לכדור הארץ", אמר הגאולוג ד"ר ריצ'רד ווקר, מכותבי המחקר האמריקני.

"ההתנגשות הענקית" יצרה את הירח?