שתף קטע נבחר

"ולתפארת כלכלת ישראל": יצואנים פורצי דרך

הן לא מדליקות משואה השנה, אבל גם הן פורצות דרך לא קטנות. שבע חברות, מההיי-טק והלואו-טק, קטנות וגדולות, שפרצו לעולם הרחב. כאשר נציגיהן מנסים לפענח את סוד ההצלחה של הייצוא הישראלי, הם מגלים שדווקא מה שנחשב לקשה כאן, מהווה יתרון בעסקים

טקס הדלקת המשואות עומד השנה בסימן "ישראלים פורצי דרך". החלטנו להביא בפניכם כמה ישראלים שאמנם לא יהיו שם, אך הם בהחלט עונים על ההגדרה. שבע חברות ישראליות שפרצו את גבולות הארץ ומשווקות היום ללקוחות רבים ברחבי העולם. הן עוסקות במגוון תחומים, מאפליקציות וסייבר ועד לתכשירי קוסמטיקה ומזון. הן ממוקמות במרכז ובפריפריה, במגזר היהודי והערבי, ותורמות, כל אחת בדרכה, לפרנסתם של הישראלים ולשמם ברחבי העולם.

 

לכתבות נוספות בערוץ כלכלה

 

מאז קום המדינה הייתה כלכלת ישראל כלכלה מוטת יצוא. "מיצוא תפוזים בשנת 48 ועד ליצוא היי-טק בשנות ה-2000, היצוא תרם וממשיך לתרום לביסוס המוניטין של מדינת ישראל כאומת הסטארט אפ כאשר בכל יום נחשפים בפני העולם מוצרים, רעיונות וטכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך של חברות ישראליות שהופכות את ישראל למוקד עליה לרגל עבור חברות בין לאומיות המחפשות את 'הדבר הבא'", אומר יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי. "ביום העצמאות ה- 67 למדינת ישראל אני גאה ביצואנים הישראלים המתמודדים יום יום עם אתגרים לא פשוטים ועדיין מצליחים ליזום, לחדש ולהפתיע ברעיונות חדשים".

 

מוצרי AHAVA ()
מוצרי AHAVA

 

לרגל יום העצמאות נסקור את תחום פעילותן של החברות הללו, ונשמע מנציגיהן מהו ייחודה של מדינת ישראל בעולם כמקור למוצרים ועל מה נבנה חוסנו של היצוא הישראלי. מפתיע להיווכח כי רבים מהם רואים דווקא בגיוון החברתי בישראל, שברוב ימות השנה מהווה מקור לסכסוכים ופילוג, את היתרון היחסי של היצואן הישראלי. אחרים רואים בקשיים ואי הוודאות בחיים המזרח התיכון, אלמנט שמחשל את היזם העסקי הישראלי ונותן לו יתרון על פני יזמים ממדינות אחרות.

 

אלפא אומגא: חברת ההיי-טק הראשונה מהמגזר הערבי

החברה הוקמה בשנת 1993 בנצרת על ידי בני הזוג עימאד ורים יונס, והיא מפתחת טכנולוגיות להקלטת פעילות עצבית של המוח על ידי אלקטרודות רפואיות זעירות. עימאד סיים בשנות ה-80' לימודי הנדסת חשמל בטכניון, בתקופה שבה ההיי-טק היה קשור בעיקר לצבא, והחל לעבוד בבניית מכשירים לניסויים בפקולטה לרפואה בטכניון.

 

לאט לאט החל למכור מכשירים לחוקרים, ותוך שיתוף פעולה הדוק עם פרופסורים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, כמו פרופ' חגי ברגמן, הקים את החברה וקידם אותה לתחום הקליני בניתוחים לחולי פרקינסון. בעקבות נסיעה לארה"ב, שבה הצליחו בני הזוג להקים סניף ולמכור את המכשיר למספר בתי חולים, הפכה החברה לגלובלית והחלה לייצא ולמכור את מוצריה בשלושת היבשות. כיום מעסיקה החברה 70 עובדים בישראל ובחו"ל ומייצאת כ-90% מהמכשירים המיוצרים. לחברה כ- 600 לקוחות ביניהם בתי חולים ומעבדות מחקר.

 

"הכינוי 'אומת סטארט-אפ' עוזר להמון יצואנים בעמדת הפתיחה שלהם", אומרת רים יונס. "מוצרים שמפותחים בישראל ידועים כמוצרים באיכות מעולה, ואני חושבת שזה דווקא כתוצאה מהשונות הגדולה במרקם החברתי בישראל שמעודד חדשנות. השאלה היא איך באמת ניתן להשתמש ביתרון היחסי ולמנף עוד יצוא, לא רק מהמרכז אלא גם מהפריפריה.

 

"אני אישית חולמת שהיצוא מהחברה הערבית יגיע ל-20% מהיצוא הכולל של המדינה, דבר שיעלה את התל"ג לכולם. פיתוח שליחות משותפת לכל תושבי המדינה יגרום לכל תושב ותושב להרגיש בחשיבותו ושייכותו למקום שבו הוא גר ויעודד אותו לתת את המקסימום. ואז אנחנו נהנה לא רק מגידול ביצוא אלא גם ממדינה שתהווה מודל חיקוי לאחרים".

פרסומת למוצר של אסתר מדיקל (צילום מסך) (צילום מסך)
פרסומת למוצר של אסתר מדיקל(צילום מסך)

 

בריזומטר: איכות חיים לעולם כולו

חברת הטכנולוגיה הישראלית זו נבחרה להציג במושב מיוחד באו"ם בנושא רעיונות שישנו את העולם. החברה פיתחה טכנולוגיה למיפוי איכות האוויר בזמן אמת וברמת הרחוב. החברה מציעה את המידע באפליקציה המציגה למשתמש את איכות האוויר סביבו ובנקודות אליהן ברצונו להגיע. מדובר במידע שימושי לתכנון מסלולי ריצה, חיפוש אחר אתר לטיול משפחתי או בחירת מקום מגורים.

 

בנוסף מציע החברה את המידע לאתרי נדל״ן, בריאות, כפלטפורמה לערים חכמות, מזג אוויר ועוד. בארץ נמנים על לקוחותיה אתר יד 2, אתר זאפ דוקטורס, עיריית חדרה ועוד. בארה״ב לחברה שיתופי פעולה עם אתרי נדל"ן כמו Address Report ו-PlaceILive.

 

"התרבות הישראלית מתבטאת בעיני במדיניות כלכלית ברחבי העולם", אומר סמנכ"ל השיווק של החברה, זיו לאוטמן. "אנו בקשר ישיר ואישי עם מכון היצוא ונספחים כלכליים ברחבי העולם אשר עוזרים לנו על בסיס יומיומי, בתעוזה הישראלית האופיינית, להגיע ללקוחות הפוטנציאלים ולהפיץ את הבשורה על קיומנו. זהו יתרון אדיר.

 

"אנו מעולים בשיווק החברות הישראליות כלפי חוץ, אך אני נתקל ביותר ויותר חברות שלא מכירות את הפעילות הענפה של מדינת ישראל ובעיני כאן טמון פוטנציאל אדיר, שכמובן יוביל לשיפור התחרותיות של היצוא הישראלי".

 

שטראוס: מלמדים את האמריקאים לנגב

בשנת 2005 רכשה שטראוס, אחת מחברות המזון הותיקות ומוכרות בישראל, 51% מחברת סברה והחלה לשווק לציבור האמריקאי חומוס כמזון בריא. בארה"ב משמש החומוס כמטבל והמוצרים הפופולריים ביותר הם חומוס בטעמים, בעיקר תרד, פסטו וארטישוק. בשטראוס מספרים כי מכירות החומוס בארה"ב גדלו עד כדי כך ש"סברה", בשיתוף עם הרשויות המקומיות, החלה לעודד הרחבה של היקף גידול החומוס במדינה.

 

חומוס בטעם טוסקני של סברה (צילום מסך) (צילום מסך)
חומוס בטעם טוסקני של סברה(צילום מסך)

 

כיום, שטראוס היא יצרנית החומוס הגדולה בעולם ובחברת "סברה" לבדה, הנמצאת בבעלות משותפת של שטראוס ושל פפסיקו האמריקנית, מייצרים 8000 טון חומוס מדי חודש. בשנת 2014 מכרה החברה את מוצריה בארה"ב בהיקף של 1.2 מיליארד שקל.  

 

"אנחנו מאמינים שהגיוון הרחב בחברה הישראלית, כחברה קולטת תפוצות וגלויות, והניסיון המצטבר בפעילות מול חברה מגוונת כל כך, מקנה יתרון מובהק לחברה ישראלית גלובלית בבואה להיכנס לשווקים ולמדינות חדשות", מסרו בשטראוס בתגובה לפניית ynet. "היכולת להתאים את המוצר שלך לקהלים משתנים הינה נכס של ממש ולראייה – החומוס הישראלי האהוב מצליח לחדור לשוק האמריקאי ולהתקבל על ידו באהבה רבה בלמעלה מ-25 סוגים שונים של חומוס המתאים עצמו לקבוצות השונות בארה"ב ומחוצה לה".

 

צ'ק פוינט: פרצה את הדרך עבור תעשיית הסייבר בישראלית

החברה המובילה בעולם בתחום אבטחת האינטרנט, המספקת ללקוחותיה הגנה מתקדמת מפני כל סוגי האיומים. צ'ק פוינט נוסדה בשנת 1993 על ידי גיל שויד, שלמה קרמר ומריוס נכט, ובתוך זמן קצר הפכה מחלוצה ישראלית למובילה בזירת אבטחת המידע העולמית. בשנת 1996 הונפקה החברה בבורסת הנאסד"ק בניו יורק.

 

 

 (צילום מסך) (צילום מסך)
(צילום מסך)

חדשנות טכנולוגית היוותה בסיס לפועלה של צ'ק פוינט מאז הקמתה. "FireWall-1", מוצר הדגל של צ'ק פוינט שהושק ב-1993, חולל מהפכה בשוק אבטחת האינטרנט וטכנולוגיית ה-"Stateful Inspection", הרשומה כפטנט של החברה, הפכה לסטנדרט דה-פקטו באבטחת רשתות. כיום, מעסיקה צ'ק פוינט כ-3,400 עובדים ב-42 מדינות ברחבי העולם, מתוכם למעלה מ-1500 עובדים במרכזה של החברה בישראל. בין לקוחותיה ניתן למצוא מעל ל-100,000 ארגונים ברחבי העולם.

 

מג'יסטו: משנים את תמונות העולם

החברה פיתחה אפליקציה ליצירת סרטונים המאפשרת למשתמשים לאחד בין סרטוני וידאו קצרים או תמונות סטילס, ולהפוך אותם לקליפים מקצועיים. לחברה כ-60 מיליון משתמשים רשומים ברבי העולם, והיא מקיימת שיתופי פעולה עסקיים עם ענקיות בין לאומיות ביניהן: פייסבוק – עבורה השיקה החברה אפליקציה חדשה בשם "Shots" שתעבוד ביחד עם המסנג'ר של פייסבוק. בנוסף האפליקציה של מג'יסטו הייתה חלק מחבילת המתנה שניתנה בהשקת גלקסי נוט 4 וגלקסי S6 של סמסונג.

 

"האווירה העסקית בישראל מעודדת לקיחת סיכונים גדולים, כאשר הפחד מכישלון אינו מהווה איום", אומר סמנכ"ל התפעול ומנהל מג'יסטו ישראל, טל דגן. "בוגרים צעירים מגיעים לשוק העבודה לאחר שירות צבאי מאתגר, הן בפן הטכנולוגי והן בפן הניהולי, עם חשיבה ומנטליות של מצוינות, יזמות והמון ביטחון עצמי. התוצאה הינה עשרות חברות פורצות דרך, שמשנות לחלוטין את המוצר או התחום שבו הן פועלות, ולעיתים רבות ממציאות תחומים חדשים לחלוטין. 

תמונה שהועלתה בטכנולוגיה של מג'יסטו (צילום מסך) (צילום מסך)
תמונה שהועלתה בטכנולוגיה של מג'יסטו(צילום מסך)

"ההיי-טק הישראלי צריך לתפוס מקום מרכזי יותר ברמה האסטרטגית, ברמת המדינה, כקטר שיכול לסייע בסחיבת הרכבת כולה קדימה. יש לנו כאן יתרון תחרותי משמעותי שחשוב מאד שנשכיל לפתח ולמקסם אותו. כך, למשל, להתחיל את ההשקעה כבר בדור הצעיר, בחינוך לטכנולוגיה, חינוך למצוינות ויזמות. להראות לדור הצעיר שביכולתו לשנות את העולם. צריך לשלב את התעשייה הטכנולוגית בחינוך כבר בגיל מוקדם, הן בתכני הלימוד והן במפגשים וחיבור מעשי בין הדור הצעיר לעולם הטכנולוגי".

 

חברת AHAVA: מהמקום הנמוך בעולם ל-25 מדינות בעולם

בשנת 1988 הוקם מרכז מעבדות המחקר והפיתוח הראשון והיחידי עד היום לחופיו של ים המלח, על מנת לחקור את התרומה וההשפעה שיש למים עשירי המינרלים, לגבישי המלח, לבוץ המינרלי ולצמחיית המדבר המאפיינת את האזור, על העור.


פריצת הדרך המדעית הראשונה (ה- ™ OSMOTER) נרשמה, הוכחה ופורסמה בקהילה המדעית הבינלאומית בשנת 1989, ועל בסיסה הוקם מותג הטיפוח AHAVA. ברבות השנים הפכה AHAVA לשם גנרי עבור מוצרי ים המלח בארץ ובעולם. כיום מוצרי AHAVA נמכרים בבתי כלבו ופרפומריות מובחרות ביותר מ-25 מדינות בעולם.

 

"התגובה החוזרת ונשנית שאנחנו מקבלים מכל המפיצים והשותפים שלנו ברחבי העולם לאורך השנים, היא שמה שמסייע להצלחה שלנו הוא השילוב המנצח בין סיפור מותג, אמיתי, אותנטי וייחודי לצד תעוזה וחדשנות בטכנולוגיה ובפורמולות של מדעני מחלקת המחקר והפיתוח", אומרת חגית רימון לוקוף, מנהלת השיווק של החברה. "בנוסף, כחברה ישראלית ב'כור ההיתוך' הזה שמהווה חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל, אנו נהנים מהאפשרות לבדוק את המוצרים אותם אנו מפתחים במעבדות העור על מגוון רחב של סוגי עור המתאים למדינות ולאומים שונים".

 

 

 (צילום מסך) (צילום מסך)
(צילום מסך)

אסתר מדיקל: לעזור לגוף לרפא את עצמו

החברה פיתחה פלטפורמת טיפולים חדשניים, המהווה פריצת דרך מדעית אשר מגייסת את המנגנונים הטבעיים הקיימים בגוף לשיפור וטיפול בבעיות עור, שיער דליל, פצעים כרוניים, שיקום דנטלי ואורטופדיה. הפיתוח מסייע בגיוס והעצמת היכולת הטבעית של הגוף לריפוי וחידוש עצמי באמצעות הפרדה וריכוז של תאי דם (טסיות) מגוף המטופל (על ידי הוצאת כמות קטנה של דם), לתכלית עידוד וזירוז תהליכי החלמה ובנייה של רקמות כמו גם האצת תהליכי ריפוי טבעיים של הגוף.

 

החברה מייצאת היום לארה"ב ומדינות רבות נוספות ברחבי העולם. בשנת 2014 מכרה סחורה ליותר מ-50 מדינות בעולם ובכלל זה לארה"ב, מדינות אירופה, המזרח-הרחוק ועוד, בהיקף כולל של מיליוני דולרים.

 

"התרבות היזמית בישראל בנויה מאופיו הייחודי של היזם הישראלי שלעיתים, בעל-כורחו, נאלץ להתמודד עם תנאי קיצון ואי-וודאות עסקית גבוהה. סיטואציות אלה מחייבות את היצואן להגיע לפתרונות יצירתיים תוך גמישות מחשבתית וחשיבה מחוץ לקופסא", אומר מנכ"ל החברה, אהרון אסתרון.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
מכשיר של אלפא-אומגא
צילום מסך
צילום מסך
אפליקציית בריזומטר
צילום מסך
צילום: רונן אקרמן
רמזי גבאי יו"ר מכון היצוא
צילום: רונן אקרמן
מומלצים