שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    נוהגים מאחורי משאית? כך תעשו זאת נכון ובטוח
    כלי רכב גדולים ובעיקר משאיות, מעורבים במידה גבוהה משמעותית ממכוניות פרטיות בתאונות דרכים - פי 25 במקרה של משאיות כבדות, פי 6 במקרה של קלות יותר. איך שורדים את הקרבה להן בכביש? מומחי מועצת המובילים מייעצים

    נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מלמדים כי משאיות כבדות הן כלי הרכב המסוכן ביותר לסביבה על הכביש הציבורי, ובפער עצום. שיעור המעורבות של משאיות כבדות גבוה משמעותית מחלקם בצי הרכב הישראלי. הנתונים לא פחות ממאיימים: משאיות במשקל של יותר מ-34 טון מעורבות בכ-2.8 תאונות קטלניות לכל 1,000 משאיות - שיעור גבוה פי 25 בהשוואה לרכב פרטי. שיעור המעורבות בתאונות קטלניות של משאיות במשקל 3.5 עד 34 טון, גבוה "רק" פי 6 מרכב פרטי.

     

    • מעורבות משאיות בתאונות: פי 25 ממכוניות

     

    מטען חורג, כביש צר, תאונה נוראית (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
    מטען חורג, כביש צר, תאונה נוראית(צילום: הרצל יוסף)

     

    יש לכך כמובן הסברים פשוטים, הנגזרים בעיקר מהמאסה העצומה של משאית כבדה הגדולה פי 10-20 מרכב פרטי, אך גם מהמבנה הייעודי שלה ומהשימוש הנדרש

    במתכת כבדה וחשופה לעיתים, שאינם "ידידותיים" במיוחד למכוניות הקטנות שלצדה. ואלה חלק מהסיבות ההופכות אותה קטלנית כאשר רכב פרטי מתנגש בה. לכך יש להוסיף כמובן את יכולתה הדינמית העלובה, בדרך כלל מערכות בטיחות פסיבית ואקטיבית שאינן ברמה של רכב פרטי, ראות בעייתית לאחור ולצדדים ועוד.

     

    בהקשר זה כדאי גם לציין כי מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי בחמישית מהמשאיות שנבדקות על כבישי ישראל מתגלות בעיות בצמיגים וגלגלים, עם כל המשתמע מכך על יכולתם של כלי הרכב הגדולים לבלום ביעילות ו-או לחמוק מתאונה. הוסיפו לכך ביקורת חריפה של ועדות מקצועיות ודו"חות מבקר המדינה על ליקויים בהכשרת נהגי רכב כבד והפיקוח של משרד התחבורה על עבודתם, בעיקר אכיפת מספר שעות הנהיגה.

     

    לדברי גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים, על נתונים אלה יש להוסיף "צרות" נוספות, למשל מחסור בהכשרה מסודרת להעמסת וקשירת מטענים, לעיתים מעל לעומס המותר בחוק. כתוצאה מכך עלול המטען להשתחרר או לגרום להתהפכות הרכב. או תשתיות לא ראויות, בעיקר מחסור במפרצי חנייה, מעקות בטיחות ושוליים שאינם תקניים. ובעניין זה מוסיף בן-הרוש כי עוד לפני למעלה מעשור הוסכם בין מועצת המובילים ומע"צ כי הקמת אזורי חנייה ומנוחה לנהגי משאיות יהיה פרויקט בעל עדיפות לאומית שיקודם בלוח זמנים מזורז. אלא שעד היום לא בוצע הפרויקט.

     

    מה עושים בינתיים? נזהרים, בעיקר כאשר נוסעים מאחורי משאית עמוסה. לפניכם מספר עצות מומלצות על-ידי מועצת המובילים, עליהן כדאי להקפיד בעת נסיעה מאחורי משאית כבדה.

     

    • אופן קשירת המטען. שימו לב כיצד המטען קשור. מטענים כבדים חייבים להיות קשורים באמצעות שרשרת - ולא חבל או רצועה רופפת - תוך הקפדה על קשירה לכל נקודות העיגון במשאית.
    • גודל המטען. משאיות עם מטען שחורג מאורכן הטבעי, מייצרות סכנה גדולה משמעותית. שמרו מהם מרחק גדול מהרגיל. שימו לב כי אם המטען מכסה  את הפנסים האחוריים לא רק שלא תזהו כי המשאית החלה לבלום, אלא גם יש סכנה הרכב שלכם "ייכנס מתחת" למטען. ובכלל, התרחקו מסוגי מטען מאיימים דוגמת צינורות שקשירתם רופפת ומשקלם וגודלם מסוכן.
    • נסיעה מול משאית עם מטען חורג. שימו לב, משאית בעלת מטען חורג בנתיב הנגדי, בעיקר בכביש חד נתיבי, היא מתכון אפשרי לאסון.
    • משאית בצד הדרך. זוכרים את בעיית מפרצי החנייה? נהגים נדרשים לעבוד על-פי תקנה 168 של משרד התחבורה, המאפשרת 12 שעות עבודה רצופות בלבד. לכן עליהם לעצור מפעם לפעם להתרעננות, בעיקר כאשר מדובר במרחקים ארוכים. מזהים אחת כזו עומדת בצד? היזהרו במיוחד.
    • עקיפת משאית. נסו להימנע ככל האפשר ממעבר מימין למשאית, בוודאי הימנעו מעקיפתה. מדובר ב"שטח מת" בו לנהג יש מעט מאד אפשרות לזהות את הרכב העוקף. נהג משאית שיחזור ימינה ברגע הלא נכון, עלול למחוץ פשוטו כמשמעו את הרכב הפרטי. שלא להזכיר כלל רכב דו-גלגלי. ובכל מקרה, אל תעקפו לפני סיבוב, שכן משאית נדרשת לרדיוס רחב מהרגיל, בעיקר משאיות עם נגרר נוסף (סמיטריילר).
    • משאית בנסיעה לאחור. מגבלת שדה הראייה של נהג המשאית הופכת לקשה במיוחד עד טוטאלית בעת נסיעה לאחור. זכרו זאת, ואל תמצאו עצמכם במצב שכזה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים