שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שופרסל תחלק 12 ש' לחברי מועדון בגלל כרוב ניצנים
    במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית, שופרסל תפצה ביוני את כל חברי המועדון שלה, בשוברים שיישלחו אליהם בדואר. סך כל הפיצוי: כ-630 אלף שקל. שופרסל נתבעה כי שיווקה כרוב ניצנים קפוא מבלגיה, עם כיתוב: "באישור הרבנות הראשית לישראל", למרות שלא היה אישור כזה

    שופרסל תשלם 629,800 שקל לצרכנים ולעמותה, בגלל כרוב ניצנים: לקוחת שופרסל הגישה נגד הרשת תביעה ייצוגית בטענה שכיתוב על גבי אריזת כרוב ניצנים קפוא של המותג הפרטי "שופרסל", היה שגוי והטעה לכאורה שומרי כשרות שמסתמכים על כשרות רבנות.

     

    כרוב הניצנים המדובר (צילום מסך מאתר "מיי סופרמרקט") (צילום מסך מאתר
    כרוב הניצנים המדובר(צילום מסך מאתר "מיי סופרמרקט")

     

    הצדדים הגיעו לפשרה במסגרתה הוחלט כי שופרסל תפצה צרכנים בשוברים, בשווי 12 שקל, שמימושם מוגבל ל-9 חודשים. השוברים אמורים להישלח לכל חברי מועדון הלקוחות של שופרסל, בדיוור ישיר, תוך 45 יום ממועד מתן פסק הדין, שהיה ב-22 באפריל. כלומר בסביבות 7 ביוני.

     

    נציין כי הפיצוי, 12 שקל, נמוך מגובה מחיר המוצר לצרכנים, שעמד על 20 שקל בממוצע. בתחילה סוכם על פיצוי של 100 שקל ללקוחות הדתיים בלבד, אבל הוחלט להרחיב את הפיצוי לכלל לקוחות המועדון. התובעת הייצוגית, תקבל 20 אלף שקל גמול ועורך-דינה: 90 אלף שקל.

     

    הרבנות פרסמה הודעה כי אין אישור כשרות מטעמה

    הלקוחה שביקשה לתבוע, הגישה נגד שופרסל בקשה לתביעה ייצוגית על הונאה בכשרות, רשלנות, הפרת

    חובה חקוקה ועשיית עושר שלא במשפט. היא יוצגה על-ידי עו"ד רם גורודיסקי.

     

    היא טענה ששופרסל שיווקה כרוב ניצנים קפוא תחת המותג הפרטי שלה, על גבי אריזתו סומן שהוא "כשר למהדרין פרווה, בהשגחת הרבנות ובית-הדין לקהילת "מעיין חי" בבריסל ובאישור הרבנות הראשית לישראל". בניגוד לכיתוב זה, הרבנות הראשית לישראל פרסמה הודעה ב-31 בינואר 2014, לפיה, "המוצר מיובא ואינו מאושר על-ידי מחלקת הייבוא ברבנות הראשית לישראל". על יסוד האמור בהודעה זו, טענה לקוחת שופרסל כי הרשת "הפרה את הוראות חוק איסור הונאה בכשרות".

     

    שופרסל לא הכחישה שהמוצר לא קיבל את אישורה הפורמלי של מחלקת הייבוא ברבנות הראשית, אך טענה כי עניין זה נבע מ"טעות אנוש ומאי הבנה, אף שמבחינה הלכתית המוצר כשר".

     

    טענה זו נסמכה על אישורו של הרב הראשי לבריסל, הרב מנחם חדאד, החתום על תעודת כשרות ביחס למוצר. כן העלתה שופרסל טענה כי מדובר במוצר שולי וכי מכירותיו זניחות.

     

    לא בטוח שיש הטעיה, אבל יש עילה לפיצוי

    יחד עם זאת בית-המשפט קבע כי "אף שתעודת הכשרות שניתנה למוצר על-ידי הרב הראשי לבריסל, המעידה לכאורה על כשרות המוצר על פי דין תורה, אינה רלוונטית לעילת ההטעיה; יש לה חשיבות בעת הערכת גובה הנזק".

     

    בתחילה, נקבע בין הצדדים כי התובעת הייצוגית תגיש בקשה להסתלקות מן התובענה ושופרסל מצידה התחייבה שלא לייבא עוד את המוצר לישראל כל עוד אינו נושא אישור כשרות כדין, על פי החוק בישראל. בסופו של דבר, חזרו בהן מההסתלקות ואושר הסכם פשרה (תוך כדי תיקונים של בית-המשפט).

     

     

    שופרסל: 94% מהרוכשים היו חברי מועדון

    במסגרת הסכם הפשרה, חושב סכום הפיצוי הכולל, על יסוד נתונים בדבר מספר לקוחות שופרסל שרכשו את המוצר ועשוי היה להיווצר אצלם נזק (שומרי כשרות). בהתאם לנתוני שופרסל, כך לטענת הרשת, 94% מיחידות המוצר נמכרו לחברי מועדון הלקוחות של שופרסל. נשמע מוזר, אך זו היתה הטענה.

     

    לכן הוסכם כי 94% מסכום הפיצוי הכולל, יחולק באמצעות שוברי הנחה מסוג צ'ק-בק לכל חברי המועדון של שופרסל. 6% הנותרים מסכום הפיצוי הכולל, המשקפים את רוכשי המוצר שאינם חברי מועדון, ייתרמו באמצעות מוצרי מזון לארגון "לתת"

     

    הוסכם כי מספר המוצרים שייתרמו, יחושב על-פי המחיר הסיטונאי בו רוכשת שופרסל את המוצרים. עוד סוכם כי תקופת מימוש השוברים תעמוד על 9 חודשים. תוך פרק זמן זה, אם לא ימומש סך הפיצוי הכולל ללקוחות, תיתרם היתרה שלא תמומש אף היא לארגון "לתת".

     

    בתחילה נטען כי הקבוצה המיוצגת בתביעה היא שיעור הלקוחות שומרי הכשרות של שופרסל, שהינם דתיים כלומר מסתמכים על כשרות רבנות. לבסוף, כאמור, הוחלט לפצות את כל חברי המועדון. 

      

    לשון המודעה שתפורסם בעיתונים

    במודעה שתפורסם בשני עיתונים, ותכלול הודעה על הסכם הפשרה נכתב כי: "...כל בית אב חבר מועדון שרכש את המוצר, יקבל באמצעות דיוור ישיר את הצ'ק-בק.

     

    "תקופת מימוש הצ'ק-בק תעמוד על 9 חודשים או עד למיצוי תקרת סכום הצ'ק-בק, לפי המוקדם; ככל שסך הפיצוי הכולל ללקוחות לא יגיע ל-629,800 שקל בתוך 9 חודשים (או המוקדם מביניהם), תתרום המשיבה (שורסל. מ.ק) מוצרי מזון לנזקקים.. בגובה סכום ההפרש בין הסכום שמומש לבין 629,800 שקל ובאמצעות לתת-סיוע הומניטרי ישראלי.

     

    "בנוסף, ובשל העובדה שחלק מרוכשי המוצר הינם מי שאינם חברי מועדון הלקוחות ואותם לא ניתן לזהות, תתרום המשיבה את יתרת סכום הפיצוי בגינם 40,200 שקל, באמצעות מוצרי מזון בערך זה ללתת-סיוע הומניטרי ישראלי". 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום מסך מאתר "מיי סופרמרקט"
    כרוב ניצנים
    צילום מסך מאתר "מיי סופרמרקט"
    מומלצים