שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סיכון תזונתי בגיל מבוגר: הסימנים המדאיגים
    כחצי מיליון ישראלים מאובחנים כסובלים מתת תזונה. מאות אלפי אחרים סובלים מבעיות תזונה אחרות. דיאטנית מסבירה מהם המושגים התזונתיים אותם חייבים להכיר כאשר רוצים לשמור על הבריאות בגיל מבוגר

    33 מיליון חולים בעולם נמצאים בסיכון תזונתי. רבים מבינהם אינם מאובחנים וסובלים מהיעדר טיפול תזונתי הולם. בישראל, ההערכה היא כי מדובר בכ-500,000 איש.

     

    תת תזונה הנובעת ממחלות גובה את מותם של עשרות אלפי אנשים במדינות העולם מדי שנה. באירופה לדוגמה, העלות למערכות הבריאות של חסר תזונתי הנובע ממחלות (Disease related mal-nutrition), מוערכת בכ- 170 טריליון יורו לשנה. ברור לכולם שיש צורך דחוף לנקוט בפעולה.

     

    התמודדות נכונה עם התופעה המדאיגה דורשת קודם כל הכרה ומודעות. לפניכם 13 מושגים הכרחיים להכרות עם הסיכונים לחסך תזונתי. 

     

    כתבות נוספות בנושא שמירה על הבריאות במדור 60 פלוס: 

    מחקר: תרגול מדיטציה מאט הזדקנות המוח 

    10 כללים לאימון האפקטיבי ביותר עבורכם

    5 דרכים שיעזרו לכם להשתלט על חרדה

     

    1: תת תזונה

    תת תזונה הינו מצב שבו קיים חוסר איזון או חוסר ממשי ברכיבים תזונתיים כגון: אנרגיה (קלוריות), חלבון, ויטמינים, מינרלים וכו'.

     

    לתת תזונה יש השלכות בריאותיות ממשיות המתבטאות בירידה במשקל הגוף, פגיעה ברקמות כגון איבוד מסת שריר ועצם.

     

    ישנם גורמים רבים המשפעים על ירידה בצריכת המזון והתפתחות חסרים תזונתיים בגיל מבוגר כגון חוסר בפעילות גופנית, בעיות שינים, בעיות בליעה, ירידה בתפקוד, בעיות זיכרון, מחלות ממאירות, זיהומים, דלקות, דכאון, או ירידה במצב הסוציואקונומי.

    חצי מיליון ישראלים סובלים מתת תזונה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חצי מיליון ישראלים סובלים מתת תזונה(צילום: shutterstock)
     

    2: דלדול שריר

    בגיל מבוגר באופן טבעי ישנו איבוד מסת שריר, ועליה יחסית של מסת שומן. בחלק מהמקרים דלדול השריר מואץ, ולתופעה זו קוראים סרקופניה. המשמעות היא שהשרירים נחלשים ובעקבות כך יופיעו תסמינים כגון חולשה ועייפות, חוסר יכולת לנוע, ופגיעה בשיווי המשקל.

     

    הירידה התפקודית יכולה להשפיע על המצב התזונתי ולהפך, ובעקבות כך גם ירידה במשקל, אך לא בהכרח. תזונה מאוזנת הכוללת צריכת קלוריות וחלבון ברמה מספקת ופעילות גופנית יכולים להאט את הירידה במסת השריר ולשמור על חוזקו.

      

    3: דלדול עצם

    גיל מבוגר מתאפיין בדלדול העצם ואיבוד סידן, ובסיכון מוגבר לפתח אוסטאופרוזיס ושברים. אורח חיים פעיל תורם לחיזוק העצמות ובכך מפחית הסיכון לפתח אוסטאופרוזיס.

     

    בנוסף עם הגיל ספיגת הסידן יורדת, לכן חשוב להקפיד על צריכה מספקת של סידן וויטמין D.

     

    4: איתור סיכון תזונתי

    חשוב מאוד לאתר מוקדם סיכון תזונתי ולטפל בו לפני שמתפתחים חסרים תזונתיים משמעותיים ולפני שמופיעה התדרדרות בריאותית ותפקודית.

     

    איתור סיכון לתת תזונה מורכב משלוש שאלות פשוטות:

     האם משקל הגוף נמוך ביחס למקובל לאותו גיל?

     האם הייתה ירידה לא מתוכננת במשקל?

     האם חלה ירידה בתיאבון או בצריכה התזונתית?

     

    חשוב לדעת כי ירידה בלתי מכוונת במשקל בגיל מבוגר נמצאה במחקרים ככקשורה לעליה בתמותה.

    פעילות גופנית בגיל מבוגר חשובה לשמירה על הבריאות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    פעילות גופנית בגיל מבוגר חשובה לשמירה על הבריאות(צילום: shutterstock)
     

    5: מדד מסת הגוף

     BMI :Body Mass Index- הוא מדד לחישוב היחס משקל הגוף לגובה.

    החישוב הוא התוצאה של משקל הגוף (בק"ג) חלקי הגובה בריבוע (במטרים). תוצאת חישוב BMI בגיל מבוגר הנמוכה מ: 23 מעידה על תת משקל וסיכון תזונתי.

     

    6: ירידה בתאבון

    ירידה בצריכת מזון הינה תופעה נפוצה. שינויים פיזיולוגיים הקשורים בוויסות התיאבון כוללים בין היתר, שובע מוקדם יותר, ריקון קיבה איטי יותר וקיבולת קיבה מופחתת. כל אלה נובעים משינויים במערכת העצבים המרכזית ושינויים בתפקוד מערכת העיכול.

     

    7: תפקוד מערכת העיכול והחיסון 

    יכולת העיכול והספיגה במערכת העיכול יורדת עם הגיל. דופן המעי מאבד את כוחו וגמישותו והפרשת ההורמונים משתנה וכתוצאה מכך תנועתיות המעיים יורדת. כל אלו עשויים להשפיע על ספיגת רכיבים תזונתיים שונים כגון ויטמין B12, פולאט (חומצה פולית), סידן וברזל.

     

    בנוסף, מערכת החיסון (שמערכת העיכול הינה חלק מרכזי בה) בגיל מבוגר נחלשת ולכן חושפת את האדם לסיכון גבוה יותר לחלות בזיהומים ולקושי בהתאוששות ממחלה. תזונה דלה ולא מספקת עלולה להוביל לתת תזונה ולמצב חיסוני ירוד.

    כאבים ומצב בריאות הפה עשויים לפגוע בהנאה מהאוכל ולהפחית את הכמות והמגוון התזונתי (shutterstock) (shutterstock)
    כאבים ומצב בריאות הפה עשויים לפגוע בהנאה מהאוכל ולהפחית את הכמות והמגוון התזונתי(shutterstock)

     

    8: בריאות הפה והשיניים

    המצב הבריאותי של הפה והשיניים משפיע גם הוא על המצב התזונתי וכמו כן יכול להיות מושפע ממנו. מרכיב מרכזי של בריאות הפה הוא היכולת ללעוס את המזון, ומסתמכת על נוכחותם של שיניים רגילות או תותבות, וזרימת רוק.

     

    בני הגיל השלישי הסובלים מבעיות שיניים או בעלי שיניים תותבות שאינן מתאימות, עלולים לצמצם את מגוון המזונות הנצרכים על ידם. חלק מהם עשוי לחוות כאבים בלעיסה וכתוצאה מכך יימנעו מלעיסת מזונות מוצקים כגון ירקות, פירות ובשר. קשיים בלעיסה כמובן יכולים להפחית את ההנאה מהאכילה ובכך להפחית את כמות ומגוון המזון הנצרך.

      

    9: שינויים בחוש הטעם והריח

    שינויים בחוש הטעם והריח הם יחסית שכיחים בקרב מבוגרים. שינויים אלו משמעותיים בהתחשב בחשיבות של הריח והטעם בהנאה מאכילה ויכולים לפגוע בבחירת המזונות הנצרכים, במגוון המזונות ובצריכה הקלורית.

     

    תרופות ומצבים רפואיים מסויימים עלולים אף הם לפגוע או לשנות את חוש הטעם והריח, ובסופו של דבר להפחית את צריכת המזון וזו עלולה להוביל להתדרדרות במצב התזונתי.

     

    10: שינויים בצריכת מזון

    ירידה בצריכת מזון נפוצה בקרב בני הגיל המבוגר, גם בקרב בריאים ועצמאיים. שינויים פיזיולוגיים הקשורים בוויסות התיאבון כוללים, בין היתר, שובע מוקדם יותר, ריקון קיבה איטי יותר וקיבולת קיבה מופחתת. כל אלה נובעים משינויים במערכת העצבים המרכזית ושינויים בתפקוד מערכת העיכול.

     

    מחקרים הראו כי מבוגרים צורכים פחות קלוריות, גודל הארוחה קטן יותר וקצב האכילה איטי יותר, בהשוואה למבוגרים צעירים. ירידה בצריכת הקלוריות המובילה לירידה במשקל, מקשה על השגת כל רכיבי המזון החשובים שמהווים חלק מתזונה מאוזנת ומגוונת.

    חולשה, עייפות ואובדן תאבון פוגעים ביכולת הריפוי ממחלות (shutterstock) (shutterstock)
    חולשה, עייפות ואובדן תאבון פוגעים ביכולת הריפוי ממחלות(shutterstock)
     

    11: קכקסיה

    מאופיינת בירידה לא מכוונת של יותר מ- 5% במשקל הגוף בחצי השנה האחרונה ומלווה בירידה במסת שריר, עייפות, חולשה ואובדן תאבון. תסמונת זו פוגעת ביכולת הריפוי וההישרדות.

     

    12: סרקופניה

    מצב בו מתרחש אובדן הדרגתי של מסת שרירי שלד יחד עם ירידה בכוח שרירים ותיפקודם שמגיע עם ההתבגרות. מרבית האנשים מתחילים לאבד כמויות צנועות של מסת שריר לאחר גיל 40, אבל הדבר גורם להפסד של כוח שריר באופן אקספוננציאלי עם גיל.

     

    מחקרי אוכלוסייה גדולים דיווחו כי סרקופניה משפיעה על יותר מ -20% של בני 60 – 70 ומתקרב ל- 50% בגילאי 75 שנים. השפעות אפשריות של סרקופניה כוללות: בעיות ניידות, חולשה, אוסטאופורוזיס, נפילות ושברים, ירידה ברמת הפעילות, עלייה במסת השומן בגיל העמידה ואובדן של תפקוד גופני ועצמאות.

     

    גורמי סיכון אפשריים לסרקופניה הם ישיבה ממושכת, חוסר פעילות וחוסרים תזונתים.

     

     13: מזון רפואי

    המכונה גם מזון יעודי הינו מזון או משקה, להשלמה תזונתית המיועד לאוכלוסיה ספציפית בעלת צרכים תזונתיים מסויימים שאינם נענים על ידי צריכת מזון רגיל.

     

    צריכת מזון רפואי מאפשרת ריכוז מזון עשיר בקלוריות, חלבון, ויטמינים ומינרלים והתאמתם לצרכים רפואיים אישיים.

     


    הכותבת הינה דיאטנית, מנהלת מדעית של חברת אבוט





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    תזונה מגוונת. חשוב לשמור על הנאה מאוכל
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים