שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מעצמה באפריקה: ג'יבוטי היא דובאי הבאה?
    במשך שנים נחשבה המדינה הקטנה בקרן אפריקה לבסיס קדמי של צבאות המערב, אבל על רקע קריסת תימן וסומליה היא רוצה לנצל את מעמדה כמרכז תעבורה ימי. הסינים שמים כסף, נמלים ושדות תעופה ייבנו בעשרות מיליארדים, ויש מי שמעז לחלום: "למה שלא נהיה סינגפור?"

    אוניית קרב ספרדית בבסיס צבאי צרפתי בג'יבוטי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
    אוניית קרב ספרדית בבסיס צבאי צרפתי בג'יבוטי(צילום: AFP)

    במשך שנים ראו המעצמות הזרות בג'יבוטי שבקרן אפריקה מוצב צבאי קדמי המשקיף על מפרץ עדן ותו לא. אלא שכעת הארץ האסטרטגית הזו רוצה לנצל את עמדת המפתח שלה, בסמוך לאחד מנתיבי השיט העמוסים ביותר בעולם, השער לתעלת סואץ.

     

    עוד חדשות בעולם :

     

    ג'יבוטי מהווה בסיס אפריקני עבור אוניות המשא העוברות בין אסיה לאירופה דרך האזור הסמוך לחצי האי ערב. היא מדינה קטנה ואוכלוסייתה מונה 850 אלף איש בלבד, אבל יש לה שאיפה גדולה להפוך למרכז הסחר של מזרח אפריקה ולקדם את עצמה כנמל הראשי המשרת את אתיופיה, המדינה השנייה הכי מאוכלסת באפריקה, שאין לה גישה לים.

    כדי להשיג את המטרה הזו השיקה ג'יבוטי, קולוניה צרפתית לשעבר, שורה של מיזמי תשתיות גדולים הצפויים לעלות לה כ-14 מיליארד אירו. מול חופיה של העיר העתיקה ג'יבוטי, המים עמוסים בספינות קרב, אוניות משא גדולות וסירות דיג מעץ - בדיוק כפי שקורה כאן כבר כמה מאות שנים. במרחק נסיעה קצרה משם עסוקים פועלים סינים בבניית רציף חדש שמיועד לשרת אוניות משא מאסיה.

     

    הבנייה מתמקדת בראשון מבין שישה מעגנים מיוחדים, שכל אחד מהם יתמקד בסוג אחר של סחורה - כולל מינרלים, מקנה, נפט וגז. "עוד ועוד חברות שיט מתעניינות בג'יבוטי, ואנחנו נמצאים בדרכנו להפוך לדובאי, אפילו סינגפור!", אומר אחמד סולימן, מנהל בטרמינל דורלה.

     

    המסחר הימי משגשג, וגדל בשישה עד עשרה אחוזים מדי שנה. ג'יבוטי נהנית מצמיחה, במידה רבה הודות לכך שנמלים אחרים באזור מתמודדים עם קשיים. עיר הנמל מומבסה בקניה עמוסה מדי, ואריתריאה המסוגרת שנמצאת לחופי הים האדום כמעט אינה משתתפת במשחק כלל. נמל עדן בתימן שנמצא ממש מצדו השני של מפרץ עדן ושבעבר היה נקודת תעבורה ימית ראשונה במעלה, הפך לאחרונה לאזור מלחמה על רקע ההפיכה בתימן והמבצע הצבאי הסעודי שבא בעקבותיה. "מומבסה עמוסה מדי, אריתריאה אינה מדינה מסבירת פנים, אבל ג'יבוטי היא מקום אסטרטגי ובטוח, אנחנו מסתמכים על זה", אומר אחמד.

    בשוק בג'יבוטי. רק 850 אלף תושבים (צילום: AP) (צילום: AP)
    בשוק בג'יבוטי. רק 850 אלף תושבים(צילום: AP)

    באזור שהיציבות בו שברירית מאוד, על רקע חוסר התפקוד המוחלט של סומליה ב-25 השנים האחרונות והפיגועים שמוציא ממנה ארגון א-שבאב נגד קניה ואתיופיה, מקווה ג'יבוטי לבנות לעצמה תדמית של מדינה יציבה ובטוחה. היא מארחת בשטחה כמה בסיסים צבאיים זרים, כולל המפקדה של צבא ארצות הברית באפריקה המשמשת ליציאה לפעולות חשאיות ומבצעים מיוחדים בתימן, בסומליה ובמדינות שונות באפריקה.

     

    הענק הסיני עלול להשתלט

    גם לצרפת וליפן יש בסיסים בג'יבוטי, וחילות ים מאירופה וממדינות אחרות בעולם השתמשו בהם במסגרת המלחמה שלהם נגד הפיראטים שיצאו בהמוניהם מאז אמצע העשור הקודם לחטוף אוניות במפרץ עדן. מוקדם יותר החודש אמר נשיא ג'יבוטי לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי מתנהלים דיונים עם סין על הקמת בסיס צבאי שלה בג'יבוטי, וכי הוא יקדם בברכה נוכחות סינית בארצו.


    בבסיס הצבא הצרפתי. נוכחות צבאית גדולה גם לארה"ב וליפן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
    בבסיס הצבא הצרפתי. נוכחות צבאית גדולה גם לארה"ב וליפן(צילום: AFP)

    כעת רוצה ג'יבוטי למצב את עצמה כשער הכניסה של אסיה לאפריקה. "ממצרים עד לדרום אפריקה, בחוף המזרחי של אפריקה יש רק תשע מדינות חוף", מסביר אבו בכר עומר האדי, יו"ר רשות הנמלים ואזורי הסחר החופשי של ג'יבוטי. "כתוצאה מכך יש עשר מדינות שהן מובלעות, 400 מיליון איש שאין להם גישה לים. הם אלה שאותם אנחנו רוצים לשרת".

     

    לעת עתה ג'יבוטי משרתת בעיקר 94 מיליון צרכנים באתיופיה, אבל השאיפה שלה היא להרחיב את פעילותה לכל יבשת אפריקה. מעבר להרחבה המשמעותית של הנמל שלה רוצה ג'יבוטי להקים גם שני נמלי תעופה, רשת מודרנית של מסילות רכבת ואזורי תעשייה.

     

    נכון להיום, בנמל התעופה הקטן של ג'יבוטי חולקים מטוסי מיראז' צרפתיים את אותו מסלול המראה עם כלי טיס אזרחיים, אבל הממשלה מתכננת לבנות במקום זאת נמל תעופה בינלאומי חדש עם תפוסה של מיליון וחצי נוסעים מדי שנה. הוא יוקם כ-25 קילומטרים מהעיר ג'יבוטי, בירתה של המדינה.

    הפחד: החובות לסין לא ייפרעו. קניות בג'יבוטי (צילום: AP) (צילום: AP)
    הפחד: החובות לסין לא ייפרעו. קניות בג'יבוטי(צילום: AP)

    בסך הכול מתכננת ג'יבוטי להוציא לפעול 14 פרויקטים גדולים של תשתיות בעלות של כ-14.4 מיליארד דולר. רובם ימומנו על-ידי בנקים סיניים. עם זאת, יש מי חוששים כי מדובר בהשקעה גדולה מדי עבור מדינה שבה חיים פחות ממיליון תושבים.

     

    "לא נעשה מחקר שוק ולא נערכה שום התייעצות עם הפרלמנט", אמר דואלה אגווה אופלה, מחוקק מהאופוזיציה, שלדבריו הוא מודאג מהסיכון הכלכלי שנשקף לארצו

    מהפרויקטים המתוכננים. "כשאנחנו לוקחים הלוואות מהבנק העולמי וממוסדות זרים יש שליטה מסוימת. לעומת זאת, עכשיו עם הסינים אנחנו לוקחים את כל ההלוואות האפשריות לכל הפרויקטים בלי שום בקרה". הוא הזהיר ממצב שבו סין תשלוט בתשתיות של ג'יבוטי אם זו לא תצליח לשלם בחזרה את חובותיה.

     

    למרות הסכנה, ממשלת ג'יבוטי מהמרת על צמיחה כלכלית אפריקנית גדולה כדי להחזיר את ההשקעה. "עדן וג'יבוטי היו מרכזים כלכליים וצבאיים באזור אפילו לפני דובאי, סינגפור והונג קונג", מסביר ראש רשות הנמלים, אבו בכר עומר האדי. "אנחנו יודעים מה לעשות כדי להחזיר לעצמנו את המקום שלנו".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים