שתף קטע נבחר

המטוס הסולארי קורקע: המשימה נדחתה

המטוס היה אמור להמריא ממזרח סין ולטוס 8,000 ק"מ במשך 6 ימים ללא עצירה עד הוואי. תנאי מזג האוויר גרמו לדחיית המסע הקשה למועד לא ידוע

זה היה אמור להיות רגע היסטורי למטוס הסולארי, המונע באמצעות אנרגיית השמש, אך ברגע האחרון נדחתה הערב (יום ב') ההמראה של ה-Solar Impulse 2 מנאנג'ינג שבסין להוואי, טיסה שהייתה אמורה להימשך לפחות שישה ימים (144 שעות). הטיסה, שהייתה אמורה להמריא הלילה (שעון ישראל) נדחתה למועד לא ידוע בשל תנאיי מזג האוויר לא מתאימים באוקיינוס השקט. היעד של המטוס, שהמריא בחודש מרס מדובאי, הוא להקיף את כדור הארץ מבלי להשתמש בטיפה אחת של דלק.

 

שני הטייסים, שכל אחד מהם הטיס בינתיים את המטוס לבד בששת הקטעים הראשונים של הטיסה מסביב לעולם, והצוות הטכני והמקצועי של המטוס, הגדירו את שלב זה כ"רגע האמת" של הפרויקט. הטייס השוויצרי אנדרה בורשברג היה אמור להטיס את המטוס לבד בלי נחיתות ביניים מעל האוקיינוס, ממזרח סין ועד הוואי. במשך כל הטיסה הארוכה הוא היה אמור לקבל הפסקה של 20 דקות בכל שעה.

 

 

בראיון לרשת טלוויזיה בסין, לפני הדחייה, אמר בורשברג כי "עלינו להיות זהירים מאוד שלא להמריא בחלון הזדמנויות שאינו מתאים, בגלל לחץ. ישנם סיכונים רבים בטיסה במזג אוויר שאינו מתאים". הטייס השני, ברנרד פיקארד, שככל הנראה יטיס את המטוס מהוואי לפיניקס, הוסיף: "אם זו הייתה משימה קלה - מישהו אחר כבר היה עושה אותה".

 

המטוס הסולארי השלים כבר כאמור שישה קטעים. ב-9 במרס הוא יצא להקיף את העולם מדובאי, טס 441 ק"מ ב-13 שעות ודקה, ונחת בעומאן. למחרת המריא שוב והפעם טס 1,468 ק"מ להודו - טיסה שנמשכה 15 שעות ו-20 דקות. 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

הקטע השלישי של הטיסה היה לוואראנסי שבהודו. המטוס היה אז באוויר 13 שעות ו-15 דקות והשלים 1,215 ק"מ. ב-19 במרס המריא המטוס למינאמר - מסע של 1,398 ק"מ שהושלם תוך 13 שעות ו-29 דקות.

 

ב-29 במרס המריא המטוס למערב סין - טיסה של 1,459 ק"מ נמשכה 20 שעות ו-29 דקות. ב-21 באפריל יצא המטוס לקטע השישי ולאחר 1,241 ק"מ, שבהם שהה המטוס באוויר 17 שעות ו-22 דקות, הוא נחת בנאנג'ינג שבמזרח סין.

 

ה-Solar Impulse 2 הוא גרסה גדולה ומשופרת של אב טיפוס בעל מושב אחד שטס בעזרת כוח השמש לפני חמש שנים. פיקארד ובורשברג, מייסדי הפרויקט, אומרים כי תיאורטית הוא יכול להישאר באוויר ללא הגבלה. המטוס קולט אנרגיה מהשמש בעזרת 17,200 תאים סולריים המכסים את הכנפיים הגדולות שלו, שאורכן 72 מטר. המהירות של כלי הטיס היא בין 50 ל-100 קמ"ש בלבד ומשקלו כשל מכונית פרטית.

 

המטוס אמור לעצור בנקודות ביניים רבות ברחבי העולם, על-מנת לאפשר להטעין את התאים הסולאריים במטוס, אבל גם כדי להגביר את המודעות לשימוש באנרגיה ירוקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
המטוס הסולארי בדובאי. ארכיון
צילום: EPA
מומלצים