שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הזמנתם צימר רומנטי ומפנק - קיבלתם חדר עם עובש וג'וקים? כך תדעו מה לעשות
    הגעתם לצימר וגיליתם שהוא לא תואם את מה שהובטח או הוצג בעת ההזמנה? מתי ניתן לבטל הזמנה ומתי תחויבו לשלם בכל זאת, ובאילו מקרים נוהגים בתי המשפט לחייב בעלי צימרים לפצות אורחים מאוכזבים או דווקא לחייב אותם? עו"ד לענייני תיירות אהוד פאי ממליץ מה לעשות ומביא דוגמאות למקרים שהגיעו עד בתי המשפט
    בשעה טובה החלטתם לנסוע לחופשה מפנקת עם יקיריכם, ערכתם חיפוש נרחב באינטרנט, קראתם המלצות, ולבסוף החלטתם להזמין את הצימר שהכי קרוב למבוקשכם ולא פחות חשוב - לכיסכם. אך כשהגעתם אליו גיליתם שמדובר במשהו שונה בהרבה ממה שהובטח והוצג בפניכם, וכעת אתם "תקועים" בחופשה כפויה עליה
    שילמתם ממיטב כספכם. עו"ד לענייני תיירות אהוד פאי מסביר.

     

    מה מחויב בעל הצימר לגלות לנו?

    הזמנה לצימר דרך האינטרנט או הטלפון, בהתאם לחוק הגנת הצרכן ותקנותיו, הינה עסקת מכר מרחוק (שלא מתבצעת פנים מול פנים). בעסקאות כאלה, מחויב בעל הצימר לספק לנו טופס שנקרא "טופס גילוי", המפרט את הפרטים המרכזיים הקשורים להזמנה, כגון: את התוכנות העיקריות של הצימר, מחיר ותנאי התשלום, תנאים לביטול ההזמנה ודמי ביטול, וכן פרטים מזהים מלאים של הצימר.

     

    הזמנת צימר באינטרנט - "חתול בשק"

    בחלק גדול מהמקרים, אנו נוהגים להזמין מקום לצימר דרך האינטרנט או הטלפון מבלי שתהיה לנו המלצה של מכר שביקר בו ושיכול להמליץ לנו עליו כמקור ראשון. לכן אנו נאלצים להסתמך במעמד ההזמנה על תמונות של הצימר המוצגות באתרי האינטרנט, מבלי יכולת של ממש לדעת לפני כמה זמן הן צולמו או האם הן באמת משקפות את הצימרים. בנוסף, מרבית הביקורות המצוינות באתרי האינטרנט מאושרות על-ידי בעלי הצימרים טרם העלתן, מה שהופך את הביקורות ללא ממש אוביקטיביות.

     

    אז מה מומלץ לעשות אם קיבלתם צימר שונה ממה שהובטח לכם?

    ראשית, מומלץ כבר בשלב ההזמנה בטלפון להקליט את השיחה ובה לשאול ישירות את בעל הצימר את כל הפרטים החשובים לכם לגביו, וכן לשאול האם התמונות המוצגות באתר הן עדכניות ומשקפות את הצימר הספציפי אליו אתם מעוניינים לבצע את ההזמנה. עוד חשוב לסכם מראש עם בעל הצימר, שבדרך כלל נוהג לבקש פרטי אשראי מראש, שלא יעשה בהם שום שימוש, אלא רק במקרה ולא תגיעו אל הצימר.

     

    במידה והגעתם לצימר ונוכחתם לדעת כי הוא מוזנח ומלוכלך ושונה משמעותית ממה שהוצג בפניכם בעת ההזמנה, מומלץ לצלם ולהסריט אותו באופן הנרחב ביותר שניתן. לאחר מכן כדאי לגשת אל בעל הצימר ולציין בפניו מפורשות את טענותיכם, ולתת לו הזדמנות לתקן את המצב. גם את פנייתכם זו מומלץ לתעד.

    לא בדיוק מה שציפיתם לו?! (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא בדיוק מה שציפיתם לו?!(צילום: shutterstock)
     

    שימו לב - גם אם אתם חושבים שאין סיכוי שבעל הצימר יכול לתקן את המצב - עדין חשוב לפנות אליו ולציין את חוסר שביעות רצונכם מהצימר, ולא לעזוב את המקום מבלי ליידע אותו. במידה ובעל הצימר לא נאות לתקן את המצב, והחלטתם לעזוב את המקום, תדרשו ממנו שלא לעשות כל שימוש בכרטיס האשראי שמסרתם לו, ואף תדרשו לקבל על כך אישור בכתב.

     

    אי ההתאמה עלתה לבעלת הצימר 8,000 שקל

    בפסק דין שניתן לאחרונה על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בטבריה, נדונה תביעה של בני משפחה נגד בעלת צימר מאזור הצפון. בתביעה טענו בני המשפחה כי הם ביצעו את ההזמנה לצימר לאחר שהתרשמו מתמונותיו באינטרנט, ולאחר שהתקשרו במיוחד לוודא שהוא תואם אחד לאחד את התמונות שהוצגו באתר.

     

    אך לטענת המשפחה, כשהם הגיעו במועד החופשה לצימר הם הזדעזעו ממראה המקום, ופנו אל בעלת הצימר והעלו בפניה את טענותיהם,  תוך שהם שמים דגש על עניין אי ההתאמה בין הצימר שקיבלו לבין התמונות שפורסמו באינטרנט. הם ביקשו לקבל חזרה את התשלום ששילמו לה מראש, אך בעלת הצימר סירבה.  

    בתמונות זה היה נראה אחרת... (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    בתמונות זה היה נראה אחרת...(צילום: shutterstock)
     

    בית המשפט ערך השוואה בין התמונות של הצימר שהוצגו באינטרנט לבין התמונות שצולמו על-ידי בני המשפחה בעת שהם הגיעו אליו, וקבע כי היתה קיימת אי התאמה מהותית ביניהם. הוא חייב את בעלת הצימר לשלם לבני המשפחה סך של 8,000 שקלים, הכוללים פיצוי עבור עוגמת נפש וההוצאות שנגרמו להם.

     

    המקלחת היתה מלוכלכת ומלאת עכבישים - האורחים יקבלו 1,080 שקל

    בפסק דין שניתן על-ידי בית המשפט לתביעות קטנות בטבריה, הגישו בני זוג תביעה נגד בעל צימרים ממושב מגדל הסמוך לכנרת, בה הם טענו כי הזמינו שני לילות בצימר לכבוד חג השבועות ובטרם הגעתם אליו, הוסבר להם כי מדובר בצימר עם נוף מקסים וחדרים מאובזרים ומפנקים. אולם, כשבני הזוג הגיעו למקום הם גילו, לטענתם, "זוועות". כך לדוגמה נטען כי המקלחת בצימר היתה ללא מים חמים, מלוכלכת ומלאת עכבישים ומקקים, מצעי המיטה היו משומשים ומלאי חול, קירות החדרים היו מטונפים וריהוט החדרים היה מלא באבק.

    לא כך רציתם להתחיל את החופשה הרומנטית שלכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא כך רציתם להתחיל את החופשה הרומנטית שלכם(צילום: shutterstock)
     

    בעקבות זאת, פנו בני הזוג אל בעל הצימר, והאחרון הבטיח להם שהוא ישלח מישהו לנקות את המקום. אך בפועל, מלבד מתיחת הסדינים המשומשים, דבר לא השתנה. לאור זאת, הודיעו לו בני הזוג שהם עוזבים ודרשו לקבל זיכוי על התשלום ששילמו. בעל הצימר הבטיח שהוא ישיב את כספם, אך בפועל לא עשה זאת ובני הזוג החליטו להגיש נגדו תביעה. מנגד, טען בעל הצימר כי בני הזוג מנסים להתעשר על חשבונו בכך שהם מנסים לקבל החזר כספי על ביטול ההזמנה, באמצעות טענות שקריות שהעלו כלפי מצב הצימר.

     

    השופטת החליטה לקבל את התביעה באופן חלקי, וחייבה את בעל הצימרים לשלם לבני הזוג 1,080 שקלים לאחר שקבעה כי בני הזוג זכאים לקבל החזר כספי על עלות הצימר. עם זאת, קבעה כי הם אינם זכאים לקבל פיצוי על עוגמת נפש משום שלא הוכיחו שהצימר לא היה תקין. השופטת אף הוסיפה כי היה עליהם לתעד את הליקויים שהם טענו שהיו בו.

     

    הצימר היה מלא ביתושים וחרקים - בעלת הצימרים תשלם

    בפסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות בצפת, נדונה תביעה שהגישה בעלת צימרים ממושב דלתון כנגד אורחת שהזמינה ממנה שני לילות בעלות של 3,000 שקלים. ומנגד, תביעה שהגישה האורחת כנגד בעלת הצימרים.

     

    בתביעה טענה בעלת הצימרים, כי לאחר שהגיעה האורחת למקום עם שלושת חבריה היא העלתה בפניה טענה כי קיימים באחד מהצימרים זבובים רבים, ולמרות שניסתה להציע להם פתרון, הם החליטו לעזוב את המקום והשאירו אותה "תקועה" עם הצימרים לאותו סוף שבוע. היא דרשה לקבל מהאורחת פיצוי על הנזק הכספי ועוגמת הנפש שנגרמו לה. מנגד, טענה האורחת כי בעלת הצימרים לא הציעה להם שום פתרון, וכי הצימר היה מלא זבובים, יתושים וחרקים ולכן הם החליטו לעזוב את המקום וללכת לצימרים אחרים.

     

    בית המשפט החליט לקבל את התביעה של האורחת נגד בעלת הצימר, וחייב את האחרונה לשלם לאורחת פיצוי בסך 2,050 שקלים, לאחר שקבע כי האורחת ביטלה את ההזמנה בצדק. זאת, בעוד שבעלת הצימרים לא הכחישה שהיו בצימר זבובים וחרקים, אלא להיפך - חיזקה את הטענה כי השהייה בצימר היתה בלתי אפשרית.

     

    מתי ניתן לבטל הזמנה מבלי שנחויב?

    במידה והזמנתם את הצימר באינטרנט או בטלפון, ניתן לבטל את ההזמנה תוך 14 יום מיום ביצועה או מיום קבלת טופס הגילוי מבעל הצימר, לפי המאוחר מביניהם. במקרה כזה, בעל הצימר רשאי לגבות מכם דמי ביטול בסך 5% מערך ההזמנה או 100 שקלים, על פי הנמוך מביניהם. יחד עם זאת, אם הזמנת הצימר בוצעה בתוך 7 ימי עסקים ממועד החופשה, תוכלו לבטל אותה רק בהתאם למדיניות הביטולים של הצימר עצמו, שאמורה להיות מצוינת על גבי טופס הגילוי שעל בעל הצימר להמציא לכם עם ביצוע הזמנתכם.

     

    שימו לב - אם ברצונכם לבטל את ההזמנה, לא מספיק להתקשר לבעל הצימר ולהודיע לו על כך. מומלץ בחום לשלוח אליו הודעת ביטול בכתב, ולאחר מכן להתקשר ולוודא שהוא קיבל את אותה הודעה.

     

    עזבו את הצימר - אך חויבו לשלם לבעליו

    בפסק דין שניתן על-ידי בית המשפט לתביעות קטנות בקצרין, תבעה בעלת צימר מרמת הגולן אורחת שהזמינה ממנה שני לילות בשיא עונת התיירות. בשיחה הטלפונית סיכמו השתיים את פרטי ההזמנה, והאורחת מסרה לבעלת הצימר את מספר כרטיס האשראי, על מנת להבטיח את קיום ההזמנה.

     

    ביום החופשה, הגיעה האורחת יחד עם בן זוגה לצימר וביקשה לראותו, ולאחר מכן עזבה את המקום ואמרה לבעלת הצימרים שהיא תחזור להתארח בו בשעות אחר הצהריים. בפועל בני הזוג לא שבו אל הצימר, ובדיעבד טענו כי לא שבו אליו משום שקיבלו טלפון בהול מקרובת משפחה בה הודיעו להם כי קרובת משפחה אחרת שלהם עוברת ניתוח, ולכן נאלצו לקצר את החופשה.

     

    במסגרת התביעה, דרשה בעלת הצימרים לקבל מבני הזוג את מלוא התשלום עבור ההזמנה ופיצוי עבור עוגמת נפש. מנגד, טענו בני הזוג כי הם מעולם לא הסכימו לבצע את ההזמנה, וכשהגיעו באותו היום אל הצימר הם נדהמו לגלות כי היה בו ריח מחניק ושהג'קוזי היה מעין אמבט גיגית קטנה. לכן, אמרו לבעלת הצימרים כי הצימר לא נראה להם ושבו לביתם.

    ג'קוזי בתורות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ג'קוזי בתורות(צילום: shutterstock)
     

    בית המשפט החליט לקבל את התביעה לאחר שקבע שבני הזוג לא הוכיחו את טענותיהם לגבי מצב הצימר, וחייב אותם לשלם לבעלת הצימר 1,300 שקלים, סכום ההזמנה שהיה עליהם לשלם לה אם היתה ההזמנה מתקיימת בפועל.

     

     

    בעל הצימר דרש כסף - אך בית המשפט קבע שההזמנה בוטלה דווקא על-ידו

    במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בטבריה, נדונה תביעה של בעל צימרים מאזור הכנרת, שתבע אישה שהזמינה ממנו שני צימרים לסוף שבוע עבורה ועבור חברתה, אך בפועל הן לא הגיעו אל הצימר ולכן בעל הצימרים דרש לקבל מהאישה את התשלום עבור אותו סוף שבוע שבוטל.

     

    מנגד, טענה האישה כי ביום בו היא היתה אמורה להגיע אל הצימר, התקשרה חברתה אל בעל הצימרים כדי לוודא שקיימים בצימרים טלוויזה ודי.וי.די, אך באותה שיחה הוא התייחס אל חברתה בתוקפנות וכעס על שאלותיה, ואף ציין כי היא יכולה להישאר בבית ולצפות בטלוויזיה ולא להגיע אל הצימר.

     

    מנגד, בעל הצימרים הכחיש ששוחח טלפונית באותו יום עם חברתה של האישה. בית המשפט העדיף לקבל את גרסת האישה וחברתה, וקבע שכאשר בעל הצימר אמר לחברה להישאר בבית - יש לראות זאת כהודעה מצידו לביטול ההזמנה, ולכן היה מותר לאישה ולחברתה לא להגיע לצימרים מבלי שיחויבו על כך.

     

    • מאמר זה נכתב ע"י עורך דין אהוד פאי, העוסק בתחום התיירות והתעופה
    • אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי 

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עו"ד אהוד פאי
    צילום: רועי חן
    החוקים שמאחורי הצימרים
    צילום: רועי חן
    מומלצים