שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תל אופן מציגה: אופניים, הדור הבא
    מיזם השכרת האופניים התקבל לפני ארבע שנים בחשש, אך הפך לחלק בלתי נפרד מתמונת הרחוב התל אביבית. כעת הוא מתחדש באופניים משופרים, חוגג 300 אלף מנויים מדי שנה וחושף תכניות התרחבות מרשימות. ומה עם האופניים החשמליים?

    פרויקט תל אופן מתחדש. מיזם השכרת האופניים העירוני של תל אביב עבר כברת דרך ארוכה מאז הושק לפני יותר מארבע שנים. את החשש הכבד של אנשי המיזם מתגובה צוננת של הקהל, החליף ביטחון מוחלט בפרויקט ועתידו. הזהירות הראשונית של הציבור נעלמה וכעת יש דרישה לעוד ועוד תחנות ואופניים, וגם ההתמקדות במרחב העירוני התל אביבי מפנה מקום לערים קרובות, בדרך ליישובים מרוחקים הרבה יותר. ויש גם אופניים חדשים.

     

    אופניים בתל אביב:

     

     (מנחם רייס) (מנחם רייס)
    (מנחם רייס)

     

    דור חדש הגיע

    לאופניים של פרויקט תל אופן יצא שם של מסיביים במיוחד, אולי אפילו יותר מדי. הצורך בבחירת אופניים שיהיו נוחים לרכיבה ותחזוקה,

    אך גם עמידים מספיק בפני תחלופה אינטנסיבית של משתמשים מכל הסוגים, הביא למפרט חזק, כבד ועמיד במיוחד. עבור חלק מהרוכבים זה היה קצת יותר מדי. "הבעיות הגדולות ביותר בהן נתקלנו עד היום לא היו בתחום השלדה המאד מסיבית, אלא במערכות היקפיות", אומר ל-ynet עפר סלע, מנכ"ל חברת FSM המפעילה את המיזם.

     

    הייתה בעיה עם שרשראות שהשתחררו, ולכן התקנו בכל האופניים מותחני שרשרת שמונעים זאת ושומרים באותה הזדמנות עם על חייה. אבל בעיית הבעיות היא אובדן אוויר בצמיגים שמביא עמו תקרים ופגיעות בחישוקים. "בתחילת הדרך עבדנו עם פנימיות רגילות" אומר סלע, "אלא שעכשיו אנחנו בתהליך מעבר לצמיגים "מלאים" מאחור ומלפנים, ללא פנימית אלא עם חומר מיוחד - נוקשה יותר מאחור, רך יותר לפנים - בתוך הצמיג, המונע כליל את הבעיה". לשאלה האם הרוכבים מסתדרים עם הנוקשות של צמיגים מסוג זה, עונה סלע כי מרביתם לא מרגישים בהבדל.

     

    אופני תל אופן דור ישן, שימו לב לשלדה (מנחם רייס) (מנחם רייס)
    אופני תל אופן דור ישן, שימו לב לשלדה(מנחם רייס)

     

    אופני תל אופן, דור חדש (מנחם רייס) (מנחם רייס)
    אופני תל אופן, דור חדש(מנחם רייס)

     

    ההבדל יורגש דווקא עם המעבר לדגם האופניים החדש שמצטרף, ומחליף אט-אט את האופניים המוכרים של תל אופן. במבט חטוף תתקשו לזהות זאת, ויש להניח שזו גם מטרת המאפיינים הדומים, אך מדובר באופניים אחרים המיוצרים בסין במקום במפעל הגרמני שפשט רגל. "מכיוון שנדרשנו להחליף יצרן, החלטנו גם לפתור באותה הזדמנות את חלק מהבעיות המוכרות ולשפר היכן שצריך.

     

    השלדה המסיבית עברה שינויי עיצוב קלים האמורים להפוך אותה ידידותית יותר לנשים רוכבות ונמוכי קומה. גובה השלדה באזור המושב הונמך לטובת עליה נוחה יותר של נשים עם חצאיות ושמלות, ושינויים קלים בגיאומטריה שיפרו את הניהוג והפכו אותו קליל וחד מבעבר, כך מבטיחים בתל אופן. פנס הלד הקדמי נדלק כעת עצמאית בעזרת חיישן תאורה ומאיר בעוצמה גבוהה יותר. האחורי ממשיך להאיר זמן מה לאחר עצירה מלאה, לטובת נראות ובטיחות.

     

    בנוסף מטפלים כעת בתל אופן בבחירת מנעול חדש לחלוטין, אשר יחליף את היחידה המסורבלת שמשולבת כיום. המנעול החדש יהיה ללא כבל קשירה ויותקן על העמוד בתחנה, מבלי לסרבל ולהכביד על האופניים. "הכנסה והוצאה של האופניים יהיו בקליק אחד נוח ופשוט, נקי ומהיר הרבה יותר מכיום", אומר סלע. עד היום הוזמנו כ-1,200 זוגות חדשים, וכמה מאות מהם כבר השתלבו בצי הקיים.

     

    סיכום ביניים אופטימי ותכניות לעתיד

    שירות השכרת האופניים תל-אופן הושק בסוף חודש אפריל 2011, עם כ-250 זוגות אופניים שנפרסו ב-25 תחנות. "אחרי שזיהינו היענות ברורה מצד הציבור והחל מהלך של רכישת מנויים במספרים מכובדים, הרגשנו שאפשר להרגע", אומר סלע. "אבל המספרים החלו לצמוח במהירות כאשר עברנו לשלב בו הוצעה השכרה גם למנויים מזדמנים, ולא רק שנתיים. היום יש כבר -2,000 זוגות אופניים ב-182 תחנות שונות ברחבי העיר, ומתוכננות עוד 10 בגבעתיים ורמת גן, וארבע נוספות בתל אביב עצמה", הוא מוסיף.

     

     (מנחם רייס) (מנחם רייס)
    (מנחם רייס)

     

    אחרי ארבע שנות פעילות מונה הפרויקט כיום כ-15 אלף מנויים שנתיים ואשתקד הוא שירת כ-300 אלף מנויים מזדמנים, המשכירים את האופניים לפרק זמן של 24 שעות עד שבוע. "אני מאמין שתוך שנים ספורות נגיע מ-2,000 זוגות כיום ללא פחות מ-10,000 בכל רחבי הארץ", אומר סלע ומסביר: "התכנית היא להתרחב מעבר לתל אביב ואף לגוש דן". כשהוא מתבקש לנקוב בשמות ערים נוספות שעשויות לאמץ את המודל, הוא לא מהסס ומזכיר את אשקלון, נתניה, אילת ואחרות.

     

    זה המקום לציין כי תנופת ההתרחבות של הפרויקט הואטה בשנתיים האחרונות, וסלע משוכנע בזהות ה"אשמים" - האופניים החשמליים. הפופולריות העצומה שלהם פוגעת ישירות במיזם תל אופן. "אכן יש ירידה מסוימת במספר המנויים השנתיים" הוא אומר, ומזכיר בעיקר את התיכוניסטים. "אם בתחילת הדרך היינו להיט בקרב בני נוער שהתאהבו בפרויקט, היום אלה האופניים החשמליים שמציפים את הרחובות וחניות בתי הספר.

     

    ואם כבר רכב חשמלי, מתי הם צפויים לערוך הופעת בכורה במסגרת תל אופן? סלע מעריך כי רק בעוד כשנתיים יבשיל הרגע להחדרת אופניים נטענים לפרויקט. "בכל העולם מעדיפים אופניים פשוטים, ללא תשתית יקרה ומורכבת של הטענה. גם אצלנו זו בפירוש בעיה שיש לקחת בחשבון, וממילא עוד לא הוסדרו לטעמנו כל העניינים סביב השימוש בכלים האלה". אבל הם יגיעו, בעתיד הלא ממש רחוק.

     

    תל אופן במספרים:

    • 5 קטנועים אחראים על תחזוקת התחנות השונות
    • 7 טנדרים עם נגררים עוסקים בשינוע זוגות האופניים
    • 17 שקלים עולה השכרה יומית
    • 20 זוגות אופניים מכילה כל תחנה
    • 23 שקלים עולה השכרה בסופי שבוע
    • 24 שעות הוא הזמן המרבי לתיקון
    • 30 תחנות (מרכזיות) כוללות עמדת לחץ אוויר
    • 100-150 אופניים ביום מגיעים למוסך
    • 240 שקלים עולה מנוי שנתי לתושב העיר
    • 280 שקלים עולה מנוי שנתי לתושב "חוץ"
    • 2,000  זוגות אופניים להשכרה
    • 15,000 מנויים שנתיים
    • 300,000 מנויים מזדמנים בשנה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים