שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך מרגיש להיות סטודנט עם הפרעת קשב וריכוז
    האם בעלי הפרעות קשב וריכוז מצליחים להתמודד עם הדרישות האקדמיות המורכבות הדורשות ארגון חומר רב לטווח רב ותעדוף מטלות, ומה עלול להיות הנזק, הפיזי והנפשי אם לא מאבחנים בזמן?

    הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כהפרעה התפתחותית בעלת רקע תורשתי גנטי. בעבר סברו כי ההפרעה קיימת אצל ילדים בלבד, אך בשנים האחרונות מחקרים מצאו כי 80% מהילדים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז יאובחנו בצורה דומה גם במהלך גיל ההתבגרות ולמעלה מ-60% מהם יסבלו מהשלכותיה גם בגיל מבוגר.

     

    נתונים נוספים מראים כי רק 15% מבעלי הפרעת הקשב והריכוז פונים ללימודים אקדמיים, לעומת 50% מאלה שאינם מאובחנים.

     

    בשנים האחרונות עולה שכיחות האבחון בגיל המבוגר ואין זה מפתיע כי הלימודים האקדמיים הינם טריגר לפנייה לאבחון ולטיפול. זוהי תקופה בה נדרשים להתמודדות עם אתגרים מורכבים החסרים את היחס האישי (יחסית) שאיפיין את מערכת החינוך או את המסגרת המובנית והנוקשה שמספק הצבא.

     

    כתבות נוספות בסדרה

    לא רק בילדים: איך לזהות הפרעות קשב וריכוז בגיל מבוגר?

    הבעיות בלהיות נשוי לאדם עם הפרעת קשב וריכוז

    איך הפרעות קשב בגיל המבוגר יכולות להתבטא כחרדות

     

    יכולות ארגון ותכנון לטווח ארוך

    רבים ממטופליי סיפרו כי השירות הצבאי הצליח, לראשונה בחייהם, להיות מקום של הצלחה בשל המסגרת הנוקשה שעשתה "סדר" באי השקט, האימפולסיביות ובליל המחשבות, הרצונות והגירויים שהפעילו אותם עד לשלב זה. אולם תחושת ההצלחה בצבא עלולה לתעתע ולתרום להתפתחותו של משבר בלימודים האקדמיים.

     

    הסטודנט בעל קשיי הקשב והריכוז יחשוב שהצליח לגבור על הקשיים שאפיינו את לימודיו במערכת החינוך וייתכן כי הוא יהיה משוכנע שהוא "התבגר" והשתנה ויכול לממש את יכולותיו ללא כל בעיה. במהרה יגלה כי על מנת להצליח נדרשת יכולת לימוד עצמית של כמויות חומר גדולות ומורכבות המצריכות ארגון ותכנון לטווח ארוך לצד אחריות אישית.

     

    תקופת האוניברסיטה מוסיפה גירויים ועיסוקים נוספים שעלולים להוות מכשול בפני הסטודנט בעל קשיי הקשב והריכוז. חיי חברה עשירים, אפשרויות לביטוי עצמי וניסיונות ראשוניים לעצמאות חברתית וכלכלית הינם חלק מהיומיום הסטודנטיאלי ולרוב הם מעניינים ומרתקים לא פחות מהלימודים עצמם.

     

    סטודנט הלוקה בהפרעת קשב וריכוז ימצא עצמו באחת מהקבוצות הבאות: בראשונה יהיו אלה שאובחנו בגיל צעיר כסובלים מהפרעת קשב וריכוז ולאורך השנים קיבלו טיפולים שונים.

     

    רובם אינם מצוידים בכלים המאפשרים להבין כיצד הפרעת הקשב והריכוז משפיעה על יכולתם האקדמית, ייתכן כי הם אינם מטופלים בתרופות או במינונים הנכונים (כיום קיימים בשוק תכשירים חדשים, בעלי פרופיל תופעות לוואי ומנגנוני פעולה שונים המאפשרים טיפול ליותר אנשים).

     

    בקבוצה השנייה יהיו אלה שמעולם לא עברו אבחון מסודר, הם הצליחו להתמודד עם המטלות השונות לאורך החיים - מי בזכות אינטיליגנציה גבוהה ומי בזכות מנגנוני פיצוי כגון זיכרון טוב,יכולת אלתור ומציאת פתרונות יצירתיים לבעיות הנוצרות בעקבות ההפרעה.

     

    לא מן הנמנע למצוא גם מנגנוני התמודדות  פתולוגיים כגון חרדה ודיכאון שקיימים בשכיחות גבוהה יותר אצל בעלי הפרעת קשב וריכוז.

     

    לימודים אקדמיים. תקופה מורכבת עם המון גירויים (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
    לימודים אקדמיים. תקופה מורכבת עם המון גירויים(צילום: עידו ארז)

     

    הפרעה הקיימת בכל שכבות האוכלוסייה

    הפרעת קשב וריכוז קיימת בכל שכבות האוכלוסייה ואינה קשורה לאינטליגנציה או ליכולות שכליות. היא מופיעה בצורות שונות בגילאים שונים ותהיה בעלת מופע ייחודי בתקופת האוניברסיטה.

     

    סטודנט הלוקה בהפרעת קשב וריכוז יגיע לשלב הלימודים האקדמיים בחייו כאשר לצד ההתלהבות והמוטיבציה הגדולים ללמוד ולהתקדם קיימים בתוכו גם קולות שמקורם בניסיונות העבר של התמודדות עם מערכות לימודים.

     

    תת ההישגיות, דימוי עצמי נמוך וקושי לשבת לזמן ממושך ולעסוק בעניין שאינו מלהיב דיו - כל אלה יגיעו יחד עם הסטודנט לאוניברסיטה.סטודנט שלא הצליח לגבור על הפרעת הקשב בתחנות קודמות בחייו ימצא עצמו לוקח בכל תחילתו של סמסטר את אותה החלטה (מוכרת) שנדמה ונלקחה בתחילת כל שנת לימודים: "הפעם," כך הוא יגיד לעצמו "זה יהיה אחרת. הפעם אצליח להוכיח לעצמי ולכולם שאני יכול. לא אאחר, אגיע עם הציוד הנדרש, אגיש את העבודות בזמן ואגיע מוכן לכל מבחן ומבחן. אחזור על החומר גם בהיעדר חרב הבחינה, אקרא את הפרק הרלוונטי לפני כל הרצאה ואהיה קשוב, דרוך ומוכן. לא אדחה דברים לרגע האחרון, לא אשכח את מועד הגשת המטלות ובכלל לא אגיע למצב בו לא אצליח להתארגן 'ולהתאפס על עצמי'. זהו, נגמרו המשחקים, הצלחתי להשלים בגרות (במאמץ גדול מאוד, אבל הצלחתי), שירתתי שירות צבאי מלא, התבגרתי, השכלתי ולמדתי והפעם אני הולך לעשות את זה ובגדול."אבל ללא טיפול נכון הסטודנט כאמור נדון לקחת את ההחלטה הזו כל פעם מחדש".

     

    מה מעיד על הפרעת קשב וריכוז אצל סטודנט

    בעלי הפרעת קשב וריכוז נדרשים להתמודדות מיוחדת באוניברסיטה בכל הקשור לעמידה בזמנים: דחיינות ואיחורים בהגשת עבודות או מטלות יהפכו להיות שכיחים, הנטייה לדחות משימות מורכבות ו"משעממות" תוביל את הסטודנט ללמוד ברגע האחרון, על אלה יש להוסיף את הקושי בהערכת הזמן הנדרש לשם ביצוע המטלותו והיעדר היכולת להבדיל בין עיקר וטפל.

     

    כל אלה יובילו לבזבוז משאבי אנרגיה וזמן יקרים. הקושי בתכנון סדר יום ובבניית מערך לימוד עצמי לאורך כל הסמסטר יגרום להיוצרותם של פערים עצומים בידע.תקופת המבחנים תהיה הפעם הראשונה בה ייחשף הסטודנט לחומר הלימודי, היא תהפוך להיות מסע מתיש של כיבוי שרפות.

     

    לחץ הזמן וכמויות החומר הגדולות עליהן צריך הסטודנט לעבור יובילו ללילות "לבנים", להפיכת יום ללילה ולשבירת סדר יום בריא ומאוזן הכולל תזונה מתאימה ופעילות גופנית החיונית בתקופות של ישיבה ממושכת.

     

    לא מפתיע שאצל הסובלים מהפרעת קשב וריכוז יש נטייה גדולה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית לצרוך סמים, אלכוהול וסיגריות שלכאורה מאפשרים "בריחה" מהכאוס אולם בפועל רק תורמים יותר ויותר להיווצרותו.

     

    הפערים בידע נבנים במהלך הסמסטר ומקורם בהיעדר אסטרטגיות לימוד יעילות. סטודנטים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז שאינה מטופלת יתקשו לשמור על ריכוז יעיל במהלך ההרצאות, חלקם לא יצליח להקשיב ולסכם בו זמנית, הם יגיעו ללא הכנה מתאימה להרצאה ובמהרה יאבדו את הקשר עם המרצה ועם החומר הנלמד.

     

    מצב זה יוביל לעיסוקים אחרים כגון פטפוטים, משחקים עם הטלפון הנייד או סתם אי שקט שיתבטא ביציאה תכופה מההרצאה (שירותים, שיחה טלפון "דחופה" וכו'). בשלב כלשהו במהלך הסמסטר הסטודנט לא יטרח להגיע להרצאה, הופעותיו באוניברסיטה יהפכו להיות נדירות יותר ויותר ויצטמצמו רק למינימום ההכרחי.

     

    בסביבת הלימודים המיידית ניתן למצוא אי סדר -החל בתיק האישי (הדומה יותר לקומפוסט המכיל בליל של ניירות,שאריות מזון ושאר חפצים ואביזרים מיותרים) ועבור לבית המבולגן ולשולחן הלימודים מרובה הניירת והחפצים המקשים על הסטודנט המנסה למצוא מסמכים או חפצים להם הוא נזקק במהלך הלימודים.

     

    במהרה נוצרים פערים גדולים מכדי שניתן להשלימם בזמן. בלית ברירה ייאלץ הסטודנט לחזור על קורסים, לדחות מבחנים ומועדי הגשת עבודות ובמקרים מסויימים אפילו לא להשלים את המטלות והחובות האקדמיים הדרושים לשם קבלת התואר הנכסף.

     

    הסטודנט נשאר מבודד וחסר מקורות תמיכה

    מבחינה חברתית ייתכן כי ייווצרו קשיים שמקורם בהפרעת הקשב והריכוז: הלחץ והעומס ייצרו תגובות חברתיות והתנהגויות אימפולסיביות לא תואמות - הצורך לדבר הרבה, להתפרץ לדברי אחרים, להתקשות להקשיב לאחר והנטייה לווכחנות ולאמירת המילה האחרונה - כל אלה עלולים להוביל למצב בו ימצא עצמו הסטודנט מבודד וחסר מקורות תמיכה הכרחיים.

     

    בעקבות זאת לא יהיה לסטודנט ממי להשלים חומר לימודי או עם מי להתייעץ בדבר הדרך הנכונה ללמוד ולגשת לבחינות.

     

    גם בבואו לשבת וללמוד עשוי מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז להיתקל בקשיים רבים: הספרייה אינה שקטה מספיק, הבית מכיל שלל גירויים ולעתים מטלות שלרוב נדחות ונעשות בצורה חפוזה (קיפול כביסה, סידור ארונות או סתם ניקוי ותחזוק הדירה) יהפכו להיות מעניינות יותר מאשר הספרים והמחברות.

     

    דברים לכאורה חסרי חשיבות כמו זמזום מנורת השולחן, מגע בד הכיסא, כמות האור בחדר ובכי תינוק השכנים יכולים להיות גירויים עליהם יתקשה הסובל מהפרעת קשב וריכוז לא מטופלת לגבור ובכוחם ליצור פגיעה של ממש ביכולתו להתיישב וללמוד.

     

    אפילו אם הצליח הסטודנט לגבור על כל אלה והצליח להתיישב, ללמוד ולהכין עצמו לבחינה ברמה שתספיק ציון "עובר", רבים הסיכויים שקשיי הריכוז והיעדר שימת הלב לפרטים יפגעו גם בסיכוייו להצליח בבחינה עצמה.

     

    במתווה בחינה של שאלות עם מספר תשובות השונות זו מזו בפיסת מידע קטנה עלול הסטודנט למהר ולענות מבלי שירד לדקויות הנדרשות. לדוגמה "מה מהדברים הבאים אינו", עלול להיקרא כ-"מה מהדברים הבאים הינו"ודי בכך כדי לאבד נקודות בבחינה, מבלי שהידע האמיתי יצליח לבוא לידי ביטוי.

     

    ניתן להגדיר את הפרעת הקשב והריכוז כהפרעה בביצוע ולא ביכולת. בעלי הפרעת קשב יודעים מה עליהם לעשות, הם רק לא מצליחים לעשות זאת בהיעדר הכלים המתאימים.

     

    אבחון מקצועי להפרעת קשב וריכוז יאפשר התאמת טיפול תרופתי וטיפול קוגנטיבי התנהגותי שיקנה אסטרטגיות למידה מתאימות. בחלק מהאוניברסיטאות האבחון יאפשר קבלת עזרה והתאמות שונות שיאפשרו מיצוי היכולות האינטלקטואליות בצורה טובה יותר.

     

    הכותב הינו פסיכיאטר מומחה למבוגרים, העובד במרכז הרפואי לבריאות הנפש באר יעקב - נס ציונה ועוסק בכל הקשור לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז למבוגרים ובתחלואה נלוות להפרעת קשב וריכוז

     

     


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    התמודדות עם לימודים אקדמיים
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים