שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    לימודי יהדות - הזכות של כולנו

    אם תלמיד בית ספר צרפתי לומד להכיר את התרבות הצרפתית ואין הוא מסתייג ממנה, גם תלמיד ישראלי חייב ללמוד ולהכיר את תרבותו. רק כך נוכל כולנו להיות שותפים בדיון ביקורתי וציבורי. פרופ' עליזה שנהר כואבת על היהדות הישראלית שכמעט ולא באה לידי ביטוי. מאמר דעה

    בשיח הישראלי רב המתחים והעוינות, נושא התכנים היהודיים במערכת החינוך הממלכתי-כללי אינו יורד מסדר היום של מערכת החינוך ושל הדיון הציבורי ולאחרונה אף קיבל עוצמות נוספות בשל החשש מפני המדיניות אותה ינקוט שר החינוך החדש.

     

    כנסו לעמוד יהדות ישראלית

     

    החברה הישראלית למרבה הצער, רוויה בתופעות גזעניות, בתפיסה אתנוצנטרית (הנטייה להסתכל על העולם בעיקר מהזווית של הזהות האתנית אליה משתייך המתבונן) ברורה, ובהשתלטות מדעית של גורמים אורתודוכסיים על נושא התרבות היהודית בחינוך הממלכתי.

     

    תלמיד ישראלי חייב ללמוד ולהכיר את תרבותו

    מציאות זו מובילה לכך, שהחברה החופשית מעול ההלכה - המכונה חילונית, מוסרת את חינוך בניה ובנותיה בקבלנות למי שמוכן לעסוק בכך, גם אם תפיסותיו אינן תואמות האמונות והדעות של חבריה.

     

    מצב בלתי תקין זה מביא להתחמקות ולהתנגשות, אך חשוב לזכור כי בית הספר הכללי אינו אמור לעמוד בדילמה שבין תכנים שאינם מתאימים לתלמידיו ובין החלל הריק. בנות השרות הלאומי או בנות חב"ד המגיעות לכתות בתי הספר הכלליים, לא יצליחו לעורר השראה בציבור החופשי לגווניו ולעודדו לבטא את ערכיו, לפתח את תרבותו ולבקר את הישגיו.

    תלמיד ישראלי חייב ללמוד ולהכיר את תרבותו (צילום: index open) (צילום: index open)
    תלמיד ישראלי חייב ללמוד ולהכיר את תרבותו(צילום: index open)

    לפיכך, הניסיונות להעצים את קיום המצוות, הן במערכת החינוך והן בצה"ל, תוך העדפה ברורה של גופים אורתודוכסיים, סותרת בעליל את הגישה הרואה ביהדות תרבות על מגוון ערכיה ועל ההיסטוריה הייחודית שלה.

     

    דבר אחד צריך להיות ברור: כפי שתלמיד בית ספר צרפתי לומד להכיר את התרבות הצרפתית ואין הוא מסתייג ממנה, גם תלמיד ישראלי חייב ללמוד ולהכיר את תרבותו, עליו להרגיש שייכות אליה על מנת שיוכל לבחור ממנה את מה שמתאים לו, ורק כך יוכל להיות שותף בדיון ביקורתי וציבורי. אין ספק, כי למרבית הציבור היהודי בישראל יש עניין אמיתי בטיפוח הזהות היהודית, אך אינו בהכרח מסכים עם התמורות שחלו בנושא הוראת היהדות בחינוך הממלכתי-כללי.

     

    הקרע בחברה הישראלית בין אלה המעדיפים את זהותם הלאומית על פני זהותם האנושית לבין אלה המעדיפים את זהותם הישראלית על פני זהותם היהודית רק הולך ומעמיק והמשאלה לראות חיבורים מפרים בין זהותנו כבני אדם, כיהודים וכישראלים הולכת, למרבית הצער ומתרחקת.

     

    היהדות כתרבות לאומית ופלורליסטית

    ועדת שנהר, שהוקמה על-ידי שר החינוך המנוח זבולון המר, כבר נתנה דעתה לירידה המתמשכת במעמדם של מקצועות היהדות בחינוך הממלכתי ובין הגורמים לכך ניתן למנות את שקיעת האידיאולוגיות, עליית החברה הצרכנית, השפעת הכפר הגלובלי ושפע הידע המקשה על הורשת ידע מוסמך. התוצאה, לדעת ועדת שנהר הייתה, אי וודאות, מחלוקות, בורות וקנאות, המהווים איום ממשי על החברה בישראל ועל סיכוייה לגבש תרבות המעניקה מרחב.

    את היהדות ראתה ועדת שנהר כתרבות לאומית, פלורליסטית, הנתונה בהתהוות ועיצובה של התרבות היהודית בעולם משתנה אמור להיענות לאתגר של יצירת תרבות וערכים אישיים הנובעת לא רק ממלחמת השרדות ומקיום בתוך מציאות של מלחמה אלא גם מבחירה, מדיאלוג ומחיי יצירה בעולם פתוח.

     

    הדגש היה אפוא על הפלורליזם של החינוך הכללי כמנוף להעמקה תרבותית והתמודדות עם מחלוקות בכלים דמוקרטיים ומתוך כבוד וסובלנות לדעות השונה. ולכן אין פלא בכך, שדוח הוועדה, שבראשה עמדתי, נקרא "עם ועולם" – תרבות יהודית בעולם משתנה ואין פלא בכך שהודגש, כי המפתח לשינוי המצב הקיים, כלומר הדרדור שחל בלימודי התרבות היהודית, הוא בהחזרת האחריות לחינוך לחברה ולקהילה שמקרבן באים התלמידים.

     

    בישראל של 2015 המלצות הוועדה שנתפרסמו בשנת 1994 נראות כמעט נאיביות. סובלנות? קבלת האחר? פלורליזם? כל אלו כאילו נעלמו.

     

    מאז ועדת שנהר נעשו לפרקים מאמצים לשנות את דפוס לימודי היהדות בחינוך הממלכתי, אך העדר המשכיות ואסטרטגיה אמיתית, חילופי שרי חינוך על ערכיהם ומשובותיהם, מקשים על פיתוח תלמידי החינוך הממלכתי כבעלי בית בתרבות היהודית, כאלו היודעים גם לכבד זרמים שונים.

     

    וכך, שעה שלחינוך הממלכתי-דתי והחרדי יש מועצות מייעצות לשר החינוך, המקפידות על התאמת תכני הלימוד למשנתם הסדורה, אין מועצה כזו לא לחינוך הממלכתי-כללי ולא לחינוך הערבי ועל כן גם נבצר מהם לקדם השקפת עולם ליברלית וחילונית.

     

    ועל זה עיני בוכיה.

     

    הכותבת היא רקטור המכללה האקדמית עמק יזרעאל, עמדה בראש "ועדת שנהר" לבחינת לימודי היהדות

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: הרצל יוסף
    תלמיד ישראלי חייב ללמוד ולהכיר את תרבותו
    צילום: הרצל יוסף
    צילום: מיכאל רוזנברג
    פרופ' עליזה שנהר
    צילום: מיכאל רוזנברג
    מומלצים