שתף קטע נבחר

מכוניות ממדפסת תלת-ממד - בקרוב בשוק

שגעון מדפסות התלת-ממד מגיע לעולם הרכב, עם מכוניות מודפסות ראשונות שישווקו בעוד חודשים ספורים. ומתי ייצור סדרתי?

מכוניות ראשונות שיודפסו במדפסת תלת-ממד, ישווקו מהרבעון הראשון של 2016 - כך מבטיחה חברת הזנק אמריקאית בשם "לוקאל מוטורס" (Local Motors). מדובר במכוניות חשמליות שיעלו בין 18 אלף ל-30 אלף דולר (113-68 אלף שקל), מחיר שנע בין מחירן של משפחתית קומפקטית לגדולה בארה"ב.

 

"אנחנו נחושים לחולל מהפיכה בייצור", מסביר מנכ"ל לוקאל מוטורס, ג'ון רוג'רס. "יצרניות הרכב ייצרו חלקים באותה הדרך במשך יותר מ-100 שנים. יש לנו טכנולוגיה שתהפוך את התהליך והמוצר לטוב ומהיר יותר, על-ידי חיבור המקוון ללא מקוון", זאת באמצעות מה שהוא מגדיר כ"ייצור דיגיטלי ישיר".

 

המכונית המודפסת של לוקאל מוטורס ()
המכונית המודפסת של לוקאל מוטורס

 

ה"אוטומוטיב ניוז" מדווח שההזנק, שממוקם בפיניקס, אריזונה, מתכנן להשיק תחילה מכונית עירונית איטית, ולהרחיב את היצע הדגמים בהמשך השנה לדגם שיוכל לנסוע גם במהירות בינעירונית.

 

בתערוכת דטרויט בינואר השנה, לוקאל מוטורס חשפה את ה"סטראטי" (Strati), מכונית חשמלית שהודפסה בתלת-ממד והציעה מנוע חשמלי 5 או 17 כ"ס ממצברי ליתיום-יון בקיבולת 6.1 קילו-וואט שעה. טווח הנסיעה שלה עומד על 100 ק"מ בין טעינות (שידרשו 3.5 שעות) ומהירותה המרבית כ-80 קמ"ש.

 

בהודעה שפרסמה היצרנית כעת, לא נמסר האם הדגם שייוצר יציע מפרט ועיצוב דומים לאותה מכונית. לא ברור גם כמה יחידות של הדגם ייוצרו מדי שנה.

 

תעשיית הרכב - ספקנית

בעוד שחברות הזנק מנסות למצוא טכנולוגיות חדשניות לייצור, בתעשייה המסורתית מביעים ספקנות בנוגע לשימושים האפשריים בהדפסת תלת-ממד.

 

"אנחנו בהחלט עוקבים אחר הטכנולוגיה, אבל ייצור סדרתי בתלת-ממד פשוט אינו מהיר מספיק", מציין קלאוס פיטר מרטין, דובר ג'נרל מוטורס. "יש כמה יישומי ייצור בכמויות נמוכות שבהן זה יכול לסייע, אבל לעתיד הנראה לעין זה לא יכול לשמש לייצור במספרים גדולים".

 

למעשה, הטכנולוגיה אינה חדשה בתעשיית הרכב. היצרניות הגדולות עושות בה שימוש בין היתר לייצור אבות-טיפוס ומכוניות תצוגה. טויוטה לדוגמה, משתמשת במדפסת תלת-ממד בצפון אמריקה מזה קרוב ל-20 שנה, כך על-פי דובר החברה בריאן ווטקינס.

 

"אנחנו משתמשים בטכנולוגיה בעיקר לחלקי אבות-טיפוס ול'הוכחת היתכנות' ביישומי תצוגה, אבל לא לייצור חלקים או כלי רכב".

 

פורד הקימה לאחרונה שותפות עם חברת הזנק מעמק הסיליקון בשם "Carbon3D", במטרה למצוא דרכים להשתמש בטכנולוגיה - אך המומחה הטכני של פורד לנושא, הרולד סירס, מצנן את ההתלהבות: "אני לא שולל שום אפשרות, אבל לפי שעה ההשקעה הטובה ביותר בטכנולוגיה הזו היא לאבות-טיפוס ולייצור כלי ייצור באופן יעיל יותר".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים