שתף קטע נבחר

טיסה לעבר: כרזות היסטוריות של חברות תעופה

ספר חדש בשם "הזהות הנראית של חברות התעופה" מציע מבט אל התקופה בה לא ניסו למכור לנו לואו-קוסט אלא פנטזיות דרך כרזות צבעוניות. מ-PAN AM ועד TWA, מדלהי ועד ניו יורק - צפו בתמונות הקלאסיות

אם כיום מנסים למכור לנו טיסות זולות ואפילו להושיב אותנו בצורות מוזרות במטוסים, בעבר תעשיית התעופה היתה נוצצת הרבה יותר, ובהתאם - המודעוֹת והכרזות שביקשו לחבר את האדם הקטן אל העולם הגדול.

סיפורה של PAN AM. מתוך הספר (צילום: Callisto Publishers) (צילום: Callisto Publishers)
סיפורה של PAN AM. מתוך הספר(צילום: Callisto Publishers)

ספר שיצא לאחרונה בשם "Airline Visual Identity: 1945-1975", או בתרגום לעברית "הזהות הנראית של חברות תעופה", סוקר שלושים שנות תעופה דרך הכרזות הצבעוניות והיפהפיות שיוצרו באותה תקופה. לצד הכרזות מסופרים סיפוריהן של החברות, חלקן כבר לא קיימות (כדוגמת PAN AM הבינלאומית ו-BOAC הבריטית) ומובאים העקרונות שבפרסום חברות התעופה באותן שנים. חלק מהמועדות בספר גדול המימדים (והיקר, כ-250$ מחירו ב"אמזון") עוצבו על ידי טובי המעצבים משנות ה-50, ה-60 וה-70 של המאה הקודמת.

הקונקורד של "בריטיש איירווייס". חלום שהתנפץ (צילום: Callisto Publishers) (צילום: Callisto Publishers)
הקונקורד של "בריטיש איירווייס". חלום שהתנפץ(צילום: Callisto Publishers)
 

עורך הספר, מתיאס הונה, אמר לאחר צאתו כי "כיום חברות התעופה לא משקיעות יותר מדי בעיצוב. אם בעבר היינו בוחרים את חברת התעופה בגלל המסר, כיום אנחנו בוחרים בה אך ורק בגלל המחיר".

סדרת הכרזות של האמן דיוויד קליין עבור חברת TWA. הכרזה המרכזית (ניו יורק) מוצגת בתערוכת הקבע של ה-MOMA ()
סדרת הכרזות של האמן דיוויד קליין עבור חברת TWA. הכרזה המרכזית (ניו יורק) מוצגת בתערוכת הקבע של ה-MOMA

אמריקן איירליינס מכרה את טיסותיה לטקסס באמצעות שוורים המרמזים על חוות הבשר הידועות באזור, אך שימו לב גם למגדלי קידוח הנפט ברקע ()
אמריקן איירליינס מכרה את טיסותיה לטקסס באמצעות שוורים המרמזים על חוות הבשר הידועות באזור, אך שימו לב גם למגדלי קידוח הנפט ברקע

המעצב הסובייטי ויקטור אסריאנטס יצר ב-1964 את הכרזה עבור טיסות חברת אירופלוט לדלהי ()
המעצב הסובייטי ויקטור אסריאנטס יצר ב-1964 את הכרזה עבור טיסות חברת אירופלוט לדלהי

בכרזה זו של אייר פראנס מ-1956, מתגאה החברה ברשת קווי התעופה הגדולה בעולם ()
בכרזה זו של אייר פראנס מ-1956, מתגאה החברה ברשת קווי התעופה הגדולה בעולם

החברה הבריטית BOAC שחדלה מלפעול ב-1974 פרסמה את טיסותיה לגרמניה בכרזה משעשעת זו, שבמרכזה דמות הגרמני ששותה בירה, כמובן ()
החברה הבריטית BOAC שחדלה מלפעול ב-1974 פרסמה את טיסותיה לגרמניה בכרזה משעשעת זו, שבמרכזה דמות הגרמני ששותה בירה, כמובן

חברת קונטיננטל עברה מיתוג מחדש ב-1969, ומודעה זו של טיסות החברה להוואי היתה חלק ממנו. על העיצוב הופקד משרד Saul Bass & Associates ()
חברת קונטיננטל עברה מיתוג מחדש ב-1969, ומודעה זו של טיסות החברה להוואי היתה חלק ממנו. על העיצוב הופקד משרד Saul Bass & Associates

אחת המודעות הראשונות של חברת ג'פאן איירליינס, משנת 1958 ()
אחת המודעות הראשונות של חברת ג'פאן איירליינס, משנת 1958

לופטהנזה בכרזה מודרנית פשוטה קידמה את טיסותיה הבינלאומיות בשנות ה-60 ()
לופטהנזה בכרזה מודרנית פשוטה קידמה את טיסותיה הבינלאומיות בשנות ה-60

חברת קנדיאן פאסיפיק פעלה מ-1942 עד לאיחודה עם Canadian Airlines (לימים Air Canada). במודעה זו פרסמה את טיסותיה לאסיה ()
חברת קנדיאן פאסיפיק פעלה מ-1942 עד לאיחודה עם Canadian Airlines (לימים Air Canada). במודעה זו פרסמה את טיסותיה לאסיה

חברת פאן אם היתה מהראשונות לטוס עם בואינג 747 בקו לונדון-ניו יורק. שתי הכרזות הללו לקוחות מתוך הקמפיין שקידם את הגדלת מספר הנוסעים במטוסים על הקו ()
חברת פאן אם היתה מהראשונות לטוס עם בואינג 747 בקו לונדון-ניו יורק. שתי הכרזות הללו לקוחות מתוך הקמפיין שקידם את הגדלת מספר הנוסעים במטוסים על הקו

עטיפת הספר (צילום: Callisto Publishers) (צילום: Callisto Publishers)
עטיפת הספר(צילום: Callisto Publishers)

"Airline Visual Identity"

M.C. Huhne

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכרזות של PAN AM לקידום קו לונדון-ניו יורק
מומלצים