שתף קטע נבחר

פריצת דרך: זוהה שריד המטוס המלזי

צעד רשמי ראשון בדרך לגילוי תעלומת התעופה הגדולה ביותר בהיסטוריה: מלזיה מאשרת כי שריד המטוס שהתגלה באי ראוניון הצרפתי שייך לטיסת MH370, שנעלמה באוקיינוס ההודי ב-2014 ועליה 239 נוסעים ואנשי צוות. אשתו של איש צוות, שהיה על המטוס: "סגירת מעגל חלקית, צריך לחתור לחקר האמת"

 

 

פריצת דרך עצומה בחקירת תעלומת התעופה הגדולה ביותר בהיסטוריה: ראש ממשלת מלזיה אישר אמש (יום ד') כי שריד המטוס שהתגלה באי ראוניון הצרפתי שבאוקיינוס ההודי שייך למטוס המלזי - טיסת מלזיה איירליינס מספר 370 שנעלמה לפי כשנה וחצי. ynet העביר בשידור חי את מסיבת העיתונאים מצרפת.

 

ראש הממשלה נאג'יב רזאק אישר כאמור כי החלק של מטוס בואינג 777 שהתגלה אכן שייך לטיסה שנעלמה. "בלב כבד מאוד אני מצהיר כי צוות בינלאומי של מומחים הגיע למסקנה כי מדובר בשריד המטוס של טיסת MH370", אמר ראזק בשידור טלוויזיוני. "כעת משיש לנו ראיה פיזית, אני יכול להכריז כי במרס בשנה שעברה, הסתיימה טיסה MH370 באופן טרגי בדרום האוקיינוס ההודי". אולם התעלומה עדיין עומדת בעינה משום שהעולם טרם יודע מדוע נעלם המטוס מלכתחילה. ראזק הוסיף כי ארצו תחתור לחקר האמת מאחורי התעלומה. 

כנף המטוס שנמצאה באי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
כנף המטוס שנמצאה באי(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP PHOTO / Linfo.re/Antenne Réunion) (צילום: AFP PHOTO / Linfo.re/Antenne Réunion)
(צילום: AFP PHOTO / Linfo.re/Antenne Réunion)

ראש ממשלת מלזיה נג'יב ראזק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ראש ממשלת מלזיה נג'יב ראזק(צילום: AFP)

שריד מטוס בואינג 777 שנשטף לחופו של האי ראוניון התגלה ב-29 ביולי באי הצרפתי - כשנה וחצי אחרי שנעלם המטוס המלזי מהמכ"ם. הכנף שנמצאה יחד עם מזוודה הועברו לבדיקה במעבדות בצרפת. חברת מלזיה איירליינס הייתה זו שהפעילה את הבואינג 777 שנעלם ב-8 במרס 2014, היעלמות שהפכה לאחת התעלומות המסתוריות ביותר בהיסטוריית התעופה. על המטוס היו 239 נוסעים ואנשי צוות.

 

"העול ואי הוודאות שחשו המשפחות מאז היעלמות הם בלתי נתפשים. אני מקווה כי אישור זה, טרגי ומכאיב ככל שיהיה, יביא לנחת מסוימת אצל המשפחות וקרוביהם של אלה שנספו בטיסה. אנחנו שולחים להם את תפילותינו ואת חיבתנו", הוסיף ראש הממשלה. "הודעה נמסרה לקרובי המשפחות של הנוסעים ואנשי הצוות, ואנחנו שולחים להם את תנחומינו העמוקים", אמר. לדבריו, "זו פריצת דרך ענקית בדרך לפתרון היעלמות טיסת MH370, ואנחנו מקווים שיתגלו שרידים נוספים כדי שנוכל לפתור את התעלומה". 

נציג התביעה הצרפתית (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נציג התביעה הצרפתית(צילום: AFP)

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

 

ממשרד התובע הצרפתי נמסר כי "ישנה ודאות גדולה כי כנף המטוס שנמצא שייך לטיסת 370 של מלזיה איירליינס", אך הוא סירב לאשר זאת סופית. לדברי הנציג הצרפתי, "המזוודה שנמצאה יחד עם כנף המטוס תיבחן בהקדם האפשרי על ידי המשטרה הצרפתית".

 

המטוס המלזי המריא מקואלה לומפור שבמלזיה לבייג'ינג שבסין, אבל בדרך סטה ממסלולו ונעלם. חוקרים פסקו כי שינוי הכיוון בוצע בכוונה תחילה על ידי אדם, ובין השאר הועלתה האפשרות שאחד הטייסים החליט לרסק את המטוס, כפי שעשה שנה אחר כך הטייס הגרמני אנדראס לוביץ למטוס "ג'רמן ווינגס" בשמי צרפת. עם זאת, חשד לטרור נשלל.

 

על סמך אותות שהתגלו מהמטוס קבעו החוקרים כי הוא המשיך למעמקי האוקיינוס ההודי עד שאזל לו הדלק והתרסק. מומחים סבורים כי חקר הכנף יוכל לסייע להבין מה קרה למטוס בזמן ההתרסקות. אולם זה עדיין לא יסביר מדוע המטוס נעלם או יצביע על המקום שבו הוא התרסק. עד לשבוע שעבר לא נמצא אף לא שבר אחד של המטוס למרות מבצע החיפושים הגדול ביותר בהיסטוריה.

 

משפחת קורבן: "סגירת מעגל חלקית"

ג'קיטה גומס, אשתו של איש הצוות שהיה על סיפון המטוס פטריק גומס, אמרה כי חברת מלזיה איירליינס בישרה לה את החדשות כשעה וחצי לפני הצהרתו של ראש הממשלה. "כעת משאישרו כי מדובר בטיסת MH370, אני יודעת שבעלי כבר לא בעולם הזה, אבל אסור להם לסגור את החקירה רק עם הימצאות השריד היחיד הזה. אנחנו מפצירים בהם להמשיך את החיפושים עד שימצאו את כל המטוס ויביאו אותו הנה", אמרה.

 

 

בתה של גומס מחזיקה בציור של המטוס (צילום: AP) (צילום: AP)
בתה של גומס מחזיקה בציור של המטוס(צילום: AP)

ג'קיטה (משמאל) ומלאני אנטוניו. נשותיהם של אנשי צוות על הטיסה (צילום: AP) (צילום: AP)
ג'קיטה (משמאל) ומלאני אנטוניו. נשותיהם של אנשי צוות על הטיסה(צילום: AP)

"חובה להגיע לחקר האמת" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"חובה להגיע לחקר האמת"(צילום: רויטרס)

"אנחנו חייבים לדעת מה קרה. הם חייבים למצוא את המטוס. הם עדיין צריכים למצוא את הקופסה השחורה ולהגיע לחקר האמת", הוסיפה בנחרצות. "ההודעה הביאה לסגירת מעגל חלקית אבל לא מלאה. אנחנו לא יודעים מה קרה ואיפה המטוס התרסק. זה עדיין לא נגמר", קבעה.

 

גומס מקווה שתוכל לקבל לידיה את גופת בעלה כדי שהמשפחה תוכל לומר לו שלום אחרון ולקבור אותו. היא סיפרה כי צפתה בהכרזה בטלוויזיה יחד עם אחת מבנותיה, בעוד בנה הצעיר בן ה-15 ישן. "הוא לא יודע עדיין שאביו מת, שהוא לא יחזור יותר", אמרה ומיררה בבכי. "אספר לו מחר לפני שיילך לבית הספר".

 

כיצד יגיעו לחקר האמת?

"העבודה האמיתית לבחינת הכנף עדיין לא החלה", אמר ג'ון גוג'ליה, חבר רשות התעופה האמריקנית לשעבר לרויטרס. "הם ינסו לזהות כל דבר מחתיכת המתכת: הנזק שנגרם, הדברים שהתווספו לו בים, סימנים המעידים על מה שאירע. הם הולכים לבדוק את הסוגרים (שהחזיקו את החלק במקומו) כדי לראות כיצד הם נשברו. מכאן הם יוכלו להבין מה היה הכיוון והגובה של המטוס כשנפגע. אפשר להבין המון מהמתכת".

 

בדיקת החלק נעשית תחת פיקוחו של שופט במתקן אווירונאוטי שמנוהל על ידי הצבא הצרפתי בבלמה, פרבר של העיר טולוז, בדרום-מערב צרפת. גורמים רשמיים מארצות הברית ומבואינג יצרנית המטוס מעורבים בבדיקה.

 

המתקן בבלמה עוסק בעיקר בניתוח מתכות ומצויד במיקרוסקופ אלקטרונים שמסוגל להגדיל

 פי 100,000 עצמים. המתקן שימש גם לאחסון ולחקר שרידי מטוס אייר פראנס שהתרסק באוקיינוס האטלנטי ב-2009.

 

חוקרים סבורים כי מישהו במטוס המלזי, בואינג 777, כיבה את הטרנספונדר של כלי הטיס, גרם לסטייה של אלפי מיילים מהמסלול המתוכנן, וריסק אותו במכוון באוקיינוס ההודי סמוך לאוסטרליה. בינואר הודיעה חברת מלזיה איירליינס באופן רשמי כי ההיעלמות היא תאונה, ובכך פינתה את הדרך לתשלום פיצויים לקרובי הקורבנות בעוד החיפושים נמשכים.

 

החיפושים אחר המטוס עלו כ-90 מיליון דולרים והתפרשו על שטח של 60 אלף קילומטרים רבועים של קרקעית הים, 1,600 קילומטרים מערבית לעיר האוסטרלית פרת'. אולם אלה לא הניבו דבר. החיפוש הורחב בעוד 60 אלף קמ"ר והרשויות המלזיות והאוסטרליות אמרו כי יכסו 95 אחוזים ממסלול הטיסה של המטוס. 


פורסם לראשונה 05/08/2015 20:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים