שתף קטע נבחר

היסטוריה נעה: מוזיאון הטכנולוגיה של ברלין

אל תיבהלו משמו של מוזיאון "Deutsches Technikmuseum" - "המוזיאון הגרמני לטכנולוגיה" בברלין. מדובר באחד מהריכוזים ההיסטוריים המדהימים של כלי התחבורה היבשתיים והאוויריים שתמצאו. ולא שכחו גם את ההיסטוריה הצורבת. ביקרנו

שמו של המוזיאון הגרמני לטכנולוגיה בברלין, Deutsches Technikmuseum, עשוי להטעות וגם לא ממש מעורר התלהבות לבקר בו, משום שלא רבים שנוסעים לחופשה מחפשים מוזיאון שעוסק בטכנולוגיה. זאת, גם אם מטוס הדאגלס שנמצא על גגו בולט למרחוק כשנוסעים ברכבת לכיוון פוטסדאמר פלאץ. אבל אם תתעלמו מהשם, תגלו שזה אחד מהמוזיאונים המרשימים והמרתקים בברלין.

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)

מדובר באחד ממוזיאוני התחבורה הגדולים והמושקעים בעולם, שבו אוספים נדירים, והוא מיועד לילדים בכל הגילים, כולל כאלה שיש להם כבר נכדים. בביקור הבא שלכם בבירת גרמניה שימו אותו ברשימת האטרקציות שלכם. לא תצטערו.

 

קצת היסטוריה: המוזיאון נפתח בשנת 1982 כמוזיאון לתנועה וטכנולוגיה במקום שהיה בעבר אתר אחסנה, הטענה ותיקונים של חברת הרכבות ברלין אנהאלט שהוקמה בשנת 1871. האתר היה שומם במשך כ-30 שנה, עד שהוחלט להקים בו את המוזיאון שמאוחר יותר שונה שמו למוזיאון לטכנולוגיה.

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)

כדאי להתחיל את הסיור במוזיאון באגף שנמצא מחוץ למבנה המרכזי, אגף הקטרים, הרכבות, הקרונות וכל מה שקשור בהם. זהו אגף הבנוי מהאנגר גדול בצורת חצי עיגול, עם דלתות רבות שלכל אחת מהן מובילה מסילת ברזל.

 

לאגף עצמו מובילה מסילת ברזל ראשית, ובמרכז החצר החיצונית יש תחנת סיבוב. לתחנה זו הביאו את הקטרים והקרונות שאמורים היו להיכנס לסדנת תיקונים. באגף עצמו יש כ-40 קטרים וקרונות שנבנו החל מהמאה ה-19, חלקם מפלצות אימתניות בגודלן. קטרי קיטור ודיזל, קרונות מרופדים ששימשו את נוסעי המחלקה הראשונה כמו גם קרונות שינה וקרונות לנוסעי המחלקה השנייה, קרונות לרכבות עירוניות ובין-עירוניות, וכאלה ששימשו את צמרת השלטון הנאצי, מעין רכבת פרטית למיוחסים בלבד. ולצד כל אלה פריטים רבים הקשורים ברכבות, כולל מזוודות וארגזי מסע ישנים.

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)

עוד מתחם תערוכה בחוץ הוא מתחם כלי התחבורה, שכולל מכוניות, אופנועים ואופניים. יש בו כ-30 מכוניות מיוחדות, כמו בנץ 3-E משנת 1914, פורד מודל-טי משנת 1917, מרצדס משנת 1929, מכונית מרוץ NAG משנת 1920 ו-NAG קבריולה משנת 1931. זאת לצד אופניים עם גלגל ענק, כרכרות מיוחדות ואופנועים.

 

אחרי שביקרתם באגף זה, היכנסו חזרה למוזיאון. בכניסה תלוי מטוס ססנה ומבט כלפי מעלה מציג לכם את אוסף המטוסים שאליו תגיעו בהמשך. בקומות התחתונות תיחשפו לאגף המחשבים, שבו תראו איך התפתח הנושא מתקופת החלוצים, שבה בלט המהנדס קונראד צוזה, מי שנחשב למתכנת הראשון בעולם והשלים את המחשב הראשון כבר ב-1941. עוד בקומות התחתונות: כלי שיט מסוגים שונים ששימשו לשיט בנהרות, בתעלות ובים הפתוח, לצד מוצגים הקשורים לניווט ביבשה ובים. האוסף פשוט מרשים.

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)

גולת כותרת נוספת היא המתחם האווירי שמציג 200 שנות תעופה בגרמניה. מוצגים כאן כמה מטוסים מרשימים. את הדאגלס C-47-B, שהיה לו תפקיד חשוב במלחמת העולם השנייה, ותלוי מחוץ למוזיאון, כבר הזכרנו. אבל יש במוזיאון גם את ה-Etrich Taubee ששימש את חילות איטליה ואוסטרו-הונגריה לפני מלחמת העולם הראשונה, את מטוס הנוסעים JUNKERS JU-52 שיוצר בשנים 1931-1952 ומוכר גם בשם "טנטה ג'ו" (הדודה ג'ו) ואת המטוס באקרבו Bücker Bü (131) מטוס דו-מושבי לתעופה ספורטיבית שעד היום נחשב למפורסם ביותר בגרמניה. במתחם, המשתרע על כ-6,000 מ"ר, יש עוד מטוסים רבים ופריטים שחלקם נדירים ביותר.

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)

המוזיאון פתוח כל השבוע, למעט ימי שני. באמצע השבוע הוא פתוח מ-9:00 ובסופי שבוע מ-10:00. מחיר: 8 אירו למבוגר, 9 אירו למבוגר + 2 ילדים (עד גיל 14) ו-17 אירו לזוג הורים + עד 3 ילדים

 

מטיילים בברלין? הכירו את אפליקציית TIMETRAVELER:

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
מוזיאון הטכנולוגיה
צילום: דני שדה
מומלצים