שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כשהגב כואב: איך להעביר את הכאב במהירות

    כאבי גב תחתון הם הסיבה השנייה בשכיחותה לפנייה לרופא, אך לרוב הם חולפים בתוך שבועות בודדים. למה זה קורה, האם ניתן למנוע, אילו טיפולים אפשריים ומתי מומלץ לשקול ניתוח?

    זה קורה לכולם: פתאום הגב נתפס או שהוא כואב מאוד, וברגע אחד גם הפעולות היומיומיות הפשוטות ביותר הופכות לאתגר, וקשה אפילו לשכב במיטה עד שזה יעבור. כאבי הגב התחתון הם הסיבה השנייה בשכיחותה לפנייה לרופא בעולם המערבי (הבכורה שייכת להצטננות), מדווח ד"ר אורי קינן, מנהל השירות למחלות עמוד שדרה במבוגרים בבית החולים איכילוב.

     

    החדשות הרעות: ‭90% - 80%‬ מאיתנו יסבלו מכאבי גב בשלב כלשהו בחיים. החדשות הטובות: אצל ‭80%‬ מהסובלים, הכאבים יחלפו מעצמם בתוך כחודש, ואצל ‭10%-כ‬ נוספים, בתוך כחודשיים.

     

    קראו עוד על כאבי גב:

    נסו בבית: התרגיל שמעלים כאבי גב תחתון

    שיטות שעובדות: איך להעביר ומהר כאבי גב

    כך משפיעה הנשימה שלכם על כאבי גב, צוואר וכתפיים

     

    רובנו נסבול מכאבי גב תחתון בשלב כלשהו בחיים (צילום: index open) (צילום: index open)
    רובנו נסבול מכאבי גב תחתון בשלב כלשהו בחיים(צילום: index open)

     

    למה הגב כואב?

    הסיבות לכאב הגב רבות ומגוונות, ומשתנות בהתאם לגיל. "אורח החיים המערבי מעמיס על הגב‭,"‬ מסביר ד"ר צביקה לידר, מנהל היחידה לעמוד השדרה באיכילוב, "ישיבה ממושכת, שעות עבודה רבות, עבודה פיזית קשה הכרוכה בנשיאת משקלים כבדים, עבודה שכוללת עמידה ממושכת. לצד הגורמים האלה ישנם גורמים גנטיים המשפיעים על תחלואת עמוד השדרה, כפי שהוכיח מחקר שוודי שבדק 80 זוגות תאומים זהים וגילה כי אף שכל אחד מהתאומים עבד בעבודה שונה - הבעיות בעמוד השדרה שמהן סבלו הזוגות היו זהות.

     

    "בנוסף, עם הגיל יש אפקט מצטבר של עומס. ההזדקנות גורמת לנו להתייבשות, וכשמדובר בעמוד השדרה, המשמעות היא אובדן הגמישות והצמיגות של הדיסקים והרצועות, כלומר, מחלה שחיקתית ניוונית. על התהליך הטבעי הזה אנחנו מוסיפים שנים של ישיבה ממושכת, הרמת משאות כבדים, והנזק מצטבר‭."‬

     

    לרוב ניתן לציין שתי סיבות עיקריות לכאבי הגב: כאב מכני-שרירי וכאב עצבי. כאב מכני נגרם מעומס יתר על שרירים, על רצועות ועל מפרקי עמוד השדרה, והוא הסיבה השכיחה לכאב גב תחתון בכל גיל.

     

    כאב גב עצבי נגרם מלחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים, והסיבות להופעתו משתנות בהתאם לגיל. בגילים ‭40 - 20‬ הגורם השכיח ללחץ העצבי הוא בקע דיסקלי (פריצת דיסק‭‬), המאופיין בדרך כלל בהופעה פתאומית יחסית של כאב גב תחתון, מלווה בכאב ו/או עקצוצים או רדימות באחת הרגליים או בשתיהן. הכאב יכול להופיע כתוצאה ממאמץ חד- פעמי מוגזם (הרמת משקל כבד מדי) או כתוצאה מעומס מצטבר שהגיע ל"נקודת הרתיחה" וגרם לבקע.

     

    אצל מבוגרים מגיל 50 ואילך, הלחץ העצבי הוא תוצאה של שילוב בין כמה גורמים, שחוברים יחד לאורך השנים וגורמים להיצרות של תעלת השדרה, שמתאפיינת לרוב בכאב ממושך בגב התחתון בעוצמה הולכת וגוברת, עם הקרנה של כאב ו/או עקצוצים ברגליים. הכאב בדרך כלל מחמיר בהליכה ומוקל בישיבה. האבחון, לאחר ניסיון טיפול שמרני קצר, כולל בדיקת הדמיה של עמוד השדרה.

     

    איך מטפלים בכאבי גב?

    לרוב הכאב חולף מעצמו, אבל אפשר להקל עליו בדרכים הבאות:

     

    מנוחה קצרה (יום - יומיים) והפסקה לשבוע של פעילות גופנית משמעותית.

    שימוש במשככי כאבים ובנוגדי דלקת.

    ניתן לשקול את האופציה ההומיאופתית. רחל שבי, הומיאופתית קלאסית וחברת הוועד באגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית, מציעה לנסות פורמולות המכילות מינונים מוגברים של גלוקוזמין (Glucosamine), משחה המכילה ארניקה (Arnica), צמח המקובל בהומיאופתיה לבעיות אורתופדיות שונות, או טראומיל, תכשיר המכיל כמה חומרים מקובלים להקלה במינון הומיאופתי.

    חימום מקומי או קירור.

    עיסוי וטכניקות מגע לא חודרניות אחרות.

    פיזיותרפיה.

    חזרה הדרגתית לפעילות מלאה.

    טיפולים כמו אקופונקטורה, חגורות גב, אולטרסאונד, טיפול חשמלי ומתיחות עשויים להקל באופן זמני על הכאב, אך לא הוכחו כמקצרי החלמה או כבעלי יכולת למנוע את הישנות הכאב.

     

    מי שטיפול כזה לא מועיל לו בתוך פרק זמן של כחודש מופנה לבדיקת הדמיה של עמוד השדרה (CT) כדי לאבחן במדויק את מקור הכאב. אם בוצעה אבחנה של בקע דיסקלי, עדיין מתאים בשלב הראשון הטיפול השמרני, והוא עשוי לכלול גם טיפולי רפואה אלטרנטיביים למיניהם והזרקות סטרואידים לתעלת השדרה, הניתנות במרפאת כאב.

     

    מתי נדרש ניתוח?

    אצל המיעוט שעבורו טיפול שמרני וזמן לא פתרו את הבעיה, או אצל אנשים שאובחנה אצלם חולשה שרירית ברגליים או הפרעות בשליטה על הסוגרים, נשקלת האופציה הניתוחית. כמו בהרבה בעיות אורתופדיות, הטיפול הניתוחי אינו חובה, שכן מדובר בניתוח שנועד לשפר את יכולת התפקוד ואת איכות החיים ולא לתקן מצב המאיים על חיי החולה.

     

    במקרה של בקע דיסקלי הניתוחים כוללים הסרת החלק מהדיסק שפרץ את המעטפת ולוחץ על חוט השדרה או על השורשים. הם נחשבים פשוטים יחסית ומאופיינים בהקלה מיידית על הכאב, בהחלמה מהירה ובסיכויים טובים לחזור לתפקוד מלא לאחריהם. אלא שיעילותם כעבור חמש שנים משתווה לזו של הטיפול השמרני.

     

    במצבים של היצרות של תעלת השדרה הטיפול העיקרי הוא ניתוחי ומורכב מהרחבת התעלה, שלעיתים מלווה בקיבוע של החוליות. כאן מדובר בהחלמה ממושכת והדרגתית יותר, שבסופה חל שיפור ניכר בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים אצל רוב האנשים. עם זאת, כמו בכל טיפול רפואי, גם בניתוחי עמוד שדרה חשוב לזכור שייתכנו סיבוכים או מצב של הטבה חלקית בלבד בכאב. אך מצבים אלה אינם שכיחים ובדרך כלל הם בני פתרון.

     

    מתי הכאב עלול להפוך לכרוני?

    ישנם כמה גורמי סיכון המנבאים הפיכת הכאב האקוטי לכרוני. ד"ר יורם מור, מנהל מרפאת הכאב כרמים של שירותי בריאות כללית במחוז מרכז, מפרט:

     

    טיפול לקוי בכאב גב - אם לא נוטלים תרופה נכונה עבור הכאב הספציפי, או לחלופין אם מזניחים את הטיפול והכאב נמשך זמן רב.

    עוצמת כאב גבוהה לאורך זמן.

    כושר גופני ירוד ומצב בריאותי ירוד.

    נטייה לדיכאון ולחרדה.

    עיסוק קבוע בעבודה פיזית קשה, במשך לפחות שני שלישים מהיום.

    נשים לוקות בכאב כרוני יותר מגברים מסיבות הורמונליות.

    אי-שביעות רצון ממקום העבודה ויחסי עבודה שליליים.

     

    איך ניתן למנוע כאבי גב?

    ההמלצות שלד"ר צביקה לידר ושל ד"ר קובי לידור, מומחה לאורתופדיה במכבי שירותי בריאות מחוז מרכז:

     

    הקפדה על משקל תקין.

    הימנעות מעישון הפוגע בכלי הדם הקטנים המספקים דם לרכיבים השונים של עמוד השדרה, ובעיקר לדיסק.

    הקפדה על ישיבה נכונה מול המחשב, כך שהמסך בגובה העיניים ובעת הקלדה המרפקים בגובה המקלדת. חשוב גם לשבת על כיסא בזווית של 90 מעלות. הישיבה הזקופה טובה לעמוד השדרה הצווארי, אבל מעמיסה על עמוד השדרה המותני, ולכן יש להניח כרית קטנה או מגבת מגולגלת באזור המותניים.

    הימנעות מישיבה ממושכת ורציפה והקפדה על קימה להסתובבות קצרה מדי כחצי שעה.

    הימנעות, במידת האפשר, מעבודה פיזית מאומצת, וביצוע פעילות גופנית מותאמת אישית.

     

    איזו פעילות גופנית מומלצת?

    גלית פרי, סמנכ"לית הדרכה בסטודיו ‭,C‬ מסבירה שהפעילות הגופנית צריכה לכלול אימון השרירים המייצבים של עמוד השדרה וחיזוק השרירים שתפקידם ליצור תנועה בחוליות הגב. באימון השרירים המייצבים יש להתייחס לשריר הרחב-בטני ולשרירים העמוקים של הגב ולחזק את השרירים שיוצרים תנועה בחוליות, כלומר השרירים זוקפי הגב ושרירי הבטן האורכיים.

     

    התמידו בפעילות גופנית מבוקרת במסגרת קבוצתית לחיזוק ולאיזון השרירים. תרגול השרירים לאורך זמן יגרום לכך שהשרירים יתמכו בצורה טובה יותר בחוליות עמוד השדרה בזמן מנוחה ובזמן תנועה, וכתוצאה מכך יפחיתו כאבי גב.

    לבטן תפקיד חשוב בייצוב ובשמירה על עמוד השדרה - בטן חזקה היא תעודת ביטוח לגב חזק.

    הימנעו מהרמת משקולות ומשאות כבדים מדי ומתנועות סיבוביות עם משאות. מרימים משא כבד? עשו זאת כשהוא קרוב לגוף.

    הקפידו על החלפת תנוחות הגוף בעת ביצוע עבודות הבית או בזמן העבודה במשרד. בזמן גיהוץ או שטיפת כלים שימו שרפרף לצידכם ובכל פעם הניחו עליו רגל אחרת. כשהגוף עומד במצב סטטי זמן רב מדי הגב מתעייף. אם משנים את תנוחות הגוף הכוחות מתחלקים.

    הקפידו לישון על מזרן טוב, שסופג את עקומות הגוף. בבחירת הכרית צריך לשים לב שהיא מתאימה למרחק שבין הראש לכתפיים.

    בשינה על הגב מומלץ לשים כרית מתחת לברכיים ובשינה על הצד כדאי להניח כרית בין הברכיים. בכל התנוחות רצוי להשתמש בכרית אורתופדית תומכת.

    הימנעו מהליכה מרובה על עקבים. נעלי עקב גורמות לעומס על הגב ועל הירכיים.

     

    תרגילים למניעת כאבי גב ולהקלה עליהם:

    שבו בקדמת הכיסא, גו זקוף, רגליים בפישוק קל. הרימו ידיים ישרות מעלה והתחילו בהארכת יד ימין מעלה (כאילו מישהו מותח אתכם) ולסירוגין בצעו זאת עם יד שמאל - חוזרים על התרגיל 10 פעמים‭.

     

    שבו בקדמת הכיסא. אפשר בישיבת קירוס - ברכיים כפופות, כפות הרגליים מונחות על הרצפה פשוקות מעט ברוחב האגן, הידיים אוחזות בברכיים, גו זקוף. קחו נשימה עמוקה ותוך כדי נשיפה אספו בטן פנימה ועגלו את הגב לאחור. חזרו לישיבה זקופה. בצעו את התרגיל חמש פעמים.

     

    שבו בישיבה זקופה, רגליים בפישוק. הפנו גו שמאלה, כאשר יד שמאל עוברת אל מאחורי הגב ויד ימין מונחת על ברך שמאל. הישארו בתנוחה עד 10 שניות, שחררו ובצעו את התרגיל לצד השני.

     

    שכבו על הגב, כופפו את הברכיים, ידיים מונחות ישרות לצדדים על הרצפה בגובה הכתפיים, הפילו ברכיים לצד ימין. שהו במצב זה כמה שניות והמשיכו לצד השני.

     

    במקרה של אי נוחות מתמשכת, חשוב לפנות לרופא ()
    במקרה של אי נוחות מתמשכת, חשוב לפנות לרופא

     

    מתי יש לפנות לרופא?

    חשוב לפנות מיד לרופא אם נוסף על הכאבים מופיעות התופעות הבאות, שמעלות חשד לזיהומים, להיצרויות או במקרים נדירים אף לגידולים:

     

    קשיים בשליטה על הסוגרים (מתן שתן או צואה).

    הפרעות בתחושה באזור פי הטבעת והמפשעה.

    חום.

    ירידה במשקל.

    כאבים ליליים.

     

    יש להיבדק אצל רופא, אם כי לא בדחיפות, גם במקרים הבאים:

     

    הכאבים מפריעים לתפקוד במשך יותר מארבעה שבועות.

    כאב מחמיר או מופיע גם באזור הרגל שמתחת לגובה הברך.

    יש הפרעה בתחושה או חולשה ברגל או בכף הרגל.

    הכאב גורם לדאגה רבה.

     

    האם בזמן התקף כאבי גב טוב לשכב במיטה?

    מחקרים חדשים מצביעים על כך ששמירה על פעילות רגילה ככל האפשר לנוכח הכאבים תורמת להחלמה. מנוחה במיטה של יום עד שלושה ימים אפשרית, אבל שכיבה ממושכת יותר עלולה דווקא להחליש את שרירי הגב, לכן חשוב לרדת מהמיטה ולנסות ללכת כמה דקות בכל שעה, גם אם כואב.

     

    כאב קל הנמשך לאחר חזרה לפעילות שכיח ואינו מצביע על נזק לגב. אפשר לבצע פעילות גופנית בזמן ההתקף כשהיא סדירה, אבל יש לזכור שלא כל פעילות מתאימה לכל בעיית גב, וכדאי להתייעץ עם הרופא המטפל או עם הפיזיותרפיסט.

     

    איך להקל על הכאבים?

    ללמוד להשתמש בטכניקות הרפיה כמו תרגילי נשימה ומדיטציה.

    מקלחת חמה או אמבטיה חמה עשויות להרפות את שרירי הגב.

    לפני הרמת משא יש לכופף את הברכיים, לא את הגב.

    כדאי לנסות תנוחות שינה שונות עד למציאת התנוחה הפחות מכאיבה ובירידה מהמיטה להסתובב על הצד, לכופף את הברכיים לכיוון החזה ולשחרר את הרגליים מעבר לקצה המיטה, תוך דחיפת הגוף עם הידיים למצב ישיבה.

    לחזור מהר ככל האפשר לפעילות רגילה. בזהירות ובערנות.

    הליכה: יש להימנע תחילה מהליכה בעלייה תלולה.

    שחייה: יש להימנע משחיית פרפר.

    רכיבה על אופני כושר: יש לרכוב בישיבה זקופה.

    יש לבצע פעילות גופנית ‭30-כ‬ דקות רצופות מדי יום. קשה מדי? אפשר 10 דקות, שלוש פעמים ביום.

    חשוב להקשיב לגוף ולהתקדם בהדרגה, הגב עלול לכאוב תוך כדי הפעילות. אם הכאב קל, כדאי להמשיך.

    גם לאחר שכאב הגב פחת או נעלם לחלוטין, חשוב להמשיך בתוכנית הפעילות לפחות יום כן, יום לא, ולהפוך אותה לחלק מהרוטינה.

     

     

    נא להכיר, הגב שלכם

    ד"ר קינן מסביר את מונחי היסוד בבריאות הגב: עמוד השדרה מורכב ‭24-מ‬ חוליות ניידות. חמש מתוכן הן חוליות מותניות. החוליות מסודרות באופן שבו כל חוליה מונחת על זו שמתחתיה כמו מגדל קוביות, ובין כל שתי חוליות מפריד בולם זעזועים בצורת סופגנייה, הנקרא דיסק.

     

    הדיסק מורכב משני חלקים עיקריים - מעטפת חיצונית קשיחה וחלק פנימי רך יותר, בעל מרקם ספוגי. בקע דיסקלי או "פריצת דיסק" הוא מצב שבו תכולת הדיסק פורצת את המעטפת ונמצאת בחלל הנקרא תעלת השדרה.

     

    תעלת השדרה היא מעין צינור קשיח (עשוי מעצם), הנמשך מבסיס הגולגולת ועד עצם הזנב ומכיל בתוכו צינור רך שנקרא חוט השדרה.

     

    חוט השדרה מתפצל לענף ימני ולענף שמאלי (הקרויים שורשים) בין כל שתי חוליות. לחץ על חוט השדרה או על השורשים גורם לכאב, שממוקד בהתאם למיקום הלחץ (כאב גב או כאב ברגל ימין או ברגל שמאל או בשתיהן). אם הלחץ קל, הכאב קל. בדרך כלל ככל שהלחץ גובר, גובר גם הכאב, ולעיתים הוא מלווה בתופעות נוספות כמו נימול, עקצוצים או חולשה בגפיים.

     

    צפו בעוד דרכים להתמודד עם כאבי הגב: 

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    כאבי גב תחתון. לרוב הכאבים יחלפו בתוך חודש או חודשיים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים