שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מתי נוכל לשלם פחות מ-5 שקלים על הדלק?
    מחיר הנפט נסחר מתחת ל-40 דולר לחבית, ובשוק מעריכים כי הוא עלול להגיע לשפל של המשבר הגלובלי ב-2008. האם קיים סיכוי שהנהגים הישראלים יזכו ליהנות מירידה משמעותית במחיר הדלק, אם הנפט יתקרב ל-30 דולר לחבית?

    מחיר הנפט נסחר בשפל, על רקע הצטמצמות הביקוש לנפט ביחס לתפוקה העולמית. גם סין, שמגלה סימני האטה והציתה בימים האחרונים שבר בשווקים, משפיעה על מחיר הנפט, כיוון שהיא צורכת פחות מהזהב השחור.

     

    לכתבות נוספות בנושא:

     

    למרות המגמה השלילית שמסתמנת בתקופה האחרונה, אתמול (ג') נראה סימן חיובי של התאוששות: מחיר הנפט עלה ב-1.07 דולר, או 2.8%, ונקבע על רמה של 39.31 דולר לחבית, בבורסת הסחורות של ניו יורק. למרות ההתאוששות הקלה, הנפט עדיין נסחר ברמת שפל של למעלה מ-6 שנים.

     

    בדרך ל-30 דולר לחבית?

    הערכות בשוק הן להמשך מגמה שלילית במחיר הנפט על רקע התפוקה העולמית הגדולה והעדר התערבות מצד אופ"ק ובראשו ערב הסעודית. כאמור, רמה של מתחת ל-40 דולר לחבית לא נרשמה קרוב ל-7 שנים. לשם השוואה, בתקופה המקבילה בשנה שעברה - באוגוסט 2014, מחיר הנפט עמד על 103 דולר לחבית.

     

    איך זה שמחיר הנפט צולל, ומחיר הדלק לא? צפו

    צלמים: ירון שרון אבי חי יוגב אטיאס

    צלמים: ירון שרון אבי חי יוגב אטיאס

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    הירידה הדרמטית במחירו של הזהב השחור, שעומד על פחות מ-40 דולר לחבית, משפיעה באופן ישיר על יצואניות הנפט הגדולות שכלכלתן תלויה בהכנסות ממכירת הנפט. הירידה בהכנסות מנפט מכניסה את המדינות כמו רוסיה וונצואלה לטלטלה ויוצרת חוסר יציבות כלכלית.

     

    השאלה הגדולה האם הנפט ימשיך בהידרדרות שלו מטה ויגיע לרמה של 30 דולר לחבית - רמת השפל שנרשמה בעת המשבר הכלכלי של 2008. למרות העלייה במחיר הנפט היום, הערכות בשוק הן כי תיתכן המשך ירידה במחיר על רקע הביקוש הקטן מצד סין, הצרכנית הגדולה בעולם של נפט.

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

     

    יותר מ-4 שקלים לקופת המדינה

    העולם מוצף בסחורה בצל הביקוש הקטן, ומחיר הנפט נופל, אך כידוע בארץ פחות מרגישים את השפעת הדינאמיקה במחיר הנפט על מחירי הדלק, שיורדים בשיעור מזערי בלבד. הסיבה היא שמרכיב המס שבמחיר הדלק בישראל הוא מן הגבוהים בעולם – מס הבלו והמע"מ (המועברים לממשלה) מהווים כ-60% ממחיר הדלק בארץ.

     

    ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י ייעוץ כלכלי אסטרטגי, שהתארח באולפן ynet אמר כי על כל ליטר דלק, למעלה מ-4 שקלים מועברים מהכיס של המתדלקים הישראליים לקופת המדינה.

     

    חלקה של חבית נפט בקביעת מחיר הדלק לצרכן הישראלי הוא קטן ביחס לעולם. לעומת הנהג הישראלי, הנהג האמריקני נהנה ממס נמוך על הדלק וזוכה להרגיש את הירידה במחיר הנפט.

     

    מתי נצליח לראות ירידה במחיר הדלק שתורגש באופן משמעותי בכיס של הצרכן הישראלי? ד"ר עמית מור מסביר שמחיר הדלק יוכל לרדת לרמה של פחות מ-5 שקלים רק אם מחיר הנפט ימשיך לצלול בקצב עוצמתי יותר ויגיע למחיר הקרוב למחצית מהמחיר שנרשם היום. לדבריו, במקביל גם המדינה תצטרך להקטין את המיסוי על דלק.

     

    "המדינה מרוויחה סכום המוערך ב-17 מיליארד שקל ממסים על הדלק, סכום משמעותי בתקציב המדינה. המחיר יוכל לרדת אם המדינה תקטין מיסים על הדלק ותגדיל מסים אחרים", מציין מור.


    פורסם לראשונה 25/08/2015 14:15

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים