שתף קטע נבחר

איסטווד במקסימום: הטכנולוגיה שכבשה את הוליווד

נסענו עד ללוס אנג'לס (וגם לטורונטו) כדי לבקר במשרדי חברת IMAX ולהבין כיצד הפכה חברה קנדית קטנה שמפיקה סרטי תעודה לימודיים לשחקנית מרכזית בתעשיית הסרטים ההוליוודית, איך טום הנקס וקלינט איסטווד קשורים לכל זה וכמה יעלה לכם אולם קולנוע פרטי? וגם: בקרוב אולם חדש בבאר שבע

מאז ומעולם ובהינתן האופציות הקיימות, תמיד העדפתי לצפות בסרט בקולנוע מאשר בבית. כן, גם אם מכניסים למשוואה את המסכים הגדולים ומערכות הקולנוע הביתיות שקיימות כמעט בכל סלון בארץ, הן אף פעם לא הצליחו להחליף בעיניי את כל "המסביב" שקיים אך ורק באולם קולנוע אמיתי - המסך הגדול, הסאונד הנקי, הפופקורן (שלא משנה כמה תנסה, במיקרו זה תמיד ייצא מעפן), אבל חשוב מכך - את העובדה שלמשך שעתיים לפחות אתה מוצא את עצמך מנותק מהפרעות סביבתיות ובאמת "חי בסרט".

 

וכך, בתור חובב קולנוע מושבע, יצא לי לא פעם להיתקל במושג (IMAX (Image Maximum, שתמיד נראה לי כמו גימיק נחמד עם מיתוג מוגזם ל"בסך הכל עוד אולם קולנוע עם מסך גדול יותר", לא משהו לכתוב עליו הביתה. ובכן, מסתבר שטעיתי, כי החבר'ה האלה לוקחים ברצינות את מה שהם עושים - ומסתבר שלא רק הם. גם האולפנים בהוליווד הבינו שכשהם מתחילים לעבוד על סרט חדש, חשוב לשריין את ההפצה שלו גם באולמות IMAX, כי אחרת הם עלולים לפספס את שובר הקופות הבא שלהם. ומאיפה אני יודע את כל זה? מקלינט איסטווד.

 

חתם כבר על הפרויקט הבא. קלינט איסטווד (צילום: EPA) (צילום: EPA)
חתם כבר על הפרויקט הבא. קלינט איסטווד(צילום: EPA)
 

 

כן, בדיוק מה ששמעתם. בעודי יושב וממתין על כורסת הלובי המפונפנת במשרדיה החדשים של חברת IMAX בסנטה מוניקה שבקליפורניה, אליה נשלחתי לרגל פתיחתו של מתחם "יס פלאנט" החדש בירושלים (מקבוצת "תיאטראות ישראל"), נכנסת לחדר חבורה של ארבעה גברים בחליפות ואיתם סבא חביב ורזה שנעמד ממש מעליי, לובש ג'ינס מהוה עד מעל למותן ונעלי ספורט שידעו ימים יפים יותר ומתבדח איתם על ענייני מזג האוויר - עד היום אני מצטער על זה שקפאתי מולו ולא הספקתי לעשות איזה סלפי לפנתיאון.

 

מאוחר יותר, כבר דאגו לספר לי שכוכב הקולנוע האגדי הגיע עם אנשיו כדי לקבל תצוגת תכלית על המצלמות החדשות ועל הדור הבא של מערכת הסאונד, לקראת הפרויקט הקולנועי הבא שלו. לצערי הרב, מעבר לזה לא ממש הסכימו לפרט לי, אבל מהחיוכים וההתרגשות הכללית במשרדים באותו יום, ניכר כי היו בפיו כמה בשורות טובות עבורם, כאלו שנוגעות לסרט חדש אותו הוא הולך לביים. שובר הקופות הבא, כבר אמרנו.

 

"טוב, לא באת עד לפה בשביל לדבר על קלינט איסטווד, נכון?", נוזף בי בחיוך גרג פוסטר, יו"ר ונשיא תחום סרטי הבידור בחברה, שבאופן לא מפתיע הוא גם יהודי ציוני נלהב שמקפיד לבלות את חופשות הקיץ שלו מדי שנה בישראל יחד עם אישתו והילדים ("אין מקום בארץ שלא הייתי בו!"). מפה לשם, אני מוצא את עצמי ב-BMW המפנקת שלו בדרכי לארוחת צהריים במסעדה יפנית יוקרתית, כזו שכבר מכירה את הביג בוס ויודעת לשמור לו את השולחן הקבוע. אין, תמיד אמרתי שהאמריקאים האלה יודעים לעשות שואו לאורחים.

 

הביא את השינוי. גרג פוסטר (צילום: יחסי ציבור) (צילום: יחסי ציבור)
הביא את השינוי. גרג פוסטר(צילום: יחסי ציבור)

 

"אז בוא נדבר על IMAX", אני מציע ומכין את מכשיר ההקלטה שירוץ מעתה במשך כשעה וחצי שבמהלכה פוסטר סוקר בפניי בעיניים בורקות את ההיסטוריה של החברה, שהחלה בשנות ה-70' כיצרנית סרטי דוקו וטבע שהוקרנו באולמות מיוחדים במוזיאונים בצפון אמריקה והפכה, עם הצטרפותו אליה, לשחקנית מרכזית בתעשיית הקולנוע ההוליוודית.

 

"הגעתי ל-IMAX ב-2001, כשהחברה הייתה בחוב גדול ובשווי נמוך במיוחד בבורסה, עם 38 אולמות בלבד", הוא פוצח בנאום שנראה שכבר נאם פעמים רבות לפני כן. "כשהמטרה שלנו באותה תקופה הייתה לנסות ולשכנע יוצרי סרטים ובעלי אולפנים להמיר את הסרטים שלהם לפורמט של 70 מ"מ (גודל רגיל של סרט הינו 35 מ"מ. א.ג) ובטכנולוגיה שלנו. ככה מצאתי את עצמי מסתובב במשך שנה עם מקרן ומצגת פאוור פוינט, כדי להביא אותם אלינו. כל כך האמנתי בדבר המדהים הזה שאנחנו עושים, אבל הם פחות חשבו כמוני. בסופו של דבר הבנתי שבמקום לעשות טלפונים עסקיים, אני צריך להתחיל לעשות טלפונים אישיים יותר".

 

וכשהוא מדבר על טלפונים אישיים, הכוונה לבן אדם שבאנשי הקשר שלו אפשר למצוא שמות כמו טום הנקס, רון הווארד, כריסטופר נולאן, טום קרוז ולמעשה, כל שחקן או במאי חשוב ("הנקס והווארד הכירו אותי עוד מתפקידי הקודם כמנהל באולפני MGM, ככה שהיה לי קל יותר לגרום להם להסכים להפוך את 'אפולו 13' לסרט ההוליוודי הראשון שהופץ מחדש בטכנולוגיית IMAX"). בקיצור, כשאצל האמריקאים קוראים לזה נחישות וקשרים אישיים, אצלנו קוראים לזה קומבינה.

 

ומהקומבינה הזו אמנם לא יצא כסף גדול על ההתחלה, אבל היא ללא ספק הצליחה למשוך את תשומת הלב של כל מי שהיה צריך. מהר מאוד הופצו גרסאות IMAX לסרטים כמו "המטריקס 2 ו-3", "מתקפת המשובטים 2", "רכבת לקוטב" (בגרסת תלת מימד, לראשונה בהוליווד) והשיא הגיע עם ה"אביר האפל", שגם צולם בחלקו במצלמות IMAX ושהיווה את נקודת התפנית של החברה.

 

הראשון שידע לזהות. טום הנקס (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הראשון שידע לזהות. טום הנקס(צילום: EPA)

 

מאז, המודל העסקי השתנה ומחברה שמוכרת ציוד הקרנה לבתי קולנוע (בעלות של כ-2 מיליון דולר) ומקבלת אחוז קטן מהרווחים, IMAX הפכה לחברה שמשאילה את הציוד שלה בחינם ומקבלת נתח גדול יותר מקופות הקולנוע. כיום, לדבריו של פוסטר, ישנם כאלף אולמות IMAX ברחבי העולם (שניים מהם בישראל - בראשל"צ ובירושלים והשלישי עתיד להיפתח בבאר שבע בדצמבר הקרוב) ומופצים בהם כ-45 סרטים בשנה. על כל סרט שמתקבל לפיתוח נדחים שישה אחרים. "אנחנו החברה היחידה בעולם שעומדת בקשר ישיר עם השחקנים והבמאים ונותנת להם פתרון כולל תחת קורת גג אחת וראית את זה הבוקר עם קלינט איסטווד", הוא מוסיף ומחדד. "תוך 20 דקות, הוא והאנשים שלו לחצו לנו ידיים ויצאנו לדרך ויותר מזה הם לא צריכים לעשות. רק לייצר סרט טוב. אנחנו כבר נדאג לכל השאר".

 

נקודת המפנה. "האביר האפל" ()
נקודת המפנה. "האביר האפל"

 

היעד הבא שלי בסיור הוא, איך לא, אולם הקולנוע. יחד עם סגן נשיא החברה וסוללת אנשי השיווק שלו, אני מקבל משקפי תלת מימד וליווי צמוד עד המושב, כדי לחוות, סוף סוף, את כל מה שסיפרו לי עליו עד עכשיו. חצי שעה אחרי, אני לגמרי מבין - החבר'ה האלה עמדו בהבטחות שלהם, או כפי שתיארתי להם עם סיום ההקרנה - אתה ממש מרגיש את הצלילים נוגעים בך. טוב, ככה זה כשאתה "חוטף" סאונד שבוקע מ-12 רמקולים שמפוזרים בצורה מוקפדת ומתוכננת בין תקרות האולם.

 

מיד לאחר מכן, הם לוקחים אותי אל מאחורי הקלעים, הישר אל חדר ההקרנה, שם ניצבים בגאון לא פחות משני מקרנים דיגיטליים (אחד לכל עין), יחידת אודיו ענקית ועמדת בקרה חכמה שמפקחת על כל החגיגה הזו. תשמעו, חתיכת אופרציה מורכבת בשביל "הגימיק" שחשבתי שזה. ואם זה לא מספיק - החברים ב"יס פלאנט" חשבו שזה יהיה הכרחי שאטוס עד לקנדה כדי לבקר במרכז הטכנולוגיה של החברה כדי להבין קצת יותר טוב איך זה עובד. טוב נו, אם צריך, צריך.

 

מתחם "יס פלאנט" בירושלים (צילום: לנס הפקות) (צילום: לנס הפקות)
מתחם "יס פלאנט" בירושלים(צילום: לנס הפקות)

אולם IMAX בירושלים (צילום: לנס הפקות) (צילום: לנס הפקות)
אולם IMAX בירושלים(צילום: לנס הפקות)

 

וכך, מצאתי את עצמי בטורונטו, שם נולדה IMAX ושעד היום מתפקדת כאחד ממרכזי ההנהלה הראשית שלה. המשרדים עצמם ממוקמים בפרבר שנקרא מיסיסוגה ומהמקום המנומנם הזה שולטת החברה באופן ישיר בכל האולמות שלה ברחבי העולם. על גבי מסך ענק, אפשר לראות מה קורה בכל נקודה בכל רגע נתון ובמידה ויש איזושהי בעיה או תקלה בציוד, אנשי המוקד מסוגלים להתחבר ישירות ולטפל בה. די מדהים כשרואים את זה בלייב.

 

את הסיור עמוס המושגים המורכבים, מלווה בריאן בוניק, סגן נשיא ומנהל טכנולוגיה ראשי של החברה ובין הסבר על עדשות, סרטי פילם ושלל פרויקטים דוקומנטריים שהחברה מעורבת בהם (הקרוב עומד להיות על דובי פנדה), אני זוכה גם לחדשות משמחות, בערך. "נכנסנו לתחום הקולנוע הביתי", הוא חושף בפניי. "אבל אל תמהר להתרגש. אנחנו מכוונים בעיקר ללקוחות אמידים בסין, רוסיה ונסיכויות המפרץ, כאלה שאין להם בעיה להשקיע שלושה מיליון דולר בקולנוע פרטי".

 

ולמה שמישהו יוציא סכום כזה, אני שואל ומקבל הסבר מתומצת. "האנשים האלה לא יכולים לצאת סתם ככה לקולנוע עם כולם והאולם הפרטי שיש להם בבית כבר לא מספיק, אתה מבין? בשבילם, לשים שלט עם הלוגו שלנו בכניסה זה סמל סטטוס ואנחנו מעוניינים לאפשר גם להם את החוויה הזו". וואלה, איזה מזל שאני יכול ללכת ככה סתם לקולנוע...

 

 

 הכותב היה אורח חברת "יס פלאנט"

 

*אולם ה-IMAX בירושלים הוא האולם הגדול ביותר במתחם וכולל 311 מושבי עור ומסך ענק בגודל של כ-150 מ"ר. מחיר כרטיס לסרט דו-ממד עומד על 45 שקלים (עלות לסרט באולם רגיל הינה 39 שקלים), מחיר כרטיס לסרט תלת מימד עומדת על 50 שקל + 5 שקלים עבור משקפיים (עלות לסרט תלת מימד באולם רגיל הינה 44 שקל + 4 שקלים עבור משקפיים)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים