שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הזיוף והזיהום: מנכ"ל פולקסווגן התפטר

    מספר ימים לאחר שנחשף כי פולקסווגן התקינה ביותר מ-10 מיליון מכוניות תוכנה המאפשרת לרמות בדיקות איכות סביבה, ולאחר שמניית החברה צנחה בעשרות אחוזים ומחקה עשרות מיליארדים מערכה, נאלץ האיש החזק ביצרנית הרכב הגדולה בעולם להתפטר - "אני בהלם שדבר כזה יכול לקרות, אך לא עשיתי דבר רע"

    מרטין וינטרקורן, יו"ר קונצרן פולקסווגן, התפטר. וינטרקורן, מבכירי תעשיית הרכב העולמית, הגיש היום את התפטרותו לאחר שלא זכה בתמיכת מועצת המנהלים המצומצמת בחברה. ביום שישי (18.9) התגלה כי פולקסווגן התקינה במחשבי מכוניות מתוצרתה ששווקו בארה"ב במלך שש השנים האחרונות עם מנוע דיזל, תוכנה המזהה בדיקות זיהום ומקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים כדי לעמוד בתקנים. לפי הערכות, פליטת המזהמים האמיתית במכוניות אלה ששווקו תחת מותג פולקסווגן ואודי, הייתה גבוהה עד פי 40 מזו שאפשרה תוכנת הרמייה המותקנת.

     

    לפני ההתפטרות: וינטרקורן מתנצל ומבהיר שאין לו עדיין תשובות:

     

    • פולקסווגן רימתה את הציבור והמניה מתרסקת

     

    מתפטר - "לא ידע מכלום"

    במהלך הימים מאז חשיפת הפרשה התגלה כי מדובר בלפחות 11 מיליון כלי רכב ששווקו בכל העולם ולא רק בארה"ב, ומניית הקונצרן צללה בעשרות אחוזים תוך שערך הקונצרן נחתך בעשרות מיליארדי דולרים. בהודעה שפרסם וינטרקורן הוא מציין כי "הוא נדהם נוכח האירועים של הימים האחרונים, ובמיוחד בהלם מכך שהתנהלות לא חוקית מסוג זה ובהיקף כזה יכולה הייתה לקרות בפולקסווגן. כיו"ר אני מקבל על עצמי את האחריות לבעיות שהתגלו במנועי הדיזל ולכן ביקשתי ממועצת המנהלים העליונה של הקונצרן לאפשר לי לסיים את תפקידי כיו"ר קבוצת פולקסווגן. אני עושה את זה כצעד שנועד לעזור לחברה".

     

    התפטר - יו"ר פולקסווגן הודיע על התפטרותו, אך לא הודה כי היה בסוד העניינים (צילום: AP) (צילום: AP)
    התפטר - יו"ר פולקסווגן הודיע על התפטרותו, אך לא הודה כי היה בסוד העניינים(צילום: AP)

     

    עם זאת, וינטרקורן נמנע מלקחת אחריות להתפתחויות החמורות, שפוגעות באופן חמור בתדמית החברה, עשויות לגרור קנסות עתק הנאמדים ב-18 מיליארד דולר בארה"ב וסכומים גדולים אף יותר במדינות אחרות, ועלולות לזעזע את תעשיית הרכב באופן כולל. "למרות כל זאת, לא ידוע לי על דבר מה שעשיתי ואינו ראוי. פולקסווגן זקוקה להתחלה חדשה, גם מבחינת עובדיה הבכירים. אני מנקה את הדרך (לממשיך דרכי, ה.פ) באמצעות התפטרותי. מאז ומתמיד הונעתי על-ידי הרצון לשרת את החברה, ובעיקר את לקוחותיה ועובדיה. פולקסווגן הייתה, עודנה ותמיד תהיה חלק ניכר מחיי. תהליך ההסברים (לפרשה, ה.פ) והשקיפות, חייב להמשיך. זו הדרך היחידה לזכות מחדש באמון (הציבור, ה.פ). אני משוכנע שקבוצת פולקסווגן וצוות העובדים שלה, יצלחו את המשבר החמור".

     

    לפי בלומברג, וינטרקורן שצפוי היה לזכות בתמיכה גורפת להארכת תפקידו בשנתיים נוספות (עד 2018), נדרש לתת הסברים לחמשת חברי צוות המנהלים הבכיר בחברה, ולשכנע אותם באיזו מידה היה מודע לפרשת הזיוף החמורה. ההודעה על התפטרותו נתפסת כהוכחה לכך שלא הצליח להבהיר כי הוא נקי מאשמה.

     

    בכל רחבי אירופה, מהצד הפוליטי והחברתי, נשמעים קולות הקוראים לבירור מעמיק של פרשת מנועי הדיזל המזהמים. לפי הערכות, בארה"ב צפויה פולקסווגן לא רק לעמוד בפני קנסות ענק, אלא גם חקירה פלילית ואישית של בכיריה. כלי תקשורת בגרמניה העריכו כבר אמש כי וינטרקורן לא יצליח לשרוד את האירוע, ויאלץ לוותר על תפקידו. במקביל הודיעה פולקסווגן כי היא מקצה ברבעון הקרוב 6.5 מיליארד דולר לצורך טיפול בשערוריה. יש להניח כי חלק ניכר מסכום זה מוקצב כבר לקנסות צפויים, שכן עלות הסרת התוכנה ממחשבי כלי הרכב "הנגועים" אינו צפוי להיות יקר במיוחד.

     

    תוכנה זדונית

    את פרשת הרמאות החמורה חשפה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA), לפיה פולקסווגן התקינה באופן מכוון תוכנה המזהה בדיקות זיהום אוויר שנתיות, ובהתאם מקטינה את הספק מנועי הדיזל, והופכת אותם ל"נקיים" משמעותית מפעולתם הרגילה. כאשר התוכנה אינה מזהה והמנועים עובדים באופן רגיל, רמת הזיהום שהם פולטים, כך הרשות, עשויה להגיע לרמה גבוהה פי 40 מהמותר. בשלב ראשון הודתה פולקסווגן כי התוכנה הותקנה בחצי מיליון מכוניות, אך בינתיים התברר כי בלפחות 11 מיליון מכוניות כאלה ששווקו בכל העולם מותקנת התוכנה. רק בארה"ב עלולה פולקסווגן להקנס ב-18 מיליארד דולר, לפי 37.5 אלף דולרים למכונית. גם במדינות אחרות בעולם צפויה פולקסווגן להיענש, למרות שתקני זיהום האוויר בהן פחות מחמירים והקנסות על זיהום מופרז נמוכים יותר.

     

    בניסיון למתן את הלהבות - ובפרט את התפשטותן מארה"ב לאירופה שם מוכרת פולקסווגן הרבה יותר מכוניות דיזל וחשופה לנזק כלכלי גדול בהרבה - פרסם לפני יומיים יו"ר היצרנית, מרטין וינטרקורן, הודעה מיוחדת ובה התנצל על הפרשה. "חבר המנהלים של פולקסווגן לוקח את הממצאים (של ה-EPA) מאוד ברצינות. אני אישית מתנצל עמוקות על שהפרנו את אמון לקוחותינו והציבור", כותב וינטרקורן. "נשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות, בשקיפות ובבהילות, כדי לבסס בבהירות, בפתיחות ובאופן מלא את עובדות המקרה".

     

    כדאי להזכיר כי פולקסווגן אינה עומדת רק בפני חקירה מצד הממשל האמריקאי ומדינות נוספות, אלא צפויה להדרש להתמודד מול תביעות ענק של ארגוני צרכנים, לקוחות פרטיים ואף משווקים מורשים שלא היו בסוד העניינים. בשלב זה לא נקט הקונצרן בפעולה כלשהי למעט הוראה על הפסקת שיווק מכוניות דיזל בארה"ב ובקנדה. מלבד ארהב", גם גרמניה ודרום קוריאה הכריזו כי יחקרו את הנושא.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: AP
    יו"ר פולקסווגן לשעבר, מרטין וינטרקורן
    צילום: AP
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים