שתף קטע נבחר

הדיזלגייט של פולקסווגן – מחשיפה ועד התפטרות

יצרנית הרכב הגדולה בעולם נקלעה לצרות צרורות, לאחר שהתגלה כי הטעתה באופן מכוון בבדיקות זיהום האוויר בארה"ב. המשמעות: 11 מיליון מכוניות נגועות בכל העולם, צלילת מנייה בעשרות אחוזים, מחיקת עשרות מיליארדים תוך יומיים ופיטורים בלתי נמנעים של יו"ר כל יכול. ואיך זה בעצם התחיל?

פולקסווגן עמוק בצרות לאחר חשיפת פרשיית זיוף בדיקות הזיהום. עד לפני כשבוע ימים נראה קונצרן פולקסווגן בעיני הציבור כסלע איתן. שלוש שנים לפני הזמן שקבעה לעצמה באופן רשמי, הפכה החברה הגרמנית הענקית, המחזיקה בשלל מותגי רכב מרשים הכולל בין היתר גם את אודי, סיאט, סקודה, פורשה, לגדולה בעולם תוך שהיא מדיחה את טויוטה הענקית. מניית החברה נחשבה לבטוחה וביום שישי הקרוב (25.9) אמור היה היו"ר האגדי והכוחני, מרטין וינטרקורן, להאריך את כהונתו היוקרתית בשנתיים נוספות, לאחר פגישה עם מועצת המנהלים הרחבה. זה לא קרה.

 

 

פולקסווגן וה-XL1 - כאן אין פליטת מזהמים מופרזת ()
פולקסווגן וה-XL1 - כאן אין פליטת מזהמים מופרזת

 

תוך ימים ספורים, כאילו מדובר היה בתסריט פנטסטי, התרסקה התדמית הציבורית המצוינת של פולקסווגן בעקבות חשיפת תרמית בדיקות זיהום אוויר במכוניות מתוצרתה, הכוללת בינתיים כ-11 מיליון כלי רכב מסביב לעולם. צונאמי פיננסי צפוי לא אחר לבוא. עם פתיחת הבורסות השבוע צללה מניית החברה ב-20%, ויום אחר כך צללה שוב במידה דומה, תוך מחיקת עשרות מיליארדי דולרים מערך הקונצרן. בכל העולם קוראים לחקירת המותג, והתנצלות אישית נדירה של היו"ר היהיר לא עזרה. לאחר פגישה מתוחה עם חבר המנהלים הבכיר של הקונצרן הודיע וינטרקורן על התפטרותו.

 

מה השתבש בממלכת פולקסווגן?

 

משהו לא הסתדר להם

שורשי הפרשה נעוצים אי שם בתחילת 2014, כאשר מועצת התחבורה הנקייה העולמית פתחה בחקירה בעקבות מספר דיווחים על זיהום אוויר מופרז במכוניות עם מנועי דיזל מתוצרת פולקסווגן, גבוה מעל תקנות איכות הסביבה האמריקאיות. כדי לבדוק זאת הוחלט לשתף פעולה עם המרכז לדלק אלטרנטיבי באוניברסיטת מערב וירג'יניה, ולבדוק מספר מכוניות באופן קפדני ובתנאים רגילים, ולא במעבדות סטריליות כנהוג.

 

התוצאות הדהימו את הבודקים, שכן הפערים מול נתוני הסוכנות להגנת הסביבה בקליפורניה היו אדירים, בין פי 5 עד 20 במכונית מסוג פאסאט, לפי 15 עד 35 במכונית מסוג ג'טה. מכונית עם מנוע דיזל מתוצרת ב.מ.וו (X5) שהובאה לצורך השוואה התגלתה כעומדת בתקנים ללא בעיות.

 

הפערים היו כה גדולים, עד כי צוות הבדיקה תהה כיצד הם אפשריים, ובתחילה הוערך כי הייתה תקלה כלשהי בבדיקה. בדיקות חוזרות העלו כי אין בהן בעיות, וכך הופנתה האצבע המאשימה לכיוון תוכנת ניהול המנוע של פולקסווגן. או אם לדייק, אנשי הקונצרן התבקשו לספק הסברים, כאשר לחוקרים ברור כי תוכנת ניהול המנוע מסוגלת להתאים עצמה למצבי בדיקה ולפעול להקטנת הזיהום. כיצד בדיוק? את זה הם לא ידעו.

 

בחודש מאי 2014 נפתחה חקירה בנושא על-ידי הרשות להגנת הסביבה בארה"ב. פולקסווגן קיבלה הודעה וניסתה להבהיר כי התוצאות מוטות. זה לא עזר, והקונצרן הכריז בחודש דצמבר האחרון על ריקול מקומי בארה"ב של חצי מיליון מכוניות לצורך "תיקון הבעיה" שהוגדרה "עדכון תוכנה". עשו, אך בדיקות חוזרות של הרשות בחודש מאי האחרון העלו כי הפליטה בתנאי כביש עדיין גבוהה מהמותר.

 

ביולי 2015 הודיעה הרשות לפולקסווגן כי החקירה בעיצומה, ובמקביל ביטלה את אישור השיווק של דגמי 2016, עד שתקבל תשובות שיניחו את דעתה. בפולקסווגן לא ידעו עדיין כיצד לעכל את הנושא, שכן לא התקבלה כל תגובה, עד ספטמבר.  

 

3.9, זיהום גבוה עד פי 40 - לפי דיווח רשמי של מדינת קליפורניה, פולקסווגן הודתה לראשונה כי מערכות מניעת הזיהום במנועי דיזל מתוצרתה מתוכננות לפעול בשני מצבים: "דינמומטר" ו"כביש". הראשון נכנס לפעולה בעת בדיקה ומאפשר למנוע לפעול באופן "נקי", השני נכנס לפעולה כאשר לא מתבצעת בדיקה והרכב מתפקד באופן רגיל. במצב זה עובדים המנועים ברמת זיהום עד פי 40 מהמותר לפי תקנות הרשות האמריקאית להגנת הסביבה.

 

כדור השלג צובר תאוצה

18.9 (יום שישי), 18 מיליארד דולר קנס - הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) חושפת כי תוכנת ניהול המנוע במכוניות פולקסווגן המצוידות במנוע דיזל מסוג TDI בנפח 2.0 ליטר, מזהה כאשר נערכות בדיקות זיהום אוויר ומאפשרת פעולת מנוע "נקיה" משמעותית מכפי שהוא עובד בדרך כלל. התוכנה מזהה כנראה בדיקות באמצעות שקלול נתוני חיישני מצב הגה, מצב מצערת, תיבת הילוכים, מהירות ולחץ ברומטרי. שילוב נתונים אלה בגלגלים קדמיים המסתובבים בעת בדיקה בזמן שהאחוריים אינם נעים, הפעיל אמצעי נטרול זיהום מתקדמים. הרשות מבהירה כי היא פולקסווגן לא עמדה בתקנות זיהום האוויר, והמכוניות מתוצרתה עם מנועים אלה, לא אמורות היו לקבל תקינה המאפשרת להן להיות משווקות בארה"ב.

 

אם משרד המשפטים האמריקאי ימצא את פולקסווגן אחראית לנושא, הוא עשוי לקנוס אותה בעד 37.5 אלף דולרים לכל מכונית שנמכרה. מכיוון שבשלב זה ידוע היה על 482 אלף מכוניות שנמכרו ואשר פולקסווגן קיבלה הוראה לשנות בהן את תוכנת ניהול המנוע, הקנס עשוי להגיע ל-18 מיליארד דולר. הממשל האמריקאי חייב למעשה את פולקסווגן לבצע ריקול לצורך עדכון התוכנה בדגמים הבאים: ג'טה, חיפושית, גולף ואודי A3 משנות ייצור 2009-2015 ופאסאט משתי שנות הייצור האחרונות.

 

20.9 (יום ראשון), התנצלות אישית - בניסיון נואש לעצור את הסחף מפרסם יו"ר היצרנית, מרטין וינטרקורן, הודעת התנצלות מיוחדת: "חבר המנהלים של פולקסווגן לוקח את הממצאים (של ה-EPA) מאוד ברצינות. אני אישית מתנצל עמוקות על שהפרנו את אמון לקוחותינו והציבור. נשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות, בשקיפות ובבהילות, כדי לבסס בבהירות, בפתיחות ובאופן מלא את עובדות המקרה". וינטרקורן הודיע כי יקים צוות בדיקה חיצוני שתפקידו יהיה לוודא מי אשם בפרשה - "אנחנו לא מקבלים ולא נקבל כל הפרת חוק בתוך הקונצרן", אמר.

 

 

21.9 (יום שני), הפסקת שיווק וצניחת מניה - פולקסווגן מודיעה כי היא מפסיקה לשווק מכוניות דיזל עם מנועי ארבעה צילינדרים מהמותגים פולקסווגן ואודי עקב תוכנת ניהול מנוע שאפשרה לעקוף את תקני זיהום האוויר המחמירים בארה"ב בכלל וקליפורניה בפרט. עם פתיחת המסחר צונחת מניית החברה ב-20%. הלחץ על בכירי פולקסווגן לספק הסברים גדל מרגע לרגע, ואיש אינו מוכן להמר כיצד העסק יסתיים. במקביל, משרד המשפטים האמריקאי מודיע כי הוא פותח בחקירה פלילית.

 

22.9 (יום שלישי), לא חצי מיליון אלא 11 מיליון - הלחץ על פולקסווגן גדל, וצניחת ערך המנייה ב-20% נוספים נותנת אותותיה. הקונצרן הענק שהצליח לחלוף - ברבעון הראשון - על-פני טויוטה שלוש שנים לפני המתוכנן ולהפוך לגדול בעולם, מודה כי תוכנת זיהוי בדיקות איכות הסביבה והתאמת פעולת המנוע לצורך יצירת מצג שווא, מותקנת בלא פחות מ-11 מיליון כלי רכב מתוצרתו. בהודעה רשמית אומרים בפולקסווגן כי במהלך הרבעון השלישי של 2015 ישקיע הקונצרן 6.5 מיליארד יורו בטיפול במכוניות הנגועות בתוכנה הבעייתית.

 

לטענת מומחים, סכום הכסף המוזכר צפוי לעזור גם בטיפול בתביעות שונות, לרבות קנסות שיטיל הממשל האמריקאי. עוד מצהירים בפולקסווגן כי מנועי הדיזל המשווקים באירופה עומדים בדרישות התקנים המקומיות. בתקשורת הגרמנית טוענים כי וינטרקורן לא יוכל להמשיך בכהונתו ויאלץ לפרוש ביום שישי הקרוב כשמחליפו המיועד הוא יו"ר פורשה, הנמצאת בבעלות הקונצרן. אלא שלפי דוברות פולקסווגן, מדובר בהערכות "מגוחכות" ואין תכנית שכזו. שר התחבורה הבריטי קורא לחקירה אירופאית מקיפה.

 

23.9 (יום רביעי), ההתפטרות הבלתי נמנעת - מרטין וינטרקורן, יו"ר הקונצרן, מגיע למפגש טעון במיוחד עם חמשת חברי מועצת המנהלים הבכירה בקונצרן - בהם גם וולפגנג פורשה המחזיק ביותר מ-50% של זכויות הצבעה. הפגישה נועדה לברר עם וינטרקורן מה הייתה מידת מעורבותו בפרשה, עד כמה ידע ובאיזו מידה הוא אחראי לכשל התדמיתי והפיננסי. וינטרקורן הסביר - כפי שהבהיר לציבור כולו בהודעה אישית - כי לא ידע דבר. אלא שמסתבר כי לא הצליח לשכנע בכך את בכירי החברה, והוא נאלץ להודיע כי יתפטר מתפקידו באופן מיידי. כל זאת יומיים בלבד לפני שאמור היה להאריך את כהונתו בשנתיים נוספות.


פורסם לראשונה 24/09/2015 00:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מרטין וינטרקורן - היו"ר התפטר
צילום: EPA
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים