שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בלעדי: תוכנית האוצר לביטול הרכבת הקלה
    הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב יצא אמנם לדרכו אחרי עשרות שנים, אך מסמכים שהגיעו לידי ynet חושפים כי זה יהיה כנראה הקו האחרון במסגרת התוכנית הנוכחית. שר התחבורה, ישראל כץ: "לא אתן לאף גורם לעצור את הרכבת הקלה". אך באוצר משוכנעים: יש לחזור לשולחן השרטוט ולייצר תכנית חדשה

    חלום הבלהות של תושבי גוש דן עומד להתגשם: המתנה של עשרות שנים וכאוס תחבורתי בתל אביב עלולים להסתיים בקו אחד ומוגבל. אגף התקציבים במשרד האוצר קובע כי פרויקט הרכבת הקלה שיצא לדרכו לפני שבועות ספורים לא יעמוד בדרישות כבר תוך מספר שנים, ולכן יש לבטל ולתכנן הכל מחדש. מסמכים שהגיעו לידי ynet מלמדים כי פורום קבוע בו חברים בכירים במשרדי האוצר, משרד התחבורה ובמשרד הפנים, עסק במספר חלופות וקבע כי הטובה שבהן היא פרויקט רכבת תחתית חדש לגמרי, אשר ידרוש שנים ארוכות של תכנות ואישורים, ועלות של מאות מיליארדים. גורמים מקורבים לנושא: "משמעות העצירה והכנת התוכנית החדשה היא אחת: ביטולו של פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן". ישראל כץ, שר התחבורה, אמר כי "לא אתן לאף אחד לעצור את הרכבת הקלה". 

     

    הרכבת הקלה, פרויקט הולך ונעלם?

     

     

    מסמך פנימי של אגף האוצר מצייר תמונה עגומה מאד עבר אזרחי המדינה, ותושבי תל אביב בפרט. לפי המסמך, פרויקט הרכבת הקלה שזה עתה יצא לדרכו לא יעמוד בביקוש למערכת הסעת המונים כבר בעוד שנים ספורות. "חלופה A4 (הפרויקט הנוכחי, ה.פ) לא מתפקדת בשנת 2040 וכנראה גם הרבה קודם. תחזית הביקוש לקווים 'אדום', 'ירוק' ו'סגול' גבוהה מהקיבולת". עוד אומרים שם כי "נדרש שלד משמעותי של קווי מטרו כדי לעמוד ביעדי התוכנית והיקף הביקוש". גורמים שונים במשרד התחבורה נדהמו לקרוא את הדברים, שבועות ספורים לאחר תחילת העבודות על הקו האדום. "מדובר באמירה הזויה. אחרי עשרות שנים של כלום והירתמות נמרצת בשנים האחרונות להכנה והוצאה לפועל של תוכנית מאד מורכבת, והחכמולוגים באוצר פתאום קופצים וטוענים שצריך לזרוק את הכל לפח", אומר מקורב לפרויקט.

     

     

    צילום: אבי חי

    צילום: אבי חי

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    בדיון שנערך בפורום הסגור, הוצגו למשתתפים מספר אפשרויות למערך הסעת המונים מודרני בגוש דן, כולל חלופות הכוללות מערך מטרו תת-קרקעי מלא במקום כל הקווים המתוכננים כיום, אך גם חלופות המשלבות בין קווי רכבת תת קרקעית וקווים עיליים. בין המסקנות שעלו מדיון בחלופות נקבע כי "קווי המטרו מספקים כיסוי לכל הישובים בטבעת השנייה (מחוץ לתל אביב, ה.פ) בצורה שיוויונית", וכי "קו מטרו טבעתי מאפשר פרישת רשת משופרת ויתרונות לכל הגוש האורבני מרחובות בדרום, כפר סבא בצפון ופתח תקווה וראש העין במזרח".

     

     

     

    בשיחה עם ynet אמר גורם אחר המעורה בפרטים, כי "מדובר בתוכנית מעולה, מדהימה. החלום הרטוב של כל מתכנן ומבצע ותושב במרכז המדינה. אלא שההיתכנות שמישהו אי פעם יסיים לתכנן את זה, לאשר, להתמודד מול בירוקרטיה ופקידים בכירים שיתחלפו עד אז מספר פעמים ויביא את זה לאישור, היא מאד נמוכה. זה בכל מקרה ייקח שנים ארוכות, אבל זו עדיין הבעיה הפשוטה, שכן מישהו באגף האוצר רוצה שנאמין שמכינים כבר צ'ק חתום של רבע טריליון שקל לטובת הפרויקט. זה הזוי הרי. זו רק העלות הראשונית, וכולנו יודעים איך נגמרים כאן פרויקטים עצומים כאלה, עם תקציבים מקוריים שמוכפלים, משולשים ויותר מזה עד סיום הפרויקט. אז באמת, אגף התקציבים מנסה לשכנע שיהיו כאן מאות מיליארדים לפרויקט חדש לחלוטין, שאולי יצא לדרכו בעוד 10 שנים?".

     

     

    "המשמעות של המסמך הזה היא אחת ויחידה. באגף התקציבים באוצר, ואולי לא רק שם, רוצים לחסל את הפרויקט הנפלא הזה. לחסל לחלוטין ולהשאיר רק את הקו האדום ו'מה שיבוא אחר כך, כבר נראה'. עם כל הכבוד לתוכנית מטרו בכל גוש דן, מדובר בלא יותר ממגדלים פורחים באוויר. אף אחד לא יעשה את זה, אף אחד לא יתקצב את זה באמת. זה גרזן שיורד על פרויקט הרכבת הקלה, והוא לא יתאושש מזה", כך אומרים גורמים נוספים.

     

    יש להזכיר כי במסגרת החלופה שהציע האוצר (M5) שהתקבלה בדיון, הוחלט כי הקו הסגול לבקעת אונו (יהוד, אור יהודה וקריית אונו) יהפוך לתת-קרקעי במקום קו עילי, וישתלב במערך המטרו החדש. גם הקו הירוק שאמור לחבר את ראשון לציון וחולון בדרום עם הרצליה בצפון, ובמסגרתו הועמקה החפירה בתחנת קרליבך שנבנית כיום בתל אביב - ייכנס לתכנון מחודש כתת-קרקעי לכל אורכו.

     

     (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
    (צילום: אבי חי)

     

    בסיכום הדיון הסגור הוחלט בין המשתתפים כי חלופת קווי מטרו תת-קרקעיים היא-היא המועדפת כ"תכנית לקידום התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב". עוד הוחלט כי הקו הירוק בתכנית הקיימת יהפוך לקו תת-קרקעי וכי תושלם תכנית ל"רשת פרברית ורשתות אזוריות משלימות ויחל בהכנת תכנית לשלביות הקמת החלופה הנבחרת". עוד הוחלט כי נת"ע (מבצעת הפרויקט הנוכחית, ה.פ) "תקשר בהקדם האפשרי עם צוותי תכנון מתאימים לצורך בחינת ישימות התוואים המפורטים של החלופה הנבחרת, תציג מתווה לקידום תהליכי תכנון וסטטוטוריקה של החלופה הנבחרת, במטרה לסכם יחד את המתווה ולהתגייס למען עמידה בלוחות הזמנים". לסיכום הוחלט כי נת"ע תציג למשרדי התחבורה והאוצר עד לתום שנת 2016 מתווה מגוון ומדורג למימון הקמת החלופה הנבחרת".

     

    בתגובה לחשיפת ynet אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי "הרכבת הקלה המוקמת בגוש דן תפעל בשנת 2021 כמתוכנן וכך גם יתר הקווים ,המתוכננים במטרופולין תל אביב יבוצעו בדיוק ,בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו. ביצוע הקו האדום יצא לדרך ושום גורם לא יעצור אותו, וכל הגיגי פקידים המבקשים לעצור את הפרוייקט אינם רלוונטים .שר התחבורה אמון על ביצוע פרוייקט הרכבת הקלה וכל האמירות של פקידים עלומי שם באוצר שאינם מתמצאים בפרוייקט ואינם אחראים עליו אינן רלוונטיות.

     

    שר התחבורה ציין עוד כי "רשת הרכבות שמשרדו מקדם במטרופולין תל אביב ,שילוב של רכבת תחתית ועלית הוא הפתרון היחידי לבעיות התחבורה של גוש דן וזה מה שגוש דן זקוק לו. אחרי שנים של הבטחות הפרוייקט יצא לדרך וכל רשת הקווים המתוכננת במטרופולין תל אביב תבוצע כמתוכנן,כפי שקיים במקומות רבים בעולם״.

     

    במשרד האוצר הכחישו כי יש אפשרות לביטול הפרויקט, וציינו כי מדובר בהרחבה משמעותית של הפרויקט הקיים. "משרד האוצר עומד מאחורי פרוייקט הרכבת הקלה בגוש דן. בשנה האחרונה התקיים הליך מקצועי המשותף למשרד האוצר, משרד התחבורה ומנהל התכנון על מנת לבחון אילו תוספות נדרשות למערכת כדי לעמוד ברמת שירות גבוהה לנוסעים בגוש דן. במסגרת זו נבחנות מספר חלופות הכוללות הרחבה משמעותית של התוכנית הקיימת.

    במשרד האוצר רואים חשיבות רבה בתחבורה ציבורית איכותית ונגישה לכלל התושבים".

     

    ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, אמר ל-ynet כי "אכנס את ועדת המשנה לתחבורה ציבורית לדיון דחוף על ההצעות לבטל את הקווים הנוספים בפרוייקט הרכבת הקלה בת"א. במקום לבזבז מילארדים מכספי הציבור ושנים רבות על עבודות שיתקעו את מרכז גוש דן ויפגעו בתושבים ובעסקים, במקום ליצור עוד כאוס תחבורתי ובמקום עוד סיבוב של ויכוחים בין הגורמים, דרושה עכשיו החלטה לפרוס במטרופולין דן רשת של אוטובוסים מהירים".

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים