שתף קטע נבחר

השם הוא מרטין, אסטון מרטין

אסטון מרטין, יצרנית מכוניות הספורט הבריטית, תככב שוב לצד ג'יימס בונד ב"ספקטר" עם מכונית שיוצרה במיוחד. לכבוד המאורע, קבלו כמה מהרגעים הגדולים של אסטון מרטין על המסך הגדול

יצרנית מכוניות הספורט הבריטית אסטון מרטין, שהגיעה לאחרונה לישראל, חייבת את עיקר תהילתה למרגל המפורסם בעולם, ג'יימס בונד. היא מוכרת יותר מכל כאמצעי התחבורה של סוכן 007 בשירות החשאי הבריטי - וכיכבה ב-11 מתוך 23 הסרטים שיצאו עד כה בסדרה המפורסמת.

 

 

גם בסרט הקרוב, "ספקטר", אסטון מרטין תהיה שם לצד בונד - עם ה-DB10 שאף עוצבה ויוצרה במיוחד לסרט. וכל זה, למרות שבמקור - בספריו של איאן פלמינג המהווים את הבסיס לסדרת הסרטים - המכונית של בונד יוצרה דווקא על-ידי יצרנית בריטית אחרת, בנטלי. אז לקראת בונד החדש, קיבצנו עבורכם חמש מההופעות המפורסמות והמוכרות ביותר של אסטון מרטין בשירות הוד מלכותה.

 

מאחורי הקלעים של "ספקטר" - יגואר C-X75 של ה"רעים":

 

 

הופעת בכורה

אסטון מרטין הופיעה לראשונה לפני 51 שנים ב"גולדפינגר", הסרט השלישי בסדרה. המפיקים, הארי זלצמן ואלברט ברוקולי, חיפשו אחר מכונית מודרנית ומעוצבת, וה-DB5 - שהושקה רק שלושה חודשים לפני תחילת הצילומים - נראתה כבחירה מבטיחה.

 

בניגוד למפיקים, אסטון מרטין הייתה פחות נלהבת לתרום את המכונית לסט הצילומים, הסכימה אמנם לקדם את המפיקים לראש התור אך דרשה עבור המכונית את מחיר המחירון המלא. בסופו של משא ומתן ארוך, היצרנית הסכימה לתרום צמד מכוניות - האחת רגילה לצילום קטעי נהיגה, השנייה - ששימשה במקור כאב טיפוס - כללה את הטריקים של מומחה האפקטים המיוחדים ג'ון סטירס (Q האמיתי ויוצר הרובוטים ב"מלחמת הכוכבים"). בהם לוחית רישוי מתחלפת, שמשות משוריינות, מיסוך עשן, מתזי שמן, מקלעים וכמובן - מנקבי הצמיגים המפורסמים.

 

 

בתא הנוסעים היה מסך עם מערכת ניווט (כן, פעם זה היה חדשני) ולא שכחנו את מושב המפלט המפורסם. סצינת המרדף, שצולמה בשוויץ, נכנסה לפנתיאון הקולנוע והתחילה את הרומן הארוך בין אסטון מרטין לג'יימס בונד. דגם מוקטן של ה-DB5, שיוצר על ידי חברת הצעצועים קורגי עם יציאת הסרט לאקרנים, הפך לצעצוע הנמכר ביותר ב-1964.

 

בונד חדש, אסטון נקראת חזרה לדגל

מאז הופעת הבכורה, אסטון מרטין הופיעה עם ה-DB5 לכמה שניות בסרט הרביעי בסדרה, "כדור הרעם", וב"בשירות הוד מלכותה" עם ה-DBS - לצידו של ג'ורג לזנבי, ששיחק פעם אחת בלבד בתפקיד 007. רוג'ר מור, השלישי לגלם את התפקיד (בשבעה סרטים, מ-1973 עד 1985), קיבל לידיו לוטוס אספרי.

 

18 שנים אחרי שנעלמה מהסרטים, אסטון מרטין חזרה לצד טימותי דלטון, עם ה-V8 ואנטז' - בסרט "בונד באזור המסוכן". המכונית בסרט זה עוצבה בהשראת ה-DB5 הקלאסית, וכוללת שמשות משוריינות, קרן לייזר שיוצאת ממרכז הגלגל ומסוגלת לחתוך מכוניות וטילים נגד טנקים מלפנים. כל זאת כדי שבונד ונגנית הצ'לו הסובייטית קארה מילובי (השחקנית מרים ד'אבו), יוכלו להיחלץ מהצבא האדום ולחצות את הגבול מבארטיסלבה (בריה"מ דאז) לאוסטריה. והכל במרדף מרהיב על השלג.

 

 

וכן, היו גם מסמרים בגלגלים לנהיגת קרח, מגלשיים בצדי הגוף ומנוע סילון אחורי. ולבסוף, מנגנון השמדה עצמית נועד כדי למנוע מהטכנולוגיה המערבית ליפול לידיים הסובייטיות.

 

ועוד פרט מעניין: בתחילת הסרט בונד נוהג בגרסה הפתוחה (וולנטה) -  המכונית הפרטית של יו"ר אסטון מרטין בזמנו, ויקטור ג'נטלט. הוא לבטח ידע להעריך מה תעשה ההשתתפות בסרט לערכה של המכונית הספציפית.

 

שובה של ה-DB5

לאחר שש שנות היעדרות, 007 חזר למסך הגדול בסרט "גולדן איי" בשנת 1995. את התפקיד הראשי נבחר לגלם פירס ברוסנן, ולמרות שהמכונית הרשמית הייתה ב.מ.וו Z3 (כחלק מחוזה לשלושה סרטים שחתמה ההפקה עם היצרנית), בתחילת הסרט בונד נוהג דווקא ב-DB5 - שזוכה לזמן מסך ארוך משמעותית מהרודסטר הגרמנית.

 

 

בסצנה, שצולמה בכבישי הריביירה הצרפתית מעל מונאקו, מתוארת סיטואציה משעשעת בה פסיכולוגית של השירות החשאי הבריטי MI6, מעריכה את יכולותיו המקצועיות של בונד - תוך מפגש מקרי עם פרארי F355, נהוגה בידי קסניה אונטופ (פמקה ג'נסן). במציאות ה-DB5 הייתה מתקשה - בלשון המעטה - לעמוד בקצב, אבל בעולם האשליות הקולנועי נראה הדו-קרב צמוד למדי, ומסתיים רק כשהפסיכולוגית דורשת מבונד לעצור. הוא בתגובה מושך את בלם היד ומוציא בקבוק שמפניה מתא מקורר בין המושבים.

 

זו הייתה ההופעה השלישית של ה-DB5, שבהמשך תככב ארבע פעמים נוספות על המסך הגדול. זה הופך אותה למכונית שהופיעה בהכי הרבה סרטי ג'יימס בונד.

 

אסטון מרטין חוזרת רשמית

לאחר תום החוזה עם ב.מ.וו, בונד חזר לזרועותיה של אסטון מרטין עם הוואנקוויש בסרט "למות ביום אחר". הפעם לא היו אלה רגשות נוסטלגיים - אלא 35 מיליון דולר שפורד - אז בעלת הבית של אסטון מרטין - הציעה לשלם למפיקים בתמורה לפרסום. ההפקה קיבלה שבע מכוניות - שלוש רגילות וארבע שהוסבו למכוניות פעלולים, לכל אחת תפקיד משלה בסצנת המרדף שנערך על אגם קרח קפוא באיסלנד.

 

הוואנקוויש, שמצוידת בהנעה אחורית, התקשתה לנסוע על הקרח - ולכן המכוניות שצולמו בסצינות אלו הוסבו להנעה כפולה, ומנוע ה-V12 הוחלף במנוע V8.

 

 

זו הייתה כפי הנראה המכונית המצוידת ביותר טכנולוגית שסופקה אי פעם לבונד: טילים ותתי מקלע נשלפים מהסבכה הקדמית, שני מקלעים יוצאים ממכסה המנוע, מושב מפלט (ששימש בסוף כאמצעי להפוך את הרכב), ונהיגה בשלט רחוק. הפטנט המרשים ביותר היה כמובן כושר ה"היעלמות" של הרכב - זאת באמצעות מצלמות המותקנות בצד אחד והקרנת הנוף בצד השני.

 

שבירת שיא בגלגול

הרומן עם אסטון מרטין המשיך בסרט הבא בסדרה, "קזינו רויאל", כשהפעם לתפקיד נכנסה ה-DBS, גרסת ביצועים של ה-DB9. בשונה מהמכוניות הרשמיות הקודמות, שסופקו לבונד על-ידי ראש אגף הפטנטים Q, ה-DBS לא כללה הפעם מערכות ייחודיות - פרט לתא נסתר לאקדח הוולטר וערכת החייאה המופעלת ישירות ממטה MI6 בלונדון. שלושת המכוניות שצולמו לסרט גם היו אבות טיפוס, שכן ה-DBS הושקה כשנה לאחר יציאת הסרט לאקרנים.

 

 

הסצנה המוכרת ביותר בסרט (ומהמופרכות שבו) היא מרדף שמנהל בונד אחרי הרשע התורן, לה שיף (מאדס מיקלסן), שצולמה במסלול ניסויים במילברוק. במהלכו בונד (דניאל קרייג) נאלץ לפנות בחדות בכדי להתחמק מדריסת שותפתו וספר לינד (אווה גרין), ששוכבת על הכביש. עובדה שגורמת לרכב להתהפך משום מה שבע פעמים. הפעלול המדובר בוצע באמצעות תותח אוויר שחובר למכונית, והופעל במהירות נסיעה של 120 קמ"ש. שבעת הגלגולים שעברה הוכרו כשיא גינס למספר הגלגולים בהתהפכות יזומה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכוכבת החדשה: אסטון מרטין DB10
שון קונרי וה-DB5
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים