שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    6 תנאים שתינוק צריך כדי לישון טוב
    אם לא ברור לכם למה התינוק לא ישן כמו שצריך, כדאי לבדוק האם אתם בכלל מאפשרים לו לישון בהתאם לצרכים שלו. האם כל שפשוף עיניים הוא סימן לעייפות? ומה עושים עם תינוקות שמתעוררים באופן קבוע כשמעבירים אותם מהעגלה למיטה?
    חצי השנה הראשונה לאחר הלידה היא תקופה בה לומדים להכיר את התינוק, להבין מהם צרכיו ולהבין כיצד נענים לצרכים אלו בצורה הטובה ביותר עבורו. מדובר בתקופה עמוסה רגשית ופיזית עם הרבה שאלות ותהיות ובעיקר מעט שינה. אז איך בכל זאת ניתן להקל על תינוקנו ועלינו כבר מלידה ולישון טוב יותר?

     

    למה תינוקות לא ישנים טוב?

    תינוקות רבים לא נולדים עם היכולת להירדם באופן עצמאי, והם זקוקים לנו על מנת שנסייע להם להירדם בהתחלה, ושנלמד אותם להירגע ולהירדם בעצמם כשהם בשלים לכך בגיל מאוחר יותר. תינוקות, בדומה למבוגרים, ישנים לפי מחזורי שינה ולכן ברגע שהם אינם יודעים להירדם באופן עצמאי הם יתקשו לעבור בין מחזור שינה אחד לאחר.

     

    עוד בנושא:

    5 דברים שמנעו מהתינוק שלך לישון אתמול בלילה

    מדוע תינוקות לא ישנים, האם ניתן לעזור להם?

    עכשיו הולכים לישון! כך תגרמו לזה לקרות

     

    ברגע שתינוק נעזר בחפץ כלשהו או בהוריו על מנת להירדם הוא לרוב יתעורר אחרי מחזור שינה אחד או יותר ויזדקק לסיוע נוסף על מנת לחזור לישון. זה אומר שברגע שתינוק נרדם בהנקה, בנדנוד, על הידיים של הוריו ואפילו בנוכחות הוריו הוא עלול להתעורר פעמים רבות במהלך הלילה ובתנומות היום ואנחנו נטעה ונחשוב שזה מרעב או כי הוא סיים לישון, אך בפועל הוא רק זקוק לסיוע נוסף כדי לחזור למחזור שינה חדש.

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    אם זה המצב כבר מהתחלה למה לחכות עד גיל חצי שנה בשביל ללמד אותו לישון?

    יש מספר סיבות שבגינן כדאי לחכות לגיל זה והן קשורות בעיקר לבשלות פיזיולוגית של התינוק - הפרשה מספקת של הורמון המלטונין שאחראי על השינה והיכולת לישון באופן רציף, אך גם בעקבות בשלות רגשית של ההורים להיות עקביים ולאפשר תהליך של למידה. מכאן ניתן ללמוד כי בחודשים הראשונים התינוק זקוק לסיוע מהוריו על מנת להירדם, ולכן לרוב אי אפשר לצפות ממנו להירדם בעצמו ברגע שהוא מתעייף, בניגוד למה שרבים חושבים.

     

    אז איך בכל זאת ניתן להקל עליו?

     

    1. מגע ועיטוף

    במשך תשעה חודשים התינוק היה ברחם סגור עם גבולות ברורים ובטוחים. כשתינוק יוצא לעולם הוא חווה המון גירויים מהסביבה שלו מה שעלול להכניס אותו למתח ותחושת חוסר אונים. עיטוף, מגע של האם ומנשא בחודש הראשון יוכלו לסייע לו במסעו בעולם החדש.

     

    תחימה של אזור השינה כגון עריסה או עגלה מאוד יקלו עליו לחוש בטחון, כמו גם שינה על הבטן במהלך היום כאשר האם משגיחה. בלילה מכיוון שהוראת משרד הבריאות הינה להשכיב את התינוק על גבו ישנה אפשרות להשתמש בשמיכת עיטוף, וכך הוא ירגיש מוגן ועטוף על אף שהוא נמצא על גבו.

     

    2. סדר יום וטקסיות

    דבר נוסף שניתן לעשות הוא לייצר סדר יום וטקסים קבועים. ברגע התינוק ידע מה הדבר הבא שעומד לקרות תרד משמעותית תחושת המתח והוא יחוש בטחון. הוא יזהה כי ברגע ששוכבים במיטה בחדר חשוך (שמסייע להפרשת המלטונין ומצמצם גירויים) הולכים לישון, כשנכנסים לעגלה יוצאים לטיול וכשעושים אמבטיה שנת הלילה קרבה.

     

    ככל שהדברים יהיו ברורים יותר וטקסיים יותר, כך הוא יהיה רגוע יותר ומוכן לפעילות הבאה ויוכל לאכול בהתאם לצרכיו, לישון בהתאם לצרכיו ולהתפתח בהתאם לגילו.

     

    3. זיהוי סימנים

    תינוק בחודשים הראשונים מאותת לנו על צרכיו השונים. אנחנו רק צריכים להיות קשובים לו על מנת שנדע כיצד להיענות. סדר יום יאפשר בקלות רבה יותר לזהות סימני עייפות ובכך נמנע מעייפות יתר שתוביל לבכי, קושי בהרדמות ושינה לא איכותית. במידה ונשכיב לישון עם ליטופים ולחישות, ברגע שמתחילים סימני העייפות המשתנים בין תינוק לתינוק (כוללים פיהוק, שפשוף עיניים, יללות ושפשוף אוזניים), לא נגיע למצב של הרדמויות קשות וארוכות ונמנע ממצב בו תינוקנו ישן תנומות קצרות ולא איכותיות.

     

    4. השכבה בזמן

    תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם מאוד עייפים ואנחנו נוטים לפרש את העייפות כרעב או רצון בגירויים נוספים. במידה ונמנע מזמני ערות ארוכים מדי נקל עליהם את השינה. זיהוי של סימני העייפות והשכבה במקום קבוע יוכלו לעשות את רוב ההבדל בבית. ברגע שהם מתעוררים בבוקר לרוב הם הכי עייפים, ולכן אחרי פחות משעה הם יהיו בשלים לשנת הבוקר. במידה ונניח אותם לישון בזמן ונסייע להם להאריך את השינה ונחזיר אותם לישון במידת הצורך, נוכל להימנע ממאבקים וקושי בשינה במהלך כל שעות היממה.

     

    5. הבנת הצרכים של הילד

    ישנם תינוקות הנולדים עם היכולת לישון טוב ולהירדם בקלות וישנם כאלו שפחות. אין זה אומר שהם פחות עייפים. על מנת להקל עליהם חשוב לזהות את הטמפרמנט שלהם ולפעול על פיו. אמהות רבות חולמות על חופשת הלידה, הן מתכננות לבלות עם חברות בבתי קפה, להספיק את כל הסידורים והן מתאכזבות שהתינוק בוכה כל הזמן.

     

    לפייסבוק הורים של ynet כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו

     

    צריך לזכור שלתינוק אין את היכולות שיש לאדם מבוגר וברגע שהוא ישן כל שינה במקום אחר, נקטעת לו השינה במעבר שבין האוטו לעגלה והעגלה לבית והוא לא יודע מה הדבר הבא שיקרה או מה המקום הבא אליו הוא יגיע. הוא מתוסכל וזה מתעצם שהוא לא ישן באופן מספק. במידה וילדיכם רגוע ומתנהל טוב עם המעברים והלוז הצפוף זה מצוין, אך אם זה לא כך נסו להימנע מימים שלמים מחוץ לבית במקומות הומים ומוצפים בגירויים, הישארו רוב השבוע קרוב לבית וצאו לגיחות קצרות יותר.

     

    6. הורה רגוע

    חשוב מאוד בתוך כל ההתחלה העמוסה לא לאבד את עצמנו. סמכו גם על אחרים שיוכלו להרגיע את התינוק שלכם, אפשרו לבן זוגכם להיות שותף פעיל בגידול בהתאם לרצונותיו ולהשקפותיו. כך תוכלו להוריד במעט את תחושת האחריות הלא פשוטה שהחלה ברגע שהתינוק נולד. על מנת שילד יהיה רגוע הוא זקוק להורים רגועים שישרו עליו בטחון ולכן אפשרו לעצמכם רגעים של שקט ואנרגיה בהתאם לצורך וחיזרו אל תינוקכם נינוחים יותר.

     

    החודשים הראשונים הינם בעיקר חודשים של ניסוי ותהייה. ברגע שאתם מרגישים שהדברים מתנהלים טוב ובשליטה, תיהנו מהמצב הקיים, אך ברגע שאתם מרגישים שאיבדתם שליטה, עצרו וחשבו כיצד הדברים מתנהלים בבית, מהו המזג של הילד שלכם? והאם אתם קשובים מספיק לצרכים שלו? לצרכים שלכם? זכרו כי כל מצב וכל הרגל ניתן לשנות, זה תלוי בכם.

     

    אבא עייף במיוחד מנסה להרדים את בתו:

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    הכותבת היא יועצת משפחתית להורות ושינה




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לייצר סדר יום וטקסים קבועים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים