שר החינוך בא ללמוד
השר נפתלי בנט ביקר השבוע בבית הספר סולומון שכטר במנהטן ולמד שבכל מה שקשור ללימודי יהדות, התלמידים כאן נמצאים אפילו לפני התלמידים בישראל
יש כמה תחומים מרכזיים (וגם כמה שוליים וקטנוניים), שאנחנו הישראלים שחיים בארה״ב למדנו לראות אחרת. כמה תחומי חיים שבמבט מכאן, נראים לנו טעוני תיקון שם בישראל.
השבוע הגיע לאזורינו שר החינוך הישראלי המדובר נפתלי בנט, בין השאר כדי לזהות את כל אותם אלמנטים שגורמים לכמה ממוסדות החינוך המקומיים לחולל הבדל חינוכי משמעותי על הדורות הצעירים.
בנט ופמלייתו הגיעו בבוקר יום שלישי הגשום לבית הספר סולומון שכטר מנהטן, למפגש מצומצם עם קבוצת תלמידים וקבוצת הורים יהודים וישראלים.
ראשית, הצטרף בנט למעגל הילדים שחיכו לו בהתרגשות עם שאלות ותובנות.
״מכירים את השיר ׳כל ישראל ערבים זה לזה׳? שאל בנט את התלמידים. ״זה הבסיס של מה שאני מקווה לקדם במפגש הזה. חשוב לי שהערך הזה ימומש בישראל, וגם בכל העולם. זו הסיבה שאני כאן״.
בנט נראה מתרשם ומופתע מהתכנים הלימודיים שבהם מעורבים הילדים והפנה אליהם שאלות בחזרה. ״אתם כאן כנראה עושים משהו מאוד טוב״, העיר למנהל בית הספר.
לאורך המפגש זיהה בנט הבדל בין לימודי היהדות בשכטר לבתי הספר בישראל, והביע דאגה. ״אתם יודעים, ישראל ממוקמת בשכונה לא טובה. יש הרבה איומים וסכנות, אבל אני לא מודאג מזה. אנחנו תמיד ידענו להתמודד מול האיומים האלו. מה שמטריד אותי הרבה יותר זה הריחוק הגובר מהיהודים הרבים בעולם, באמריקה, שמתרחקים מאיתנו. כשהם לא בבית ספר כזה למשל, הם מאבדים במקרים רבים את הקשר שלהם ליהדות ולישראל״.
אחד מילדי בית הספר סיפר לשר הישראלי שאימו היא אשת חינוך מקומית, והוא היה רוצה לשמוע ממנו על ההבדלים בין מערכת החינוך המקומית לזו הישראלית.
״אני לא יודע מספיק עדיין על החינוך בניו יורק כדי לעשות את ההשוואה, אבל אני אספר לך על החינוך בישראל״, אמר. ״רוב הילדים הולכים לבית ספר ציבורי ללא תשלום, כבר החל מגיל 3 וכך עד גיל 18, ועדיין, יש לנו עבודה רבה. למשל״, המשיך, ״כמה ילדים יש לכם בכיתה? 16? 18? זה מדהים. בואו נחליט לא לגלות את זה לאף אחד בישראל״, הוא מוסיף בהלצה.
״אצלנו בישראל יש כיתות של 40 תלמידים. היעד הראשוני והחשוב שלי היה לצמצם את מספר הילדים בכיתה. הצלחנו להשיג את המטרה בכיתות א׳, ואנחנו ממשיכים בהדרגה. המטרה השנייה שלי היא לצמצם את הפערים הגדולים בין חינוך לילדים שמגיעים ממשפחות עשירות, ואלו שמגיעים ממשפחות מעוטות יכולת. פער שכזה הוא לא מוסרי, ואני משקיע בכך שכולם יקבלו הזדמנויות שוות.
בנוסף״, הוא מספר לילדי שכטר, ״יש חברות ומגזרים שונים בחברה הישראלית. דתיים, חילנים, ערבים, חרדים. הבעיה בין הקבוצות היא שכל קבוצה מתייחסת לקבוצה השנייה באופן מאוד נגטיבי. אני מקווה שנגיע למקום שבו כל אחד יכול להיות גאה במי שהוא, אבל עדיין יש לכבד זה את זה וללמוד זה על עולמו של זה״.
אחד ההבדלים שהצליח בנט באופן לא מפתיע לזהות מהר מאוד, היה זה של לימודי היהדות. ״אני יכול להגיד שאני נפעם מהמגוון והעומק של החומרים שנלמדים בבית הספר. בישראל״, הוסיף, ״אני לא יודע מדוע, יש חשיפה דלילה בהרבה ללימודי יהדות, ואתם כנראה יודעים הרבה יותר ממה שישראלים יודעים על תורה, על תלמוד, גמרא ועוד כלים בסיסיים של יהדות והערכים שמאחוריה. אנחנו מנסים גם את זה לתקן והגעתי לכאן היום כדי ללמוד מה שאתם עושים ולנסות לתרגם את השיטות והדרכים בישראל״.
רגע לפני שיצאו התלמידים ממעגל המפגש ופינו את מקומם להורים, שאל אחד התלמידים את דעתו של בנט לחשיבות השילוב של טכנולוגיה בכיתות. השר סיפר שהתשובה שלו לשאלה, היא משהו שהפתיע גם אותו. "כאיש היי טק, חשבתי שחשיפה לשימוש בטכנולוגיה מתקדמת תפתור בעיות ותהווה את השינוי הגדול, אבל מהר מאוד הבנתי שהחוויה הלימודית תלויה וקשורה לפני הכל במחנך טוב. אני בעד טכנולוגיה אבל מה שיותר מהכל משנה, מכל המכשירים או הכיתות החדישות, זה מחנך טוב״.
עם ההורים, נראה היה שבנט צמא להקשיב. השר הודה להורים שביטלו את בוקר העבודה כדי להגיע. הוא סיפר שהחשש הכי גדול שלו, כשהוא חושב על האיומים שעומדים בפני מדינת ישראל, הוא דווקא המעמד של היהודים בתוכה. "מבחינה בטחונית תמיד היינו, וממשיכים להיות תחת איומים, ויודעים להתמודד איתם. אבל מה שהכי מדאיג אותי, זה שאנחנו מאבדים יהודים ומאבדים את הקשר עם היהודים. ישראל מבחינה היסטורית ראתה את יהודי התפוצות ככאלו שצריכים לעשות עליה או לתרום כספים. עכשיו אנחנו די מסתדרים בתחום הכלכלי, ולא ממש זקוקים לכספים. מה שאנחנו כן זקוקים לו, הוא חיזוק והעמקת הקשר והקרבה ליהדות והקשר עם יהודי התפוצות״.
בנט חשף את התכנית החדשה לקידום פעולות ותמורות שיעמיקו את הקשר. לתכנית יש תקציב, וסביבה תהיה מערכת שתסייע בקידום מהיר של פעולות, הבעיה היא שלתכנית עדיין אין תכנית. ״לראשונה אישרנו תקציב של 70 מיליון לארגון שאיננו ממשלתי ויוכל לקדם פעולות ותמורות, אבל עכשיו אנחנו צריכים לבנות את הדרך. הייתי רוצה״, הפנה בנט בקשה להורים, “לשמוע מכם, מה אתם חושבים”.
אחד האבות, ישראלי לשעבר, סיפר שבית הספר עושהמשהו טוב שחשוב ואף חיוני לזהות ולאמץ בחינוך בישראל. ״ילדים אוהבים את היהדות ומסייעים גם להורים להתחבר ליהדות. הם מוקפים בה. הם עוסקים בה באופן אינטרקטיבי. הם מיישמים אותה בזמן אמת״.
בנגמין מאן, מנהל בית הספר, סיפר שבבית הספר יהודים יכולים להיות יהודים בכל מיני דרכים וצורות. המגמה היא לכבד ולקבל את השונות, על דרכיה, ועם זאת לזכור שבכל הצבעים והדרכים שלנו, כולנו עם אחד. ״מה שאנחנו עושים”, אמר מאן, ״הוא לתת לילדים את החופש לחיות חיים יהודיים פתוחים עם רוחניות שמרוממת אותם ומאתגרת. כזו שמשתלבת עם הקידמה וכזו שרואה בישראל חלק מכולנו. בבית הספר אנחנו גאים ומכבדים את הדרך של כל משפחה. פלורליזם הוא מה שמחבר אותנו כיהודים, לערכים של קבלה, ושאלת שאלות. בכך שאנחנו מעודדים את התלמידים להתחבר לערכים של היהדות, לצמוח בתוכם, ליישם אותם בשלל דרכים, כך לתפיסתנו נגביר את הסיכוי שינחילו את החשיבות של היהדות וערכיה בתוכם ויראו בה כבסיס מוצק שלהם לחיים״.
ההורים חיזקו את דברי המנהל וחזרו והעמיקו על אותו פלורליזם שמחבר בין המשפחות השונות והמגוונות, דרך יישום יומיומי חיובי ומאתגר של ערכים ותכנים יהודיים. בנט אמר לבסוף שעבורו המפגש היה יעיל במיוחד.
״אנחנו מאוד שמחנו שהוא הגיע״, מסכם המנהל מאן, ״שמחנו לשתף את שר החינוך בדרך שלנו, ברצון לממש את הערכים היהודים ולהציג יהדות מגוונת, וכבוד לפלורליזם. להציע לו לראות שכמו אצלנו, כשפוגשים אנשים במקום שבו הם נמצאים, מצליחים להתקרב ובאמת ללמוד ולחיות ביחד״.
בבית הספר מקווים להמשיך את הקשר עם שר החינוך ומערכת החינוך בישראל ומקווים שהקשר יעמיק.
לפני שעזב, הצליח בנט לרגש את התלמידים, ההורים והמורים כאחד. הוא הצטרף לשירה בציבור שהכינו עבורו התלמידים, כשהוא עובר איתם לישיבה מזרחית על הרצפה, ובסיומה, פנה לילדים והזכיר להם שתמיד ידעו ויבטחו בכך שישראל תמיד תהיה שם עבורם, ובה תמיד יהיה להם מקום והם תמיד יהיו חלק ממנה.
״התרגשנו מהפנייה שלו״, סיכם מאן. ״היא מגלמת בתוכה בדיוק מה שאנחנו מלמדים את התלמידים שלנו״.
התלמידים חזרו לכיתות, בנט עבר עם פמלייתו ליעד הבא, ועכשיו נותר רק לחכות ולראות מה יניב המפגש.
שר החינוך נפתלי בנט
מומלצים