שתף קטע נבחר

סוף הממלכה: נפילתה של "עיר המלכים"

בעלי "עיר המלכים" באילת הודיעו על סגירת המקום בשל חובות. אבל מי שמכיר מקרוב את האטרקציה שהקמתה עלתה יותר מ-160 מיליון שקל לא הופתע: "זה היה חזון שאפתני שלא המציא עצמו מחדש, בזמן שהאטרקציות האחרות התחדשו; לא היה טעם לבקר שם יותר מפעם אחת". בכיר בתיירות האילתית: "לא נורא, המקום גם כך לא פנה לקהל מחו"ל"

כל מי שהזדמן לו לבקר בשנים האחרונות באילת והסתובב קצת בעיר, שאל את עצמו לבטח את אותה שאלה. מה לעזאזל עושה שם אותה "טירת קרטון" שוממת, היא "עיר המלכים", שכמעט לעולם לא פועלת? אף ילד לא מתגלץ' במגלשה שכבר מזמן מיובשת ממים, אף אחד לא מתחזק את המיני-לונה-פארק שכבר מזמן עומד חלוד ברחבה החיצונית של הפארק.

 

הבוקר (ב') הודיעו מנהלי המקום כי "עיר המלכים" תיסגר בחודש הבא, בעקבות חובות עתק של יותר מ-50 מיליון שקלים. הפארק יוצע למכירה במסגרת הליך של כינוס נכסים, ובכך יגיע הסוף העצוב לאחת האטרקציות הבולטות בהיסטוריה של שער התיירות הדרומי של ישראל. ככל הנראה המקום ייהרס ובמקומו יוקמו - כמה מפתיע - בתי מלון נוספים.

"עיר המלכים" (צילום: ד"ר אבישי טייכר) (צילום: ד
"עיר המלכים"(צילום: ד"ר אבישי טייכר)

פארק האטרקציות "עיר המלכים" נוסד בדיוק לפני עשור, כפנטזיה של הוגיו (אלרן נדל"ן, מלונות אפריקה ישראל וז'ול וורן אחזקות), שרצו לשלב בין דיסנילנד לבין תקופת התנ"ך. החזון השאפתני יצא לדרך ב-2000 וכאמור ב-2005 נפתח הפארק למבקרים בקול תרועה רמה, במתחם הלגונה המזרחית של העיר הדרומית. בין האטרקציות המרכזיות שבו היו "מערת התנ"ך" ו"מערת האשליות", "מגלשות ספירלת דוד" וכמובן "מפלי המלך שלמה", אותם מסלולי מים הגולשים מגובה 20 מטרים בחלקו החיצוני של המבנה. עוד במקום מתחם ג'ימבורי, בתי קפה ומסעדות. 

 

בניית הפארק המעוצב כטירה ומשתרע על פני שטח של יותר מ-16 דונם, עלתה על פי חלק מהדיווחים יותר מ-160 מיליון שקל. את הקמתו ליוו יועצים מקצועיים מרחבי העולם, בהם גם אנשי "דיסני" שסיפקו את הידע לפארק הנושא הראשון מסוגו בארץ. לצד ההשקעה הכספית האדירה במבנה עצמו, גם בקידומו ופרסומו הושקעו סכומי כסף גדולים, בעיקר בתיירות הפנים. בשנותיו הראשונות הפארק אפילו זכה להצלחה מסוימת. ב-2010 עם ההאטה במספר המבקרים לקחה אותו רשת "פתאל" תחת חסותה, אך המקום לא הגיע לשגשוג המצופה ולרמת הכנסות שתכסה את ההשקעה הראשונית של היזמים. בממוצע, כך אמרו ל-ynet גורמים הבקיאים בנתונים, ביקרו ב"עיר המלכים" כ-250 אלף איש בשנה.

הקמת האטרקציה. יותר מ-160 מיליון שקל
הקמת האטרקציה. יותר מ-160 מיליון שקל

"צריך לזכור שבניגוד לאטרקציות אחרות, כאן מדובר בסוג של אטרקציה שזה 'לסמן וי' עם הילדים עליה, ופחות כזו שאפשר לבקר בה פעם אחר פעם שוב ושוב", אומר ל-ynet גורם מקומי אילתי המכיר היטב את ההיסטוריה של המקום.

"האטרקציה החלה את דרכה כמבנה מרשים מאוד ומושקע, ובאמת שאפשר היה לבלות שם 4-5 שעות, אבל זה סוג של בילוי חד פעמי. לא ידוע לי על אנשים שהגיעו לאילת ממקומות אחרים בארץ וחזרו פעם שנייה או יותר מכך לעיר המלכים".

 

"לא חשבו שם מספיק" 

גורם אחר בעיר ממשיך את הדברים ומספר כי בהנהלת המקום לא החכימו די כדי להתחדש ולחדש לקהל המבקרים. "תראה למשל את המצפה התת-ימי עם בריכת הכרישים, את ריף הדולפינים ומקומות אחרים - כולם מתחדשים ומתעדכנים עם השנים וכאן מה הוסיפו? פארק שעשושים חיצוני אחרי חמש שנים? לונה פארק כזה לא ימשוך אנשים לחזור ל'עיר המלכים', בטח לא כשמתקנים דומים ואפילו זהים נמצאים במקומות אחרים ברחבי העיר. אז כן, יכול להיות שלא חשבו שם מספיק".

בריכת הכרישים במצפה התת-ימי. חושבים קדימה (צלם: בועז סמוראי) (צלם: בועז סמוראי)
בריכת הכרישים במצפה התת-ימי. חושבים קדימה(צלם: בועז סמוראי)

אותו גורם עמו שוחחנו הוסיף וציין כי "עיר המלכים" גם היתה בשנים האחרונות סגורה בשבת, דבר העומד בסתירה לאופי הבילוי בעיר הדרומית. "סוף השבוע הוא הזמן החזק בעיר, ואפילו מרכזי הקניות פתוחים. מול כל האטרקציות האחרות שגם הן פתוחות, הסגירה של 'עיר המלכים' הציבה אותה במקום בעייתי מאוד, וחבל. היה שם פוטנציאל ובעיקר נראות מרשימה מאוד בפניה של העיר. יהיה חבל לראות את המקום נהרס".

 

לחשב מסלול מחדש 

בכיר בענף התיירות באילת חושב שמדובר במהלך טבעי ולא כזה נורא. "הקונספט הזה של 'עיר המלכים' מלכתחילה כיוון לקהל ישראלי-יהודי, שכן 'תקופת המלך שלמה' ששמו להם שם לדגל לא מדברת לקהל בינלאומי. לא-ישראלים לא הבינו מעולם את הקונספט הזה. מה הקשר בין ה'מיני-דיסנילנד' בעיר הנופש לבין דמויות עתיקות מההיסטוריה היהודית?

אילת ו"עיר המלכים" משמאל. "להחליף דיסקט" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילת ו"עיר המלכים" משמאל. "להחליף דיסקט"(צילום: shutterstock)

"עכשיו כשמשקיעים מאמצים רבים בתיירות הבינלאומית שתגיע לאילת - גם בזכות שדה התעופה החדש וגם בזכות חברות הלואו-קוסט שנוחתות ישירות בדרום, צריך להחליף דיסקט ולהתחיל לחשוב מה באמת יש לעיר הזאת להציע לקהל הבינלאומי - מעבר לסיפורים מהתנ"ך".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים