yed300250
הכי מטוקבקות
    אייל קיציס וגורי אלפי
    7 לילות • 15.12.2015
    רכבת לילה
    גורי אלפי ינסה לשפד את האקטואליה, אסף הראל יברח ממנה, אייל קיציס לא רוצה לחזור על הסיוט של 'תוכנית קיציס' וטל פרידמן הולך על כל הקופה. הלייט נייט העברי הולך להתפוצץ החורף - האם הפעם הוא ישרוד את הקרבות על המרואיינים, קשיי התקציב והשחיקה המטורפת של המגישים?
    גבי בר חיים

    בתוכנית האחרונה של גורי אלפי ב'גב האומה' לא קרה שום דבר מיוחד. לא פרידה. לא מילים חמות. לא נשיקה עם הלשון. אפילו לא הצלפות וטינופים באדיבות חברי הפאנל, כמו שאוהבים שם כל כך. אחרי תקופה שבה אלפי נעדר מ'גב האומה' בעקבות מה שהוגדר כ"בעיות לו"ז" הוא עזב את התוכנית שהיה חבר בה מיומה הראשון בקול דממה דקה. אחרי חמש שנים, זה היה סתמי כמעט כמו שזה היה עצוב. הסיבה, כך נראה, היא המעבר של אלפי לטובת הנחיית 'היום בלילה', לייט־נייט שיעלה בזכיינית ערוץ 2, קשת, בסוף החודש. וכפי שזה נראה על המסך, הוא וליאור שליין, האיש שחתום על 'גב האומה', לא נפרדו כידידים. "את אלפי ניסו לגנוב ל'ארץ נהדרת' עוד בימים ש'מצב האומה' שודרה בערוץ 2", אומר איש טלוויזיה בכיר. "כבר שמונה שנים קשת מנסים לעשות איתו את הלייט־נייט הזה. פתאום זה הבשיל".

     

    למה?

     

    "הוא לא היה מרוצה מהרייטינג של התוכנית מאז שעברה לערוץ 10. הוא חשב שהמעבר מערוץ 2 היה טעות. במקביל הבשילו התנאים עם קשת. זה לא מקרי שלא הייתה פרידה יפה מגורי בתוכנית. לא ראית משהו מרגש כמו לטל פרידמן או אסי מ'ארץ נהדרת'. הבנאדם שם מהיום הראשון. מאוד חבל שככה זה נגמר".

     

    זה כנראה טבעה של תחרות. אלפי, בדיוק כמו טל פרידמן, אסף הראל ואייל קיציס - חבורת 'ארץ נהדרת' - יעלו בקרוב כל אחד עם תוכנית משלו. כולן נעות על רצף שבין טוק־שואו בפריים־טיים (פרידמן) ללייט נייט של ממש (הראל). יחד עם התוכנית של שי שטרן, שכבר משודרת שנתיים בערוץ 10 והזכיינית רשת, שעדיין יושבת על הגדר ובטח תקפוץ מתישהו למים, מסמן הריבוי הזה את הרנסנס של הטוק שואו והלייט־נייט העבריים. האחרון הוא ז'אנר שתמיד אהבנו לאהוב, אבל כנראה פחות אהבנו לצפות בו. מה שמסביר את מיעוט תוכניות הלילה הישראליות ששרדו לאורך זמן.

     

    'פרפר לילה' החלוצית עירבה הומור פרוע, סטנדאפיסטים, וחלקי גוף חשופים. בעקבותיה הגיעו 'יחסים מסוכנים' המתוחכמת עם דנה מודן ו'חלומות בהקיציס' הביזארית עם פרידמן וקיציס בפרונט ושי שטרן מאחורי הקלעים. 'כל לילה עם אסף הראל' שרדה מעל מאה תוכניות בערוץ 10, 'הלילה עם ליאור שליין', הצליחה להחזיק את הראש מעל המים במשך 600 תוכניות באותו ערוץ. לייט־נייט זו חיה לא פשוטה: כדי לעשות אותו טוב צריך השקעה כספית. המון השקעה. במערכת. בכותבים טובים. בלהקה. באורחים ראויים. בטאלנט. וכמובן, באורך נשימה וסבלנות מצד הערוץ המשדר, לא ממש משהו שקיים בישראל, מדינה שאוהבת הצלחות אינסטנט.

     

    אז אם הלייט־נייט הישראלי נידון למות בחושך לבד, מה פשר התחייה הפתאומית העכשווית שלו? "הכל עניין של טרנדים", אומר איש טלוויזיה. "היה גל של תוכניות אירוח וגל של שעשועונים וריאליטי וקאמבק שעשעונים ותוכניות פאנל- הכל פה הולך בגלים מאוד קיצוניים. אחד עושה וכולם רוצים לחקות אותו".

     

    × × ×

     

     

    מתקפת הלייט־נייט תתחיל בתיאום כמעט מתוזמר, אבל התוכניות, כך מסתמן, יהיו שונות באופיין זו מזו. התוכנית של אלפי בקשת, 'היום בלילה', היא חלק מניסיון של הזכיינית להשקיע ברצועת הלילה אחרי יותר מדי זמן שבו היא טיפחה בעיקר את הפריים־טיים שלה, אולי גם לקראת הפיצול של ערוץ 2 אשר יאפשר לה לבנות רצועות יומיות שירוצו לאורך כל השבוע. התוכנית תעלה ברביעי, 30 בדצמבר, ב־23:00 ותשודר גם בחמישי ובשבת. לפי גורמים בערוץ 2 התפאורה תהיה בסגנון ג'יי לנו - אורות של עיר לילית - אבל התוכן יתכתב יותר עם ה'דיילי־שואו', מבחינת היומרות הסאטיריות והביקורתיות. "התוכנית של גורי תהיה סיכום סאטירי־קומי של אירועי היום", מסביר מולי שגב, המפיק והעורך האחראי. "זה משהו שמאוד חסר לי כצופה, במיוחד במדינה שיש בה מספיק אירועים לארבע מדינות. המרואיינים יהיו יותר באוריינטציה חדשותית ופחות סלבס במתכונת הלייט־נייט. הצהרת הכוונות די ברורה, עם עורך כמו אסף ליברמן שהוא עיתונאי - זאת תוכנית בידור אבל יש מטרה להגיד משהו משמעותי כל ערב".

     

    אבל לא כולם בטוחים שהקהל הישראלי בכלל רוצה לעכל אמירות משמעותיות לפני שהוא נמלט מהמציאות אל תוך השינה. "כולם בארץ אומרים שהם רוצים לעשות 'דיילי שואו' עד שהם מבינים שהיא תוכנית די נישתית שמתעסקת בדברים שקהל הפריים־טיים של ערוץ 2 לא מתעניין בהם", טוען בכיר בטלוויזיה. "לא מעניין אותם לראות אדם עומד ומדבר על רפרנסים חדשותיים".

     

    מנגד, יהיו בתוכנית גם הרבה אלמנטים קומיים ומוזיקליים (ע"ע הפרודיה על אדל עם מרגול), שמלמדים על רצון לשבור את התלות במרואיינים ועל שאיפה לוויראליות ברשת א־לה ג'ימי פאלון וג'ימי קימל. התוכנית צירפה לשורותיה גם את העיתונאית רחלי רוטנר ובהפקה מיהרו לציין כי פנו אליה הרבה לפני פרשת ינון מגל.

     

    במקביל לתוכנית של אלפי, שגב, איש התוכן המוערך ביותר בישראל, עורך גם את 'ארץ נהדרת', שתחזור לעונה חדשה ב־28 בינואר ואת התוכנית של קיציס (כרגע נטולת שם) שתעלה בהמשך השנה בימי שישי. הרעיון הוא לבצע מהלך דו־שלבי: בהתחלה יעלה קיציס עם תוכנית מורחבת של המבזקים מ'ארץ נהדרת' ובהמשך יהפכו המבזקים לעוגן של תוכנית מושקעת יותר שנמצאת כרגע בשלבי פיתוח. אבל לקיציס כבר הייתה תוכנית במתכונת לייט־נייט בשם 'תוכנית קיציס', ששודרה לפני כשנה וחצי, בזמן צוק איתן. היא הייתה מוצלחת, גם אם לא הפכה לשיחת היום. "אני חושב ש'תוכנית קיציס' היא האב טיפוס של התוכנית של גורי אלפי", מסביר כותב בטלוויזיה. "היו שם שתי טעויות: ראשית, השקה דרדלה, אנמית מאוד, בגלל המלחמה. הטעות המרכזית בעיניי הייתה שיבוץ פריים־טיים בתשע וחצי ביום שישי. זו לא תוכנית שיכולה להושיב את עם ישראל על ספה. ל'ארץ נהדרת' יש כל מיני מנגנונים ילדותיים שיכולים להושיב מולה גם בני שמונה. 'תוכנית קיציס' לא. זה יותר גבוה".

     

    "מי שאמר את זה צדק", מסכים קיציס. "אם הייתי יכול לבחור את זמן השידור שלי הייתי בוחר תמיד משבצת מאוחרת יותר. אבל הפריבילגיה הזאת לא קיימת. התקציב של תוכנית ששואפת להיות כתובה היטב מחייב שיבוץ מוקדם יותר. שלא לדבר על זה שאתה מתחנן לאנשים לבוא להתארח והם מסרבים במקרה הטוב בנימוס".

     

    אז היה לך קשה עם התוכנית הזו?

     

    "מאוד סבלתי מזה. מאוד קשה להביא אורחים היום. כשיאיר לפיד דחה אותי לשבוע הבא בפעם הרביעית שאלתי אותו, 'איך עשית תוכנית כזאת?' הוא אמר, 'הייתי מתאבד על כל תוכנית כאילו זו האחרונה'. היום בכלל אנשים לא רוצים לבוא כי הם מפחדים מאיך שיפרשו את מה שהם יגידו. זה סיוט. במיוחד אם אתה רוצה לעשות ראיונות עם אנשי השעה ולהיות ביקורתי. האינטרס כמובן יגבר על הכל - אם למישהו יש משהו לקדם הוא יבוא. אבל אם תהיה לא נחמד לאנשים שממילא לא רוצים לבוא אליך, הם לא יבואו".

     

    למה עברה שנה וחצי ו'תוכנית קיציס' לא חזרה לעוד עונה? גם עכשיו אין לה תאריך חזרה.

     

    "קשת מאוד רצו שאעשה אותה שוב בקיץ. אני מודה שאני לא אדם שרוצה לעבוד באותה אינטנסיביות בקיץ ובחורף באותו היקף. יש לי חיים. (צוחק) אני רוצה לחוות אותם. בין הסיום של 'ארץ' ועד החגים היו לי עוד איזה שמונה תוכניות ואני מודה שזה ביאס אותי. זה הרגיש לי כמו פילר".

     

    גם טל ברמן, שהנחה את 'פרפר לילה', זוכר את עניין המרואיינים כבעיה קשה.

     

    איך מתמודדים עם מצוקת מרואיינים?

     

    "טובות אישיות. הבטחות כאלה ואחרות, מה נשאל ומה לא נשאל. בארה"ב המרואיינים יודעים שהם באים לתת שואו. כאן מרואיינים מתנהגים כאילו שזו חקירה של השב"כ, וזה מורגש".

     

    × × ×

     

    בערוץ 10 הצליחו לבנות רצועת לילה יומית מוצלחת עם 'הצינור', 'לילה כלכלי' ו'היום שהיה', אבל נדלקו על הרעיון של רצועה יומית של לייט־נייט רזה ונשכני - כזה שיתחיל מאוחר ויופק בזול. אסף הראל, שכבר עשה כאמור סיבוב במכרות הפאנצ'ים הליליים, נראה כמו האיש הנכון לרוץ איתו. התוכנית שלו, 'לילה טוב', תשודר בימי ראשון־חמישי בחצות ותעלה רק כ־200 אלף שקל לחודש. הרצון להיות נועזים וזולים הוביל לגיוס כותבים חסרי ניסיון (חלקם אותר באמצעות פייסבוק) והם גם יקבלו פינות בתוכנית. הראל סידר לעצמו פטור מהסיוט של קיציס: התוכנית לא תתבסס על מרואיינים. יותר מזה: 'לילה טוב' תתרחק במתכוון לאזורי השטותניקיות שהראל חקר בתוכנית הקודמת שלו. "אנחנו לא לייט־נייט. אנחנו לייטר", מסביר גורם במערכת של הראל. "יש הבדל ענק בין 23:00 לחצות. אצלנו אין פרסומות. הקהל יותר צעיר. סביר להניח שלא נרצה לעשות דברים שיהיו ב־23:00. נהיה יותר ניסיוניים. פחות בסאטירה. באנו ליהנות ולא לדסקס. לא חסר עוד מישהו בטלוויזיה שיגיד משהו על אורן חזן ומירי רגב. זה יותר לחזור למודל של 'פרפר לילה' ו'חלומות בהקיציס' מבחינת הניתוק מהאקטואליה. בעיסוק באקטואליה יש משהו זקן".

     

    אבל האם אפשר להיות פרועים כמו בתוכניות האלה, שקידשו עליצות וביזאר על פני אקטואליה? ברמן לא בטוח, בטח לא לגבי המתחרים של הראל בערוץ 2. "אני חושב שרוב הדברים שעשינו אז לא היו עוברים היום", הוא אומר, "עברו 15 שנה והטלוויזיה נהייתה מאוד שמרנית מאז. זו הייתה תקופה שערוץ 2 בדק את הגבולות שלו לפני שהוא נהיה נפוח מחשיבות עצמית".

     

    "אני חושב שבערוץ 2 ו־10 איתרו את נישת הלייט־נייט כמקום שבו אפשר גם למשוך את הקהל ההיפסטרי בעלויות סבירות", אומר כותב בטלוויזיה. "הם רואים את ההייפ סביב סטיוארט ואוליבר, את הכוח של ג'ימי פאלון וג'ימי קימל וסטיבן קולבר ליצור תוכן שרץ חזק ברשתות החברתיות ורוצים גם. לקומיקאי דוגמת גורי אלפי או אסף הראל יהיו המון רפרנסים אקטואליים לעבוד איתם".

     

    × × ×

      

    ויש גם את התוכנית של טל פרידמן, 'הכל אבוד', שתשודר בערוץ 10 - ובניגוד לזו של אלפי והראל - בפריים־טיים. עבור פרידמן זו ההזדמנות לחזור למעמד של כוכב אחרי שהעזיבה של 'ארץ נהדרת' סימנה כרסום במעמדו. "טל פרידמן הוא מקרה של קבלת החלטות גרועה", מפרט כותב בטלוויזיה. "בעונות האחרונות היה קשה מאוד לעבוד איתו. לא אהבו שם את הקטעים שלו עם הגיטרה. 'הכל הולך' היה פארסה. הייתה לו תוכנית נחמדה בחינוכית 'כאן ואמן'. מבין גורי, אסף והוא - לפרידמן יש הכי הרבה מה להוכיח".

     

    ואת זה הוא מתכוון לעשות בעזרת הכותב הראשי, יובל פרידמן, אחיו הצעיר והעורך חן אביגדורי. "זה טוק־שואו, רק עם טל פרידמן", מספר גורם בהפקה. "כלומר שמים אותו בתוך אולפן סטנדרטי של תוכניות אירוח מהסוג הזה אבל ברור שלא יהיה בזה שום דבר סטנדרטי. שם התוכנית כבר רומז על הגישה, עיסוק במה שלא בסדר, מהמדינה ועד הגוף האנושי כשהוא מגיע לגיל 50 פלוס. זו תוכנית שמציגה את טל כמו שמעולם לא הציגו אותו. חוץ מזה שהוא יעשה דמויות, הוא אינטלקטואל עם המון מה להגיד על העולם. זו פעם ראשונה שהוא מקבל תוכנית משלו שהוא אומר מה שהוא חושב. זו קודם כל תוכנית שלו. יש לו את המילה האחרונה".

     

    איזה מין אורחים הוא יביא?

     

    "סלבס, פוליטיקאים, סטנדאפיסטים מתחילים שחשוב לפרידמן לתת להם במה. בפיילוט התארחו אורן חזן ושי גולדשטיין. דב נבון יהיה סייד קיק קבוע ושי גולדשטיין יעשה פינה קבועה".

     

    התוכנית של פרידמן היא עוד עסק כלכלי לעומת התוכניות שמשודרות מאוחר יותר. מספר מרואיינים העריכו שקשת תשקיע בתוכנית של אלפי כ־200 אלף שקל לפרק. תכפילו את זה בשלושה פרקים בשבוע ותקבלו השקעה גדולה בזמנים של הצטמצמות. "ללייט־נייט אין ערך כלכלי. רק ערך מיצובי", אומרת אשת טלוויזיה. "בדרך כלל בדרנים רוצים לייט־נייט כדי לעוף על עצמם. זה מדבר אליהם יותר מרייטינג. אחרי 23:00 בלילה כבר לא עושים כסף מפרסומות".

     

    וזה, כמובן, תיק גדול ומחויבות היסטרית לכל המעורבים, במיוחד לטאלנט שמוצא את עצמו עובד כמו פועל. "מצד אחד לייט־נייט זה מגניב וסקסי אבל כשפורטים את זה להפקה זה נהיה תיק כלכלי ובגלל החלוקה של ימי שידור בערוץ 2, בלתי אפשרי להפוך את זה לרצועה זולה ולבנות הרגלי צפייה", טוען בכיר בטלוויזיה שהיה שותף לפיתוח כמה תוכניות לילה. "בסופו של דבר יש איזושהי דלות יצירתית לאורך זמן. אין כאן את האמצעים להחזיק מערכת שתרוץ שלוש שנים כמו באמריקה: יכולת כתיבה, שואו־ראנרים, כותבים. אני לא מאמין שהתוכניות שיעלו לאוויר בקרוב ישרדו לאורך זמן. אנשים באים לסמן וי ולהגיד וואלה, היה לי לייט־נייט. רק שליין בא לדבר הזה בזמנו ואמר, זה כל החיים שלי. זו התחייבות משמעותית מאוד. זה לא החזיק לו ברייטינג אבל כן במוטיבציה. בואי נגיד שמהיכרותי האישית עם האנשים - זה לא יחזיק".

     

    השאלה הגדולה היא איך ישפיע ריבוי התוכניות על סיכויי הצלחתן. תוכניות שמובילים כמה מהכישרונות הקומיים הכי מרשימים של העשור וחצי האחרונים נשמע כמו אחלה רעיון אבל האם יש מספיק קהל לכל הטוב הזה? כמה מונולגים נוכל לשאת? איך יצליחו לגייס מספיק מרואיינים מעניינים?

     

    "גם כשעשינו את 'חלומות בהקיציס' לא פעלנו לבד", נזכר שי שטרן, כיום עורך ומגיש 'שי בשידור', שבתקופת בית ראשון של פריחת הלייט־נייט העברי ערך והפיק את 'חלומות בהקיציס'. "היו 'פרפר לילה' ו'יחסים מסוכנים'. וגם שם היה מאבק על אורחים. אבל אם את זוכרת את התוכנית את זוכרת אותה בזכות קיציס ופרידמן. לא בזכות סלב שישב על הספה. בכלל, אני חושב שמרואיינים יבואו לתוכניות שהם אוהבים את האנשים שעושים אותן".

     

    אבל הביקוש ייצור ג'ונגל ומי שישלם יותר יזכה באורחים השווים. הבנתי שאתם משלמים כיום לאורחים שאתם מאוד רוצים סכום כסף גדול יחסית לתוכניות אחרות.

     

    (מתבלבל)... "התוכנית נעשית בתקציב צנוע יחסית. את לא רואה את הכסף באולפן או באורחים".

     

    באמת? לא שילמתם לאיציק זוהר לפחות כמה מאות דולרים?

     

    "אנחנו לא משלמים למרואיינים סכומים גבוהים. משלמים לפי תעריפי שח"ם ואיגודי האמנים. בטח ובטח בערוץ 10" .

     

    אז מה הסיכוי של כל התוכניות האלו לעשות מה שהרבה תוכניות לילה בעבר נכשלו בו - ולהישאר על המסך?

     

    "אני חושב שיש טעות באנלוגיה בינינו לבין הלייט־נייטים האמריקאים. כשאנחנו עשינו את 'חלומות בהקיציס' לא היינו דומים בשום דבר ללנו או ללטרמן מבחינת הכתיבה, כמות האורחים, הגודל. משום בחינה שהיא. ואז בילבלו בין לייט־נייט שהוא של חבר'ה צעירים ופרועים לתוכניות אמריקאיות מסורתיות. אני חושב שהמהלך הנוכחי דווקא מקדם סוף־סוף את הסיכויים לראות תוכניות ארוכות טווח בגלל שהן נעשות בתקציבים נכונים עם צוותים יותר גדולים וחזקים ויש להן יותר יכולת לשרוד. לדעתי המבחן יהיה בסופו של דבר כמה היוצר עצמו ירצה לעסוק רק בדבר הזה כדי לקיים אותו כי זאת המון־המון עבודה. ומכיוון שאנחנו מדברים על אנשים שיש להם כל הזמן הצעות להשתתף בהצגות, סרטים וכן הלאה, הם יצטרכו לדעת עם עצמם כמה רחוק הם הולכים עם זה".

     

    אגב, אתה, פרידמן, קיציס. יש מצב שבקרוב תתחרו אחד בשני.

     

    "נו, תראי איזה יופי. מה יותר טוב מזה?"

     

    אני יכולה לחשוב על כמה דברים.

     

    "הבעיה היחידה שהייתה לי עם זה שהתוכנית של קיציס שודרה מולי בימי שישי זה שלא יכולתי לראות את התוכנית שלו. זה היה הדבר היחיד שבאמת הפריע לי".

     

    אתה מאוד תחרותי או שאין לך דרך להקליט?

     

    (צחוק גדול) "יודעת מה? את כל העונה הקרובה שלו אני אקליט. מבטיח".

     

    ' gabibarhaim79@gmail.com

     

     

     


    פרסום ראשון: 15.12.15 , 14:15
    yed660100