שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכי מטוקבקות

      עסק קטן והתקציב משפחתי: הפרד ומשול

      אם תשאלו שכיר כמה הוא מרוויח, תקבלו לרוב תשובה מדויקת. לעומת זאת, אם תשאלו בעל עסק אותה שאלה, סביר להניח שהוא לא ידע את התשובה – המציאות הזו יכולה להיות הרסנית גם לעסק וגם לניהול תקציב המשפחה. במסגרת תחרות העסקים הקטנים בשיתוף ynet ידיעות אחרונות ובנק הפועלים – קבלו כמה עצות להתנהלות נכונה

      בשיתוף בנק הפועלים

       

      ההתנהלות הכלכלית של עסק קטן ושל משק בית שונה מאד. הוצאות והכנסות משק הבית קבועות וידועות יחסית, בשעה שבעסק הרבה יותר קשה לשלוט בהן. הפרדה בין החשבונות של הבית והעסק מונעת צרות.

       

      יפעת בן-מלך דהוקי, מתנדבת בארגון "פעמונים" בתחום הייעוץ התעסוקתי, מסבירה את השוני בין שני החשבונות וכיצד לפעול נכון כדי לא להיכנס לסחרור כלכלי.

       

       

      מה השוני בין  ניהול העסק לניהול משק הבית?

       

      • ההכנסה בעסק אינה קבועה, היא משתנה מחודש לחודש.

       

      • ההוצאות אינן קבועות, הן משתנות מחודש לחודש.

       

      • שיוך ההוצאה לעסק או למשפחה איננו חד משמעי.

       

      • ההפרש בין ההכנסות להוצאות לא ברור וחד-משמעי כמו בתלוש משכורת של שכיר.

       

      • לעתים בעל העסק לא מצהיר על כל ההכנסה שלו מטעמי מס, דבר שמביא לבלבול בניהול העסק עצמו, והנזק רב מן התועלת.

       

      סחרור כלכלי-משפחתי

      במשפחה המתפרנסת מעסק קטן בו בעל העסק לא יודע בוודאות מהו הרווח החודשי (או השנתי שלו), גם משק הבית לא יודע מהן ההכנסות שלו. זה הצעד הראשון בדרך לסחרור כלכלי של כל המשפחה. אם לא יודעים מהי ההכנסה, לא יודעים כמה אפשר להוציא.

       (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
      (צילום: shutterstock)
       

      אז איך מנהלים נכון את העסק ואת הכלכלה המשפחתית?

       

      ראשית, הפרידו בין חשבון העסק לחשבון המשפחתי. מעבר לממד הפיסי של הפרדת החשבונות, בעל העסק צריך להחליט: "אני רוצה לשלוט טוב יותר בכלכלת העסק ובכלכלת המשפחה", ולספק לעצמו תשובות כנות לשאלות בנושא. כאשר אין הפרדה בין חשבון העסק לחשבון המשפחה, חשבון העסק המצטרף לחשבון המשפחה יוצר ערבוב בין שתי מערכות שונות בתכלית.

       

      הכנסות מהעסק שאינן הכנסות נטו, אלא חשבוניות לפני תשלומי מע"מ, מס הכנסה והוצאות אחרות, מופקדות לחשבון המשפחה, לצד הכנסה נטו של בן זוג שכיר. כך נוצרת אשליה כי זהו הרווח הנקי מהעסק, שיש כסף ושאפשר "לבזבז". אלא שמדובר בהכנסות שמתוכן צריך לשלם לספקים, לעובדים וגם להפריש למסים שונים.

       

      חלק מההוצאות השוטפות של המשפחה נרשמות כהוצאות עסקיות. רואה החשבון רושם זאת על פי חוקים ברורים ומוגדרים, ומה ש"יצליח" להכניס כהוצאה מוכרת על מנת להקטין את הרווחים, יהיה רווח נקי בעסק מול הרשויות, אך עלול ליצור בלבול בין חשבונות המשפחה לבין חשבון העסק.

       

      להלן כמה דוגמאות בהן קיים קושי אמתי להפריד בין ההוצאות, לזהות את ההכנסות ולהבין מהו הרווח מהעסק:

       

      • הבת מסייעת בתיוק חומר עסקי, האם ההוצאה היא כוח אדם לעסק או דמי כיס לבת?

       

      • רכישת מדפסת חדשה – האם היא לצורכי עבודה בלבד או בעיקר לילדים?

       

      • הטלפון הנייד – האם רוב החשבון הוא בגין שיחות עסקיות או שיחות עם חברים?

       

      לעומת זאת כשיש הפרדה בין העסק לבין המשפחה:

       

      ההכנסות וההוצאות מהעסק מנוהלות במקום אחד, וכך ניתן ליצור רווח ממוצע לאורך תקופה.

       

      ההכנסות וההוצאות מהעסק ברורות, ופעם בחודש מעבירים כסף מחשבון העסק לחשבון המשפחה.

       

      המשפחה אינה חשופה לשונות הגדולה של ההוצאות וההכנסות של העסק.

       

      כאשר העסק מצליח לספק את צורכי המשפחה, לא קיימת בעיה אמתית. הבעיה מתעוררת כאשר יש לעסק חודשיים קשים, או לפעמים כמה חודשים כאלה, או כשהמשפחה אינה מצליחה לשמור על איזון כלכלי. אם אכן נצליח להפריד בין המשפחה לעסק נצליח לשלוט טוב יותר בשניהם.

       

      כדי לבצע הפרדה אמתית חשוב להקפיד על שני דברים עיקריים: ליצור שני חשבונות נפרדים או טבלה מסודרת שעל בעל העסק לנהל בקפידה.

       

      בעל העסק צריך להיות כן עם עצמו, לשאול את השאלות הנכונות ולספק תשובות אמתיות.

      כדי לענות בכנות אם ההוצאה שייכת לעסק או למשפחה, שאלו את עצמכם אם מחר נסגר העסק, האם ההוצאה ממשיכה להתקיים? מה יהיה עם התשלום לבת? למדפסת? לנייד? האם העסק הוא זה שמחולל את ההוצאה, או שהיא הוצאה שתתקיים ממילא במשפחה? כך נוכל לכמת את ההוצאות האמתיות של העסק ומכאן את הרווח האמתי שלו.

       

      כללי אצבע לעסק

      אז לפני שפותחים עסק עצמאי, הכירו 5 כללי אצבע:

       

      • יכולת כספית: פתיחת עסק כרוכה בהשקעה כספית. ולפעמים עוברים מספר חודשים בהם אין הכנסה מספקת. בדקו במסגרת המשפחתית מהו פרק הזמן בו ניתן להתקיים ללא ההכנסה הצפויה מהעסק (חסכונות, הכנסת בן הזוג, עזרה מההורים, מכירת רכוש וכדומה).

       

      • רווח והפסד: כמה כסף צריך להרוויח העסק – מהו המינימום ההכרחי, מהי ההערכה הסבירה ומהו החלום. הגדירו מהו הסכום המינימלי שצריך להישאר בחשבון העסקי כדי להרגיש בטוחים מספיק להעביר לחשבון הפרטי סכום כסף גדול מהסכום המינימלי. סכום זה הוא "טווח הביטחון".

       

      • טווח הביטחון: כמה חודשים ניתן להמשיך לנהל את כלכלת המשפחה עד שהעסק מתחיל להכניס כסף. טווח הביטחון הזה משתנה ממשפחה למשפחה. ישנן משפחות שטווח הביטחון שלהן יהיה שווה למשכורת של חמישה חודשים ויש כאלה שהרבה פחות.

       

      • תקבולים: בתקופה הראשונה שבה ישנם תקבולים, יש להעביר לחשבון הביתי לא יותר מהצורך המינימלי שהוגדר בהתחלה כדי שיהיה די כסף לניהול השוטף של הבית גם בחודשים שבהם העסק מרוויח מעט. רצוי להעביר מחשבון העסק לחשבון הפרטי סכום כסף קבוע מידי חודש.

       

      • זכרו שההכנסה המתקבלת היא ברוטו ולא משכורת. יש להוריד : מע"מ , מס הכנסה בגובה המקדמות שנקבעו, ביטוח לאומי, הפקדות לפנסיה/קרן השתלמות, ביטוח לאומי.

      ללומדה חינמית לניהול עסק עצמאי

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      מומלצים