גננות משתפות: מה חושבים ילדים על העבודה של הוריהם
הם אמנם עדיין קטנים, אבל יש להם הבחנות מאוד מדויקות בנוגע לעבודה של הוריהם. האם מה שמטריד את ילדי הגן זה שיאספו אותם בזמן או שיש עוד דברים שחשובים להם?
בשיתוף אסם
בגילאי הגן ילדים מרגישים בדרך כלל שהם מרכז העולם. אם תשאלו אותם, רובם בטוחים שכשהם עוצמים עיניים ונרדמים, הכל סביבם נעצר ומחכה שיתעוררו. לכן השעות שהם מבלים עם המשפחה כל כך חשובות וקריטיות עבורם, במיוחד כשמדובר בשגרה של אמצע שבוע. מצד שני, כשהילדים נמצאים בגן, הם מפתחים חשיבה עצמאית ואישיות נפרדת. תמיד מעניין לראות כיצד הם תופסים את ההורים שלהם מחוץ למסגרת המשפחתית. אצל מי נוכל לברר את זה אם לא אצל הגננים והגננות שפוגשים אותם יום ביומו?
רוצים לקרוא עוד? בקרו במתחם שולחן משפחתי
"אמא עובדת בלקנות לי בגדים באינטרנט"
"כאשר מדובר בילדים בגילאי 3-4, בדרך כלל אנחנו נוהגות לשאול אותם", מספרת אפרת אילת קורין, גננת ויועצת הורים. "במקרים רבים, לשאלה איך בילו עם אבא או אמא, הילדים עונים שהלכו, למשל, להצגה עם סבא או סבתא, כי ההורים היו עסוקים. אף על פי שעם סבתא או סבא אפשר לבלות לא פחות מאשר עם ההורים, רואים בוודאות שלילדים עצמם זה חסר. למשל, היה לי בגן ילד ששני הוריו משרתים בצבא קבע. הוא היה מאד מצוברח בכל פעם כשראה אותם עולים על מדים – סימן בשבילו שהם יוצאים מהבית לעבודה".
"בקבוצת הגילאים הזאת בטח אצל הילדים הצעירים, אין כמעט התעסקות במה ההורים עובדים אלא רק אם הם נמצאים בבית כאשר הילדים חוזרים או לא", מסביר מורן כהן, בן 35, גנן כבר 9 שנים, שעובד עם בני 2-4. "הילדים לא באמת יכולים להבין מה זאת העבודה של ההורים, לדוגמה, אמא אחת שעבדה מהבית על המחשב כפרילנסרית וכמובן שמדי פעם הייתה גם קונה דברים באינטרנט כמו פרטי לבוש לילדים וכו'. הבת שלה הייתה אומרת שאמא שלה עובדת במחשב וכשהייתי שואל במה היא עובדת במחשב אז היא הייתה עונה: 'אמא שלי עובדת בלקנות לי נעליים במחשב'".
"לרוב הילדים גם לא מצליחים להבין שהגן הוא מקום העבודה שלי", הוא מספר. "הרבה פעמים הם שואלים אותי במה אני עובד ואז אני מסביר שכמו שלכל אחד מההורים שלהם יש עבודה שהם הולכים אליה בבוקר וחוזרים בערב, אז העבודה שלי היא הגן, לרוב העיניים שלהם נשארות תלויות באוויר ואפשר לראות את הגלגלים בראשם עובדים ואת הניסיון להבין את דברי. המצב התעסוקתי כיום והרצון להתקדם בעבודה כדי להגשים את עצמך ועל הדרך גם לשפר את יכולת ההשתכרות גורמת להורים לעבוד גם בשעות הערב מהבית כביכול מחוץ לשעות העבודה המסודרות, אני זוכר שילד אחד בגן שהיה רואה את הוריו עובדים גם בבית, פשוט החל לספר שגם לו יש עבודה והיא מתבצעת מול המחשב ואפילו היה לו בוס שעבד איתו יחד. אני לא רוצה לשפוט ולנתח את זה מבחינה פסיכולוגית, אבל ללא ספק ניתן לראות כיצד הילד מחקה את הוריו".
"תגידי, גננת, במה את עובדת?"
גם דני לייבוביץ, בן 43, שניהל גן ילדים משלו, מספר כי הילדים תמיד שואלים אותו במה הוא עובד. רובם בטוחים שהוא מגיע לגן כמוהם, כדי לשחק וליהנות. "בעיני, השיח האמיתי על מקצועות ההורים ועל זמן הימצאותם בבית מתחיל להתנהל באזור גן טרום חובה וחובה", הוא אומר. "לפני כן הילדים פשוט יודעים שההורים יוצאים לעבודה ומחכים מאד כשיבואו לאסוף אותם, כדי לבלות יחד. אמנם, כמובן, ילדים רבים לא מוכנים ללכת הביתה כשההורים באים, כי בדיוק באותו זמן הם משחקים עם חבריהם בחצר וזה לגיטימי, כי זה מאפשר להם לפתח עצמאות".
חן, גננת: "בגילאים צעירים יותר ילדים מבטאים יותר צורך להיות צמודים להורים, יש להם קושי להיפרד מהורה בבקרים, במהלך היום הם לעתים קרובות חוששים מתי יבואו לאסוף אותם והאם ההורים שלהם כבר סיימו לעבוד. הייתי ממליצה להורים לנהל שיחה רגועה כשכולם נמצאים בבית, כדי להסביר לקטנים לגבי סדר היום שלהם ושאין מה לחשוש - תמיד יבואו לאסוף אותם בזמן. בעיני, הקניית ביטחון לילדי בגיל הזה היא חשובה מאד ולכן זמן איכות עם ההורים הוא הכרחי ומקל עליהם בהתמודדות עם חרדות היום-יום בגן".
ולסיום, סיפור ששיתפה אחת האמהות, מלי מרטון: "בגן ביקשו מהבן שלי לצייר אדם וחווה. הוא צייר רק את אדם. כשהגננת שאלה אותו, איפה חווה, הוא הסביר שהיא יצאה לעבודה. אני באמת עובדת הרבה מחוץ לבית ודווקא הציור של הבן נתן לי שיקוף מדויק לגבי התחושות שלו".
לדבר על העבודה והקריירה סביב שולחן משפחתי
"לעיתים קרובות הורים מתלוננים כי ילדיהם לא משתפים אותם במה שקורה להם בגן", מבהירה יועצת חינוכית ומנחת הורים יוליה סודקוב. "על כל שאלה של ההורה, התשובה התמידית היא 'בסדר', 'כיף'. על מנת שהילד ישתף את הוריו בחייו, הוא חייב להרגיש שותף גם בחייהם של ההורים.
"חשוב שהילד ידע מה הורים שלו עושים כל בוקר אחרי שהם שמים אותו בגן, לאן הם הולכים, את מי הם פוגשים ואיך מתנהל היום שלהם. חשוב לשתף את הילד, שגם להורה יש מחוייבות שנקראת עבודה. הדבר גורם לילד להרגיש גאה בהוריו. הוא יכול לספר לחבריו בגאווה מה הוריו עושים במהלך היום ויהיה יותר נכון לספר מה עבר עליו ואיך התנהל יומו".
פעילות "שולחן משפחתי" מקדמת את ה"ביחד המשפחתי", בין אם בארוחות ערב משותפות או בפעילויות משפחתיות, במטרה לתת כלים ליצירת חוויות מהנות ובעלות ערכים.
הכתבה מוגשת בשיתוף אסם
.
