שתף קטע נבחר

פרשת הצעיף-טלית: הגולשים זעמו, רשת H&M התנצלה - והסירה מהמדפים בישראל

שתי דקות וחצי נח לו הצעיף-טלית על המדפים, לפני שזעם ההמונים גרם ל-H&M להתקפל, להסירו מהמדפים בישראל - ולפרסם התנצלות "מעומק הלב אם פגענו במישהו... לעולם איננו נוקטים בעמדה דתית או פוליטית". בארה"ב אזל המוצר במהירות

 (צילום: אתר H&M) (צילום: אתר H&M)
(צילום: אתר H&M)

 

פריט אופנתי – או זלזול בקודשי היהדות? בסוף השבוע האחרון למדה רשת H&M על בשרה את תג המחיר של פגיעה ברגשות יהודיים-דתיים, כשנאלצה להתנצל "על כל פגיעה שנגרמה לצרכנים", בגין "צעיף-הטלית" שעליו דיווחנו כאן בשבוע שעבר. החברה אף הסירה את המוצר ממדפיה בישראל.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>  

 

 

"אנו מתנצלים מעומק הלב אם פגענו במישהו", מסרה הרשת השוודית בהודעה לעיתונות, כפי שפרסם מגזין האופנה "ווג". "כולם מוזמנים לרשת H&M. לעולם איננו נוקטים בעמדה דתית או פוליטית".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

"פסים הם אחד הטרנדים העונה, ומשהו שגרם לנו השראה", הוסיפו ברשת. "מעולם לא התכוונו להכעיס אף אחד". ואולם גולשות שומרות מצוות (ולא רק), הגיבו בכעס למוצר החדש. "תתביישו", כתבה אחת הלקוחות בעמוד הספייבוק של החברה. "לא רק אני, אלא חרם צרכנים גדול יצטבר עכשיו עד שהמוצר המזלזל לא יוסר. בושה וזלזול בערכי היהדות".

 

אין להשיג יותר בישראל

הצעיף הנשי, שנראה כמו חיקוי מדויק של הטלית - אותו בגד מלבני שבו מתעטפים יהודים במשך דורות בזמן התפילה – ממשיך להימכר באתר החברה, אף שלדבריה "לכתחילה יוצרה כמות מעטה של פריטים, ולכן הוא אזל בכמה מדינות".

 

תגובות ברשת ()
תגובות ברשת

 

בישראל אין להשיגו, לאחר שבשבוע שעבר הוא נמכר באתר המיועד ללקוחות ישראליים תמורת 99 שקלים, לאחר החלטת החברה להסירו מהמדפים: "אין להשיג את המוצר בישראל, לאחר החלטה שהתקבלה להסירו שם", אמרה החברה לאתרי אופנה שונים. באתר האמריקאי הוא אזל עד מהרה. 

 

לא, זו לא טלית. זה הצעיף (צילום: אתר H&M) (צילום: אתר H&M)
לא, זו לא טלית. זה הצעיף(צילום: אתר H&M)

 

חברת H&M העלתה את הצעיף לרשת ביום רביעי, והגולשים היהודים (ובעיקר הגולשות) לא נותרו אדישים לו. לא ניתן היה להתבלבל: הצעיף הנשי נראה באופן מפתיע בדיוק – אבל ממש – כמו טלית. הקמעונאית השוודית לא פספסה דבר, כולל צבע הבז' המסורתי, וכללה בצעיף את מראה ה"טלית קטן" – הציצית, על פתילותיה המשתלשלות, ואף השלימה פריט לבוש נוסף: פונצ'ו תואם שמחירות כפול: כ-35$.

 

הטלית מיוצרת, לרוב מצמר רחלים טהור, ומחירה הוא פי-שלושה לכל הפחות מהצעיף המדובר - אך המוצר החורפי של H&M סינטטי בלבד. 

 

לא הפעם הראשונה

אין זו הפעם הראשונה שבה הרשת סופגת אש. ב"ווג" מזכירים כי בשנת 2014 נקלעו שם למיני-סערה דומה לאחר ששיווקו שם חולצה עם הדפס של גולגולת ומגן דוד עליה. גם אז נאלצה הרשת להתנצל – והפריט הוסר מהמדפים.

 

אולי תצליחו להשיג את הפונצ'ו הזה בחו"ל (צילום: מתוך אתר החברה) (צילום: מתוך אתר החברה)
אולי תצליחו להשיג את הפונצ'ו הזה בחו"ל(צילום: מתוך אתר החברה)

 

אתר האופנה racked מזכיר כי טרנד האופנה הדוסי הנוכחי לא התחיל בטליתות דווקא, כי אם בדת אחרת שהיוותה השראה לקולקציית העבאיות של דולצ'ה וגבאנה. עם זאת, נזכיר כי בתחילת נובמבר הכתיר מגזין האופנה הנחשב בעולם, ה"ווג", את טרנד השכבות של שומרות הצניעות החרדיות, כ"השראה המפתיעה לטרנד הסקסי ביותר לסתיו 2015".

 

התנועה המסורתית מסרה בתגובה, כי "הסרת הצעיף מהמדפים איננה מסיבות דתיות, שהרי לא מדובר בטלית על פי אמות מידה הלכתיות, אלא באביזר אופנה שמצטט סמל יהודי - אך לא עושה זאת בזלזול".

 

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, הוסיף כי "הממסד האורתודוקסי נזעק לא מהחשש מביזוי כבודה של הטלית, אלא מהפחד מנשים שיחפצו להתקשט באביזר בעל מאפיינים דתיים-גבריים. הפחד מערעור ההיררכיה הוא שהבהיל אותם. הטלית, כאיום קיומי. אני מצר על כך שרשת הבגדים נכנעה לתפיסה הארכאית המונעת מנשים ומגברים את חופש הבחירה בנוגע לרכישת צעיף שכזה, וחמור מכך, מעבירה מסר חמור שנשים עם טלית זהו מראה פרובוקטיבי. עצוב". 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר H&M
אל תחפשו את זה בישראל
צילום: אתר H&M
מומלצים