שתף קטע נבחר

בין אדם לחברו: שבת היא לא שאלה פוליטית

שבת היא ערך נאצל במערכת היחסים בין אדם לחברו. לא רק לחשוב מתי לי נוח ללכת לקנות - אלא מתי גם חשוב לי לאפשר לעובד להיות בחיק משפחתו ולא לעבוד שבעה ימים בשבוע

 

פרשת משפטים היא בעצם המשכה של פרשת יתרו שאותה קראנו בשבוע שעבר. שם דובר על מעמד הר סיני, על כל ההכנות ועל עשרת הדברות. הפרשה שלנו מביאה את ההצהרה ההיסטורית "ויען כל העם יחדיו ויאמרו, כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע". ההקדמה ל"נעשה", ל"נשמע", מקורו פה, בפרשת משפטים.

 

לזמני הדלקת נרות ויציאת השבת - היכנסו לכאן

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

ויש את ו' החיבור שמחברת בין שתי הפרשיות, למרות שלכאורה הן עוסקות בנושאים שונים לחלוטין, אבל הפרשה מתחילה במילים "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם".

 

מהם אותם משפטים?

כל הדברים היומיומיים: יש לך פה דיני עבד עברי ואמה עברייה ועבד כנעני. בימים ההם הייתה העבדות קיימת.

אבל מה עושים כדי לשפר אותה, כדי להיטב אותה, כדי להביא למצב שלא יהיה כדאי לאדון להחזיק עבד? עד שאומר רבא בתלמוד, כל הקונה עבד לעצמו כאילו קנה אדון לעצמו. הדינים הראשונים מתייחסים לעבד. ומדברים שם על "מכה אביו ואמו" ועל "מקלל אביו ואמו".

 

מדברים שם על דיני חבלה: חמישה תשלומים שחייב אדם שחבל בחברו: נזק, צער, ריפוי, שבת, בושת. מדובר שם על דיני שומרים: שומר חינם, שומר שכר, שואל, שוכר, כל אחד והדין שלו. מדובר על גנבים, מה דינם, על תשלום כפל, לפעמים זה פי-4 או פי-5 אם הוא גנב שור או שה, וטבחו או מכרו.

 

מדובר פה על "הבא להורגך השכם להורגו". "אם במחתרת יימצא הגנב והוכה ומת". מדובר פה על דיני הנזיקין, כל ארבע אבות נזיקין: אדם המזיק, שור המזיק בכרם נוגח, שור המזיק תוך כדי הליכה, או באכילה פירות של הזולת. אש כי תצא. בור כי יכרה ברשות הרבים.

 

משפטים שבין אדם לחברו

כל הדברים האלה הם בין אדם לחברו, כולל דיני הלוואה. "אם כסף תלווה את עמי, את העני עמך, לא

תהיה לו כנושה, לא תשימון עליו נשך". איסור ריבית. ומעניין שאלו הדינים הראשונים שמלמדים אותנו בתורה, אחרי ותוך כדי סיפור מעמד הר סיני. כלומר מהמילים הנמלצות האלו, "אנוכי ה' אלוקיך". אמונה מונותיאיסטית, שיש בורא עולם והוא אחד והוא יחיד, "ולא תעשה לך פסל וכל תמונה".

 

והשבת. השבת מופיעה גם בעשרת הדברות של פרשת יתרו וגם פה. "למען ינוח עבדך ואמתך". "וינפש בן אמתך והגר". כאשר אתה סוגר קניון, אתה מאפשר למי שעובדים כל השבוע להינפש ביום שבת קודש, שבת מנוחה. להיות עם המשפחה ולבלות את היום הזה כל אחד בדרכו.

 

אפילו בן אמתך והגר, כמו עבדך ואמתך שורך וחמורך - כל אלה חייבים במנוחה, כיוון שזה לא רק בין אדם למקום. שבת היא גם ערך נאצל במערכת היחסים בין אדם לחברו. לא רק לחשוב מתי לי נוח ללכת לקנות - אלא מתי גם חשוב לי לאפשר לעובד להיות בחיק משפחתו ולא לעבוד שבעה ימים בשבוע.

פורסם לראשונה 05/02/2016 14:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי הר צבי
הרב ישראל מאיר לאו
צילום: קובי הר צבי
מומלצים