שתף קטע נבחר

לצאת לאור במימון המון

עד לא מזמן, אם סופר היה מודיע שבכוונתו להפיק את ספרו בהוצאה עצמית, הרעיון היה נחשב להתאבדות מקצועית. חותמת ההוצאה לאור המסורתית הייתה חלק ממיתוג הסופר והיצירה. הזמנים השתנו, והוצאה לאור עצמית היא חלופה לגיטימית למו"לות המסורתית. כותרים מהזרם החדש מופיעים במרכז מדף הספרים בחנויות ובמכירה ישירה באינטרנט

המגמה המתרחבת של סופרים הבוחרים להוציא לאור את היצירות שלהם בהוצאה לאור עצמית שינתה את מאזן הכוחות בשוק הספרים בין המו"לים, המפיצים והסופרים.

 

הוצאה לאור עצמית מעניקה לסופרים שלושה יתרונות בולטים:

  1. כל הזכויות לרבות זכויות היוצרים, ההפקה וההפצה של היצירה נשארות בידיהם.
  2. שליטה מלאה וחופש יצירה בכל תהליך העבודה, המיצוב וההפקה של הספר.
  3. קבלת תגמולים גבוהים.

 

להפיק ספר בהוצאה עצמית דורש מימון. הסופר צריך לממן את כל העלויות הכרוכות בהפקת הספר, עריכה כולל מלאי הספרים אותם ימכור ישירות או יעביר אל המפיץ. הדרך הטובה ביותר כיום לגייס מימון הוא קמפיין גיוס באמצעות אתרים דוגמת JUMPSTARTER בארץ ו-Kickstarter בחו"ל.

גם אתם יכולים לפרסם את הטקסטים שלכם (צילום: iStock) (צילום: iStock)
גם אתם יכולים לפרסם את הטקסטים שלכם(צילום: iStock)

גיוס מימון המון נחשב לשיטה חדשה לגיוס כספים, אך היא בעצם מזכיר את הימים בתקופתו של שייקספיר, כשהאצילים מימנו את אמנים ויוצרים. רק עכשיו האריסטוקרטים הם המשפחה, החברים, העמיתים וקהל היעד שלך.

 

היוצר הראשון שהשתמש בגירסה ה"פרימיטיבית" של גיוס מימון המון להוצאה לאור הוא אלכסנדר פופ, משורר אנגלי מהמאה ה -18. פופ הודיע בשנת 1713 על כוונתו לפרסם את תרגום ראשון של ה"איליאדה" משפת המקור שלה, יוונית לאנגלית.

 

על מנת לממן את עבודת התרגום והדפסת היצירה, גייס פופ את המימון מקהילה של 700 "מנויים" והבטיח להם עותק מהמהדורה הראשונה שהופקה בכמות מוגבלת מראש. שמות כל ה"מנויים" הופיעו בעמודים הראשונים של הספר.

 

עדות זו מראה שהשיטה הזו פעלה מפה לאוזן הרבה לפני שקמו הוצאות לאור גדולות ומסורתיות שריכזו את יצירות של סופרים רבים תחת קורת גג אחת ובמתן כל השירותים להפקת הספר בתמורה להכנסות ממנו ולשעבוד זכויות היוצרים שלו.

 

האינטרנט בכלל ואתרי גיוס מימון המון מספקים לסופרים את הפלטפורמה והטכנולוגיה להגיע אל ההמון באמצעות הרשתות האישיות, המקצועיות והחברתיות שלהם. בפרסום, שיווק והפצה של קמפיין להוצאת הספר לאור, ישירות מהפלטפורמה, הם יכולים להזמין את ההמון לקדם את מימון הפרויקט בכספם ובסכומים שונים, ולקבל בתמורה את הספר או שירות וחוויה הקשורים ביצירה.

 

אריק ריס, סופר אמריקאי של רב המכר Lean startup שספריו פורסמו בעבר על ידי רנדום האוס וקראון, השיק קמפיין מימון המון לספרו החדש במרץ 2015. תקציב היעד של 135 אלף דולר גוייס כבר ביממה הראשונה ובתום תקופת הגיוס צבר ריס 588,903 דולר מיותר מ -9,000 מקדמים. בספרו החדש משלב ריס את המקדמים שתמכו בפרויקט לא רק במימון אלא גם במעורבות גבוהה בתכנים.

 

יובל אברמוביץ', סופר של שלושה רבי מכר שהוצאו לאור על ידי הוצאות לאור מסורתיות, פרסם ביולי 2015 קמפיין לגיוס מימון ב- JumpStarter לספרו 'הרעיון', וגייס 253 אלף שקלים בתמיכה של 533 מקדמים. זהו הגיוס השני של אברמוביץ' שחוצה את רבע מיליון השקלים, בגיוס הראשון לספרו 'הרשימה' חצה את תקציב היעד של 86 אלף שקלים ב-72 השעות הראשונות.

 

אברמוביץ' הוא הסופר הראשון בארץ שקיבל מקדמה של רבע מיליון שקלים לכל ספר ומחזיק בזכויות היוצרים, ההפקה וההפצה ונהנה מחופש יצירה ובחירה באנשי המקצוע הטובים ביותר ללוות אותו בתהליך.

  

חוק הסופרים מעודד את המגמה

חוק הסופרים נחקק מתך הכוונה לשמור על זכותם של הסופרים להרוויח מהיצירות שלהם, כך שלא יופצו ויימכרו בעסקאות של 4 ספרים ב-100 שקלים בתקופה הראשונה לאחר יציאתם. כך במשך 18 החודשים הראשונים לחיי הספר, הוא יימכר במחיר מלא בלבד.

 

כוונת המחוקק הייתה ליצור רווחיות גבוהה עבור הסופרים אך במציאות יצר הידוק משמעותי ב"פילטר" המיון של ההוצאות לאור. הכדאיות המסחרית הפכה להיות הסנן הראשון בסדר העדיפויות בקבלת הספרים להפקה הוצאות לאור. לאיכות היצירות או למגוון התרבותי שהן מציעות נהיה משקל משני. יצירות רבות נדחות ולא ייראו אור בהוצאות לאור המסורתיות, ללא קשר לאיכותן או ליוצר העומד מאחוריהן.

 

החוק משאיר את הבחירה בידיהם של הסופרים. בהוצאה לאור עצמית הסופרים חופשיים מחוק הסופרים. מובהר שכל האמור בו אינו חל על ספר שיצא לאור בהוצאה עצמית. כך שהסופרים שבוחרים במסלול הזה יכולים הציע את הספר שלהם במבצעים ובמחירים אטרקטיביים כבר עם יציאתם לאור.

 

הסופרים שבוחרים להוציא את היצירה שלהם לאור באופן עצמאי רוצים גם הם להגיע אל כמה שיותר קוראים, ולראות את היצירה שלהם על מדפי החנויות. בתקופה האחרונה צצו פתרונות שונים המציעים לסופרים עצמאיים שירותי הוצאה לאור שהם בעצם תהליכי הפקת הספרים, ערוצי מכירה ישירה לארגונים או הפצה לחנויות תמורת תשלום גבוה מראש.

 

ליהנות מכל העולמות

בנוף המקוטב שבין הוצאות לאור מסורתיות והוצאה לאור עצמית, קמה הוצאת "ספר טוב" מבית הוצאת פראג, שמאמצת את התכונות הטובות של שני הקטבים. "ספר טוב" היא כיום ההוצאה היחידה שמציעה מודל חדש לאלה המעוניינים להוציא לאור את ספרם באופן עצמאי וליהנות משירותים ברמה הגבוהה ביותר של הוצאה לאור, ומפיצה את הספר שלהם לחנויות הספרים.

 

ההוצאה החדשה ממשיכה את היתרונות של שיטת מימון ההמון, ומציעה לסופרים להמשיך ולהחזיק המלוא זכויות היוצרים, להיות מעורבים בכל ההיבטים של הפקת היצירה, ליהנות ממלוא ההכנסות ממכירה ישירה, ויחד עם זאת להגיע אל חנויות הספרים בהפצה מלאה ובפריסה ארצית כשרוב ההכנסות מועברות אל הסופרים.

 

בהוצאה לאור עצמית, ועל מנת שכל הזכויות יישארו בידי הסופר, חשוב לדעת שכל ההוצאות של ההוצאה לאור חלות אך ורק על הסופר. במקום ליצור סיכון פיננסי אישי משמעותי, בוחרים סופרים רבים לפנות למסלול גיוס מימון המון. כחלק מההחלטה להוציא לאור את היצירה באופן עצמי ולפנות לקמפיין גיוס מימון המון, חשוב לבחור פלטפורמה שמתאימה לסופר.

 

שני המרכיבים החשובים בבחירת פלטפורמה הם:

  1. השירות שמעניקה הפלטפורמה. בהקמת קמפיין ובתקופת הגיוס חשוב שיהיה לך ליווי מקצועי מאנשי הפלטפורמה. גישה ישירה טלפונית לטיפול בכל פניה ובקשה שלך או של המקדמים בזמן אמת. 
  2. מסלולי הגיוס שהיא מאפשרת. הבחירה בין מסלול גיוס קבוע המחייב אותך לגייס 100% ומעלה מתקציב היעד, לבין המסלול הגמיש המאפשר לך לקבל כל סכום שיצטבר בקמפיין מהותית לאופן בו תיצור את הדיאלוג שלך עם הקהל בכלל וקהילת המקדמים בפרט. במסלול הגמיש יש נקיטת עמדה ברורה שלך שהיצירה תצא לאור בכל מקרה, גם אם תידרש להשלים את התקציב ממשאבייך הפרטיים.

 

חשיפת קמפיין מימון המון מביאה איתה הזדמנויות רבות הרבה מעבר לכסף. שיתופי פעולה ושותפויות, לצד משוב מקצועי חינם מבעלי מקצוע. התוצאות בשטח מראות שגיוס במסלול הקבוע כרוך במאמץ רב ומשיג תוצאות סביב תקציב היעד, בעוד שבמסלול הגמיש, הסופרים מגייסים 300-200 אחוז מתקציב היעד, כיוון שהמיקוד הוא בערך היצירה ובתמהיל המתנות, ולא רק בסכום המימון.

 

קהילת מקדמים וקוראים

לאחרונה ליוויתי יוצרת שמאחוריה רשימה ארוכה של ספרי ילדים ונוער אשר נמכרו במאות אלפי עותקים. ספרה החדש קיבל מההוצאות אור המובילות בארץ משובים חיוביים מאוד ויחד עם זאת נדחה על ידן.

 

למרות היקף המכירות העצום של ספריה הקודמים, לסופרת אין קשר עם קוראיה. גם ההוצאה לאור אינה יכולה לספק לה קשר כזה, למעט מספר מכתבי הערכה שהגיעו אל משרדי ההוצאה.

 

הדבר המרגש ביותר בקמפיין מימון המון הרבה מעבר למימון עצמו, הוא הקשר ישיר בין הסופרים והקוראים. בניית הקהילה והאפשרות של הסופרים ליצור מערכת יחסים ארוכה עם קוראים נאמנים גם ליצירות המשך של הסופר.

קמפיין מימון המון, הוא האמצעי הטוב ביותר עבור מי שמעוניין לצאת לאור באופן עצמאי ומביא איתו יתרונות ברורים של העולם החדש: הוא דמוקרטי, פתוח, כלכלי ומשתלם לכל הצדדים ומאפשר מעורבות של חברים, קוראים, אנשי מקצוע וחנויות ספרים.

 

אם אתם כותבים, יוצרים ויודעים שאתם לקראת תהליך של הוצאה לאור של היצירה שלכם, התחילו לחקור את עולם מימון ההמון ותגלו את ההזדמנות הגדולה שהוא מביא איתו. לצאת לאור במימון המון זה הנתיב הזמין ביותר עבורכם להפוך את היצירה שלכם לרב מכר. ההמון יעשה זאת אתכם.

 

אליה אלון הכהן , מנכ"לית jumpstarter פלטפורמה למימון המון ומחברת המדריך "7 מיתוסים והאמת על מימון המון ואיך עושים את זה נכון "

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים