שתף קטע נבחר

הצעת חוק: פקק בכביש 6? לא תשלמו כסף על הנסיעה

חברי הכנסת אחמד טיבי ואיתן כבל מניחים על שולחן הכנסת הצעת חוק חוזרת, לפיה משתמשי כביש 6 לא יאלצו לשלם על הנסיעה בו אם תהיה האטה משמעותית במהירות הנסיעה

אם אתם משתמשים בכביש 6 לעיתים קרובות, או במקרה בו מצאתם עצמכם עליו בשעות שיא עמוסות במיוחד, אתם מכירים ודאי את תחושת אי הצדק. אחרי הכל, כביש 6 הוא אחד הכבישים היחידים בארץ שנהגים נדרשים לשלם - ולא מעט - עבור הזכות לעשות בהם שימוש. אז נכון, מדובר אמנם גם באחד הכבישים היותר נוחים לנהיגה, בעיקר מהירה, אבל כאשר מבקשים מאיתנו לשלם (גם) עבור הזכות לעמוד בפקק, זה יותר מדי.

 

כמעט עשור של הצעות חוק 

2007: כביש 6 - התשלום לא בכל מחיר

2011: הנחה על נסיעה איטית בכביש 6? המדינה מסרבת 

 

תאונה בכביש 6 - פוטנציאל לפקקי ענק (צילום: עמוס שביט) (צילום: עמוס שביט)
תאונה בכביש 6 - פוטנציאל לפקקי ענק(צילום: עמוס שביט)

 

זו הסיבה לכך שפעם נוספת מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק לפיה נהגים לא יאלצו לשלם על נסיעה בכביש, אם הקטע בו נסעו היה איטי במיוחד. לדברי אחמד טיבי ואיתן כבל, חברי הכנסת העומדים מאחורי הצעת החוק, "לעיתים תכופות מבצע בעל הזיכיון, חברת דרך ארץ, עבודות תשתית בכביש האגרה (כביש 6, ה.פ). בנוסף, מעת לעת מנקז אליו הכביש מספר כלי רכב גדול מדי, המביא לעומס תנועה ואף לפקקי תנועה של ממש הגורמים להתארכות משמעותית בזמני הנסיעה על הכביש".

 

עוד הם מציינים כי "הדבר גורם לכך שלקוחותיו של בעל הזיכיון אינם זוכים לשירות שביקשו לקבל עבור דמי האגרה ששילמו - חיסכון בזמן הנסיעה. הפגיעה בחיסכון בזמן חותרת תחת תכליתו של כביש 6, ובאופן רחב יותר תחת תכלית חוק כביש אגרה".

 

טיבי וכבל מציעים אם כך "להסמיך את שר התחבורה והבטיחות בדרכים לקבוע, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, הוראות לפיהן יינתן פטור מתשלום האגרה במקרה של נסיעה בקטע כביש שבו נוצר עיכוב, עקב עבודות תשתית או עומס תנועה". במילים פשוטות: במקרה בו הנסיעה בכביש תהיה איטית באופן מיוחד, או שהנהגים העושים בו שימוש ימצאו עצמם בפקק תנועה, לא תגבה החברה המתפעלת כל תשלום עבור קטע (או קטעי) הכביש בהם התנועה הייתה איטית.

 

בעבר אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי הממשלה מתנגדת להצעת חוק לפיה הזכיינית המפעילה את כביש 6 תעניק הנחה בשיעור של 50% לנהגים שזמן נסיעתם התארך בגלל עבודות תשתית למשל. הסיבה להתנגדות דאז: "הענקת ההנחה המוצעת תחייב את המדינה לפצות את הזכיין בסכום של בין 15 ו-20 מליון שקלים בשנה". בנוסף, "שינוי בשיעור האגרה שלא על-פי מנגנוני העדכון שנקבעו בחוזה הזיכיון, או מתן פטורים או הנחות מעבר למה שנקבע בחוזה, (יהוו) שינוי תנאי המכרז ושינוי חוזה הזיכיון".

 

יש להזכיר כי זו אינה פעם ראשונה בה מונחת הצעת החוק להענקת פטור מתשלום עקב תנועה איטית בכביש 6 - בשנת 2007 הגיש הצעת חוק דומה חבר הכנסת דאז גלעד ארדן, והצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת ה-18 על-ידי ח"כית יוליה שמאלוב-ברקוביץ וח"כ אחמד טיבי, ועל שולחן הכנסת ה-19 על-ידי ח"כ טיבי, ח"כ אורי מקלב וקבוצת חברי כנסת נוספים, כמו-גם על שולחן הכנסת ה-20 על-ידי הח"כים אורי מקלב ומשה גפני. להצעת החוק הנוכחית מצטרפים 19 חברי כנסת נוספים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
ח"כ איתן כבל
צילום: אלי מנדלבאום
צילום: AFP
ח"כ אחמד טיי
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים